Action Learning


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 16.01.2022

Action Learning   Michael J. Marquardt


Tuto knihu jsem si vybrala protože je povinná na zkoušku Týmové dovednosti, avšak už déle jsem o ni slýchala od starších Téček u kterých jsem si všímala, že třeba na našich TS pokládají velmi věcné, otevřené a silné otázky.


Základ - skuteční lidé řeší skutečné problémy v reálném čase přitom se učí

K zajištění úspěšnosti AL je nutno využívat všech šesti složek které jsou vzájemně provázány a posilují se

 

Účinnost AL

- reflektivní dotazování

- neustálé učení

- Pomáhá ke zlepšení osobního rozvoje a ve zlepšení dovedností ohledně řešení problémů a globálního vedení

 

Pět základních přínosu AL

-řešení problémů

-změny organizace

-rozvoj vůdcovských dovednosti

-Rozvoje týmu

-Změny organizace a odborného učení


Pravidla

1) Oznamovací věta může přijít jen po otázce

2) Kouč má neomezené právo zasáhnout


Fáze Action Learning

Pochopení a přeformulování problému

Formulace cíle

Tvorba strategie

Reflektování na akci


6 složek

 

Problém

Měl by být významný, naléhavý, měl by organizaci přinést významnou změnu . Nesmí to být hádanky s jednou jedinou odpovědi.

Otázky v AL taky mohou zpochybňovat způsoby, které jsou již funkční a tím vedou k inovativnímu řešení.

Čím je problém složitější tím víc se toho skupina naučí


Technické problémy - Už existuje řešení.

Adaptační problémy - K vyřešení je potřeba celé skupiny AL, ten kdo ho řeší musí změnit způsob jeho vnímání. Jeho vyřešení je komplexnější.


Skupina

Skupina v AL by měla mít 4-8 členů a měla by být co nejvíce různorodá. Jeden vždy zastupuje kouče. Členové by měli mít různé povědomí o problému.

Zásadní pro skupinu je pravidelné docházení a 100% účast

 

Otázky

Žádné otázky nejsou hloupé

Jaké problémy bychom mohli řešit týmu pomocí AL?

Mohli bychom založit skupinu AL, který by pravidelně řešila komunitní problémy.

Otázky zpochybňují zajeté věci, názory své i ostatních


Nejvhodnější pro AL:

V důsledku čeho se to stalo?

Proč se to děje?

Proč to tak musí být?“ nebo „Už to někdo někdy zkusil?

Proč se to stalo?

Souhlasili jste s tímhle rozhodnutím?

Co se stane, když to neudělám?

Co nám brání?

Jakých zdrojů můžu využít?

Jak poznáš, že se to stalo?


 

 

Akce

Měly by být vždy realizovatelné

Je nezbytná a vytváří prostor pro reflektování

Použití SMART cílů

Ke smysluplnému či praktickému učení nedochází, pokud akce není realizována a reflektována = ATP model.

TRP - Practice

 

Učení

Učení v AL probíhá na 3 úrovních

1.porozumnění

2.aplikace nově získané dovednosti

3.posun, vnitřní rozvoj

 

Je stejně důležité jako vyřešení samotného problému.

Každou schůzkou AL se členové učí.

Co je zdrojem příležitosti k učení? Dobré otázky

 

Kouč

Koučova úloha není řešit problém, ale dohlížet na proces učení se a na to, že se skupina posouvá tím správným směrem. Role kouče je přenosná a může si ji vyzkoušet kdokoliv ze skupiny AL, avšak musí s ní být dobře obeznámen. Směřuje tým.


ATP na TS a BG

Problém, který jsme si stanovili byl reálný a velmi aktuální: Proč crossaři nejsou připraveni na naše TS? Roli kouče zastával náš týmový kouč a základy AL jsme si uvedli. Avšak již od začátku jsme porušili hned 2. složku AL - sestavení skupiny, které přesáhlo hranici 8 lidí. Což mi zpětně přišlo jako kámen úrazu, proč se nám pokus o aplikování AL nepodařil. Nedokázali jsme v takovém počtu využít potenciálu AL a debata směrovala spíše formnou výměnou názorů než otázkováním a dotazováním. V některé chvíli mi ale přišlo, že máme nakročeno dobře a začali se pokládat lepší otázky, lidé se snažili odprostit od potřeby vnášet své vnitřní vhledy a otevírali svou mysl pokládání hlubokých otázek. 

  

Na tomto TS jsme si také zareflektovali

na Tomáše jako kouče vs. kouče který figuruje v AL.

Následně se pak vytvořil dotazník, ve kterém se mohli vyjádřit všichni k tomu

jak bychom chtěli, aby se Tomáš zapojoval

do našich TS. I přesto, že jsme nesplnili cíl TS – obeznámit ostatní s teorii AL,

abychom byli schopni tuto metodu použít v praxi, hodnotím toto TS jako velmi

přínosné, protože vytvořilo prostor pro zlepšení.  

  

Co jsme mohli udělat lépe? Mohli jsme se určitě rozdělit do menších skupinek,

které by se o aplikování AL pokoušeli.

Splnili bychom tak 2. složku AL a každý by

tak měl prostor se vyjádřit a nevznikl by takový chaos, který jsme nedokázali

zkorigovat.  


Potenciál, který má AL mi přijde úžasný v tom, že se lidé nebojí pokládat ani otázky. Vytváří se tak prostředí, kde mohou vzniknout otázky s ohromnou silou, které mění myšlení, perspektivu a přináší potřebné inovace. To je důvod proč jsme ho chtěli zkusit využít v našem prvním týmovém BG. Zde už jsme se poučili z předešlé chyby moc obsáhlé skupiny a utvořili jsme skupinky po 5 lidech. Stanovili si kouče a problém, který byl dle nás vhodný k použití AL. Konkrétně ve skupině, ve které jsem se nacházela se jednalo o problém, který nám měl pomoci v tvorbě marketingové strategie pro firmu 3RE. Dotazování a snaha pokládat

dobré otevřené otázky pro nás bylo velmi energeticky náročné. Těší mě, že se nám dařilo dodržet 1.pravidlo AL.


Co jsme mohli udělat lépe?

Sešli jsme se pouze jednom, skupina AL by se měla scházet pravidelně a častěji. Mít větší trpělivost při aplikování


Co bychom mohli udělat proto, aby se naše dovednosti v AL zlepšili ? Mohli bychom si vyhledat skupiny které AL provádí a zeptat se jich. Mohli bychom se podívat na video jak AL probíhá abychom zlepšili naší představu o tom jak AL funguje. Provádět AL častěji a pravidelně.


Při dotazování bychom se měli odprosit od našich vnitřních potřeb a svého ega. Věnovat se pouze problémů a nepřinášel svoje vlastní vhledy. To se nám někdy nedaří a sklouzáváme - jak tomu zabránit? - neptat se a jak to máte vy


 

Myšlenky

Kde to jsem a co studuju ,když různé druhy myšlení jsou přirovnávány ke kvantové a newtonovské fyzice, to jsou na mě moc složitý přirovnání.

Něco vědět, ale nepoužívat to, znamená nevědět nic

Coversare - obrátit se dohromady

Často prvotní problém není ten nejzávažnější a časem se teprve dobereme k odkryti mnohem zásadnější nadřazeného problémů - je potřeba vnímat systémy

Řešení složitých problémů potřebuje spíše různorodost než odbornost



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: