Tuto knihu jsem si vybrala protože je povinná na zkoušku Týmové dovednosti, avšak už déle jsem o ni slýchala od starších Téček u kterých jsem si všímala, že třeba na našich TS pokládají velmi věcné, otevřené a silné otázky.
Základ - skuteční lidé řeší skutečné problémy v reálném čase přitom se učí
K zajištění úspěšnosti AL je nutno využívat všech šesti složek které jsou vzájemně provázány a posilují se
Účinnost AL
- reflektivní dotazování
- neustálé učení
- Pomáhá ke zlepšení osobního rozvoje a ve zlepšení dovedností ohledně řešení problémů a globálního vedení
Pět základních přínosu AL
-řešení problémů
-změny organizace
-rozvoj vůdcovských dovednosti
-Rozvoje týmu
-Změny organizace a odborného učení
Pravidla
1) Oznamovací věta může přijít jen po otázce
2) Kouč má neomezené právo zasáhnout
Fáze Action Learning
Pochopení a přeformulování problému
Formulace cíle
Tvorba strategie
Reflektování na akci
6 složek
Problém
Měl by být významný, naléhavý, měl by organizaci přinést významnou změnu . Nesmí to být hádanky s jednou jedinou odpovědi.
Otázky v AL taky mohou zpochybňovat způsoby, které jsou již funkční a tím vedou k inovativnímu řešení.
Čím je problém složitější tím víc se toho skupina naučí
Technické problémy - Už existuje řešení.
Adaptační problémy - K vyřešení je potřeba celé skupiny AL, ten kdo ho řeší musí změnit způsob jeho vnímání. Jeho vyřešení je komplexnější.
Skupina
Skupina v AL by měla mít 4-8 členů a měla by být co nejvíce různorodá. Jeden vždy zastupuje kouče. Členové by měli mít různé povědomí o problému.
Zásadní pro skupinu je pravidelné docházení a 100% účast
Otázky
Žádné otázky nejsou hloupé
Jaké problémy bychom mohli řešit týmu pomocí AL?
Mohli bychom založit skupinu AL, který by pravidelně řešila komunitní problémy.
Otázky zpochybňují zajeté věci, názory své i ostatních
Nejvhodnější pro AL:
V důsledku čeho se to stalo?
Proč se to děje?
Proč to tak musí být?“ nebo „Už to někdo někdy zkusil?
Proč se to stalo?
Souhlasili jste s tímhle rozhodnutím?
Co se stane, když to neudělám?
Co nám brání?
Jakých zdrojů můžu využít?
Jak poznáš, že se to stalo?
Akce
Měly by být vždy realizovatelné
Je nezbytná a vytváří prostor pro reflektování
Použití SMART cílů
Ke smysluplnému či praktickému učení nedochází, pokud akce není realizována a reflektována = ATP model.
TRP - Practice
Učení
Učení v AL probíhá na 3 úrovních
1.porozumnění
2.aplikace nově získané dovednosti
3.posun, vnitřní rozvoj
Je stejně důležité jako vyřešení samotného problému.
Každou schůzkou AL se členové učí.
Co je zdrojem příležitosti k učení? Dobré otázky
Kouč
Koučova úloha není řešit problém, ale dohlížet na proces učení se a na to, že se skupina posouvá tím správným směrem. Role kouče je přenosná a může si ji vyzkoušet kdokoliv ze skupiny AL, avšak musí s ní být dobře obeznámen. Směřuje tým.
ATP na TS a BG
Problém, který jsme si stanovili byl reálný a velmi aktuální: Proč crossaři nejsou připraveni na naše TS? Roli kouče zastával náš týmový kouč a základy AL jsme si uvedli. Avšak již od začátku jsme porušili hned 2. složku AL - sestavení skupiny, které přesáhlo hranici 8 lidí. Což mi zpětně přišlo jako kámen úrazu, proč se nám pokus o aplikování AL nepodařil. Nedokázali jsme v takovém počtu využít potenciálu AL a debata směrovala spíše formnou výměnou názorů než otázkováním a dotazováním. V některé chvíli mi ale přišlo, že máme nakročeno dobře a začali se pokládat lepší otázky, lidé se snažili odprostit od potřeby vnášet své vnitřní vhledy a otevírali svou mysl pokládání hlubokých otázek.
Na tomto TS jsme si také zareflektovali
na Tomáše jako kouče vs. kouče který figuruje v AL.
Následně se pak vytvořil dotazník, ve kterém se mohli vyjádřit všichni k tomu
jak bychom chtěli, aby se Tomáš zapojoval
do našich TS. I přesto, že jsme nesplnili cíl TS – obeznámit ostatní s teorii AL,
abychom byli schopni tuto metodu použít v praxi, hodnotím toto TS jako velmi
přínosné, protože vytvořilo prostor pro zlepšení.
Co jsme mohli udělat lépe? Mohli jsme se určitě rozdělit do menších skupinek,
které by se o aplikování AL pokoušeli.
Splnili bychom tak 2. složku AL a každý by
tak měl prostor se vyjádřit a nevznikl by takový chaos, který jsme nedokázali
zkorigovat.
Potenciál, který má AL mi přijde úžasný v tom, že se lidé nebojí pokládat ani otázky. Vytváří se tak prostředí, kde mohou vzniknout otázky s ohromnou silou, které mění myšlení, perspektivu a přináší potřebné inovace. To je důvod proč jsme ho chtěli zkusit využít v našem prvním týmovém BG. Zde už jsme se poučili z předešlé chyby moc obsáhlé skupiny a utvořili jsme skupinky po 5 lidech. Stanovili si kouče a problém, který byl dle nás vhodný k použití AL. Konkrétně ve skupině, ve které jsem se nacházela se jednalo o problém, který nám měl pomoci v tvorbě marketingové strategie pro firmu 3RE. Dotazování a snaha pokládat
dobré otevřené otázky pro nás bylo velmi energeticky náročné. Těší mě, že se nám dařilo dodržet 1.pravidlo AL.
Co jsme mohli udělat lépe?
Sešli jsme se pouze jednom, skupina AL by se měla scházet pravidelně a častěji. Mít větší trpělivost při aplikování
Co bychom mohli udělat proto, aby se naše dovednosti v AL zlepšili ? Mohli bychom si vyhledat skupiny které AL provádí a zeptat se jich. Mohli bychom se podívat na video jak AL probíhá abychom zlepšili naší představu o tom jak AL funguje. Provádět AL častěji a pravidelně.
Při dotazování bychom se měli odprosit od našich vnitřních potřeb a svého ega. Věnovat se pouze problémů a nepřinášel svoje vlastní vhledy. To se nám někdy nedaří a sklouzáváme - jak tomu zabránit? - neptat se a jak to máte vy
Myšlenky
Kde to jsem a co studuju ,když různé druhy myšlení jsou přirovnávány ke kvantové a newtonovské fyzice, to jsou na mě moc složitý přirovnání.
Něco vědět, ale nepoužívat to, znamená nevědět nic
Coversare - obrátit se dohromady
Často prvotní problém není ten nejzávažnější a časem se teprve dobereme k odkryti mnohem zásadnější nadřazeného problémů - je potřeba vnímat systémy
Řešení složitých problémů potřebuje spíše různorodost než odbornost