Action Learning


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 16.12.2023

Action Learning   Michael J. Marquardt

Action learning jak napovídá celý název knihy je metoda řešení problémů ve skupině. Je to také nástroj který silně podporuje učící se organizace a rozvoj jednotlivců i skupiny. Učení probíhá díky akci (reálného provádění kroků) a reflexe na tyto kroky. Díky konání kroků k vyřešení reálných problémů se totiž člověk učí mnohem víc a lépe, než řešením teoretických problémů, které řešíme jen abychom se “učili” jak na to. 


V metodě action learning existují v podstatě jen dvě pravidla: Oznamovací věty se používají jen v odpovědi na otázku (čímž docílíme tvorby lepších otázek, nikoli agresivního argumentování). Druhým pravidlem je neomezená možnost kouče zasáhnout.


AL se skládá z šesti hlavních složek:


Problém

Bez toho aby existoval problém AL fungovat nebude. Problém je chápán jako příležitost nebo výzva k učení se a rozvoji jak jednotlivce, tak celé skupiny případně organizace. Problém musí být důležitý (ať už pro samotného jednotlivce, nebo pro celou skupinu), musí být naléhavý, nemůže na něj být již vyrobené řešení (teoretické problémy nefungují), musí být vyřešitelný skupinou - někdo ze skupiny by měl znát kontext problému  ne však všichni, jelikož když známe kontext nenapadne nás ptát se na základní otázky - problém by taky měl být alespoň pro někoho závažný a samosebou v procesu musí existovat příležitost pro učení.


Skupina

Ideálním počtem lidí ve skupině AL je čtyři až osm. Tento počet má několik důvodů. Je natolik malá, že každý člen má možnost se vyjádřit (nedochází k tomu, že jeden neříká nic a druhý je příliš hlasitý), celkově komunikace mezi nimi není natolik složitá aby je odrazovala. Zároveň při tomto počtu už má skupina více POVs, zkušeností a mentálních modelů, tedy se od sebe mohou učit a přicházet na kreativní řešení problémů, nicméně členů není tolik, že by dosažení konsensu trvalo příliš dlouho.


Otázky

Pokládání otázek vede k pochopení problému, tedy otázky jsou ta část na kterou se AL zaměřuje. Ano odpovedi jsou zajímavé, ale jsou zajímavější v okamžiku kdy jsou to odpovědi na otázky které dávají smysl. V AL se na kladení otázek dává velký důraz - rozvíjejí dialog, podněcují přemýšlení, naslouchání, podporují učení. Jak jsem již psala výše, jedno z pravidel AL je že se oznamovací věty používají jen jako odpovědi na otázku. 


Akce

Je nesmírně důležité, aby v okamžiku kdy skupina vypracuje akční kroky, bylo možné tyto akční kroky realizovat (celou skupinou nebo jednotlivcem, případně si být jisti že akční kroky budou rozhodně realizovány někým jiným) a aby byla možnost reflektovat jak to dopadlo a v případě nutnosti upravit proces. V okamžiku kdy nikdo ze skupiny nemá pravomoc kroky implementovat, a nejsou si 100% jisti, že kroky budou implementovány, motivace ve skupině klesá.


Učení

Jakkoli je vyřešení problému jeden z hlavních cílů AL, název napovídá že i learning je pro tuto metodu důležitý. Je nutné si uvědomit, že ačkoli řešení problémů může pomoci firmě nebo jednotlivci v ten okamžik, know-how jí/jim pomáhá dlouhodobě a může přinést mnohem více, ať už se jedná o peníze nebo ne. Krom toho učení je přenosné, to že se jedinci v AL skupině něco naučí může znamenat, že budou učit i ostatní v organizaci i jinde.


Kouč

Hlavním účelem kouše ve skupině je podporovat skupinu v jejím učení, tak aby dokázala problémy řešit co nejlépe. Kouč může být ve skupině po celou dobu fungování stejný (hlavně když se jedná o AL v organizaci), nebo se může na každé session měnit (hlavně u jednotlivců, které řeší vlastní problémy). Kouč se nepodílí na řešení problému přímo, ale umožňuje skupině reflektovat a tím, rozvíjí její schopnosti i znalosti. 


ATP

O tuto metodu jsme se poprvé pokusili na TS, jakkoli je náš tým skoro třikrát větší než je doporučená velikost týmu, tak jsme se k mému překvapení dostali v dialogu mnohem hlouběji, než jsem očekávala a než jsem se dostali když jsme se nesnažili dodržovat tuto metodu. Což má jedno jasné vysvětlení - mnohem více jsem přemýšleli nad otázkami které jsme pokládali.

Pro mě osobně je také důležité zvědomění reality předávání učení. Každý z nás má za sebou spoustu úspěchů a neúspěchů ze kterých jsem se všichni něco naučili, a předáním těchto zkušeností jsme najednou o 16 lidských zkušeností dál než je obvyklé.




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: