Kniha Action Learning popisuje způsob řešení problémů ve skupinách. Celý proces se skládá ze šesti částí:
1. Problém
Problém musí být konkrétní, skutečně existovat a měl by být naléhavý. Celá filozofie je postavena na poznání, že tým pracující na tomto problému k němu bude přistupovat tak, jak důležitě jej bude vnímat. Současně to musí být problém poskytující příležitosti k učení a neexistuje na něj zatím řešení (pak by to nebyl problém, ale hádanka).
2. Skupina
Skupina pracující na problému by měla mít 4-8 členů, kteří jsou svým zaměřením a přístupem co nejvíce odlišní. Větší diverzita skupiny pomůže přijít s originálními nápady, podpoří učení mezi členy a zvyšuje šanci na úspěšné vyřešení komplikovaných problémů. Ve skupině by měl být alespoň jeden člověk, který zná perfektně specifikaci problému a alespoň jeden člověk, který má právo rozhodovat (aby nebyla práce skupiny smetena ze stolu nadřízenými).
3. Otázky
Kladení otázek je umění, které je potřeba se naučit a neustále se v něm zdokonalovat. Kniha poskytuje několik tipů, jak správně klást otázky a jak by měly vypadat. Například správná otázka by nás měla nutit si rozšířit obzory, zpochybňovat samozřejmosti, které nám brání jednat inovativně, neměla by být agresivní nebo by měla otevírat mysl a podněcovat k jednání. Jedno z pravidel Action Learning zní: „Oznamovací věty používejte jen jako odpovědi na otázky.“ To členy skupiny nutí přemýšlet nad hledáním otázek spíše než pronášet sdělení či rady.
4. Akce
Action Learning nabízí dva přístupy k řešení problémů – analytický/racionalistický a integrující. Analytický přístup je vhodný, pokud se hledá jedno správné řešení a cílem je primárně vyřešit problémy. Naopak integrující podporuje učení a připouští více správných řešení. V této části je také zdůrazněna důležitost systémového myšlení, které nám pomáhá si uvědomit vazby a souvislosti mezi jevy a problémy. Řešení problémů se v Action Learning skládá ze čtyř fází: pochopení a přeformulování problému, formulování cíle a jeho zasazení do kontextu, zpracování a prověření strategií, provedení akce a reflektování.
5. Učení
Učení se je základním pilířem celé filozofie Action Learning. Nelze řešit problémy podle této filozofie, pokud ve skupinách nedochází k vzájemnému učení. Učení začíná u každého jednotlivce, pokračuje v samotné akční skupině a mělo by docházet i k šíření mezi skupinami a celo-organizačnímu učení.
6. Kouč
Kouč je osoba, která v podstatě facilituje práci skupiny. Jeho práce se nicméně liší od práce facilitátora v mnoha ohledech. Nezadává úkoly ani podněty, ale klade otázky. Kouč má v Action Learningu neomezené právo zasáhnout.
Celkově jsem byl z knihy mimořádně zklamán a nemůžu ji doporučit. Neměl jsem pocit, že by byla pro mě něčím zajímavá a obsahovala věci, které bychom v týmu neaplikovali automaticky už nyní. Myslím, že by se bez ztráty kvality obsahu dala zkrátit na 10 stran, sice by se musely vynechat mnohdy zajímavé příklady z praxe, u kterých jsem ale stejně pochyboval o jejich užitečnosti při aplikování rad z knihy v praxi.