Než jsem přečetla knihu Action learning, tak jsem nevěřila, že může existovat opravdu účinný nástroj na řešení problémů a generování zajímavých nápadů.
Základ AL:
· Co potřebujeme k zahájení AL? Problém a skupinu lidí, kteří ho budou řešit.
problém – takový, který nás opravdu pálí a nejde vyřešit „mechanicky“ – to znamená, že nikdy neexistuje přesný návod, jak ho vyřešit.
lidé – nejlépe co nejvíce různorodá skupina. Díky tomu uvidíme problém z mnoha úhlů a dostaneme nové neotřelé nápady.
· Máme 6 základních komponentů AL, které nesmí chybět: problém, skupina, otázky, akce, učení a kouč.
Co jsem se naučila?
· Důležitost kouče. Kouč zastává zodpovědnou roli za usměrnění skupiny k učícímu procesu. Skupina se díky tomu učí rychleji, protože kouč dělá pravidelné zastávky pro reflexi a podporuje proces učení.
· Důležitost pravidelného setkávání. AL je obvykle proces na delší dobu, a tak je velmi důležité, aby se skupina pravidelně potkávala a společně pracovala na problému a mířila k cíli.
· Důležitost otázkování a vyjadřování myšlenek pomocí otázek. Díky tomu přijdeme na mnohem hlubší myšlenky a dostaneme se k jádru problému. Je chyba, pokud vedeme jakýkoliv dialog pouze za pomoci jednostranného vyjadřování názorů – nedosáhneme společného pochopení.
· Rozdělení rolí na začátku sezení. Na začátku sezení je třeba si vyjasnit roli kouče a předkladatele problému. Případně i nezaujatého člena nebo přítomného sponzora problému. Každý člen skupiny by měl vědět, jak se v průběhu sezení AL chovat a jaké mají pravomoci přítomné osoby.
· Zopakování pravidel na začátku sezení. Opakování je matka moudrosti. Bude se nám to hodit zvlášť, pokud budeme pracovat s více dominantními jedinci, kteří nejsou zvyklí jednat v dialogu se všemi rovnocenně.
· Říct si, kam se chceme v průběhu sezení posunout a co se chceme naučit. Můžeme pak celé sezení směřovat například k přerámování problému a dávat důraz na vyjadřování myšlenek pomocí otázek.
Na co si dát pozor?
· Zainteresovanost v problému. Opravdu všechny ten problém zajímá? Pokud ne, tak se setkáme s neplněním akčních kroků a proces AL bude významné zpomalen. Je fajn mít i nezaujatou stranu vůči problému, která přinese nový pohled, ale ne nikoho, kdo se nechce učit a bude celý proces zpomalovat.
· Dát si SMART akční kroky, které každý poctivě splní, aby se mohlo pokračovat dál. Se splněním akčních kroků souvisí i to, že každý ze skupiny musí učinit závazek k tomu, že se opravdu chce učit – bez toho to nejde.
· Neotázkovat příliš předkladatele problému. U toho jsme se hodně zasekli, když jsme otázkovali jen jednoho člověka a pak nenašli řešení společně s ostatními.
· Na začátku je to pomalý proces, který se musí trpělivě zkoušet a pravidelně reflektovat. Není třeba spěchat a nervovat se, že problém není přerámován po prvním sezení.
· Myslím si, že nejtěžší částí pro nás bylo přerámování problému – část sezení, ve které by se všichni jednohlasně (ale bez group thinkingu) měli shodnout, kde je jádro problému.
Na závěr bych všem, koho zajímá AL, doporučila přečíst samotnou knihu. Myslím si, že z eseje úplně nepochopíte pravou podstatu AL a i já vím, že pravá hloubka nejde na papír zachytit – vyzkoušejte to ideálně se svým týmem a koučem.