Knihu Action Learning jsem si vybrala, protože je povinná na zkoušku Týmové dovednosti, zároveň ale můžu říct, že jejího přečtení rozhodne nelituju.
V této eseji budu porovnávat 6 složek AL, kterými jsou problém, skupina, otázky, akce, učení se a kouč. Budu porovnávat, jak vypadají a účinkují dle knížky a naproti tomu, jaká byla moje zkušenost, když jsme tuto metodu použili v rámci posledního BG pro firmu 3RE.
Na začátek je důležité říct, že AL má dvě základní pravidla:
Problém
Problém, který skupina řeší je naléhavý, důležitý a řešitelný. Řešitelnost je v tomto případě klíčová - náročnosti problému, který skupina řeší musí odpovídat jejímu vzdělání tzn. nesmí být moc složitý, ale ani jednoduchý a měl by skupině nabízet příležitost k učení.
Náš problém, který jsme určili ke zkoušce AL byl “Proč Češi neznají watsu?”. Sice zcela neodpovídá našemu vzdělání (nikdo nejsme fyzioterapeut nebo alternativní léčitel), ale nevadilo to, protože téma BG bylo marketing a v tom už nějaké vzdělání máme. Zkoušeli jsme AL po dobu 45 minut a k řešení jsme došli za pomocí spíše diskuze. Nicméně během AL padly velmi zajímavé otázky, které nás k němu následně inspirovaly.
Skupina
Dle knížky, správná skupina je 4 - 8 členná, z toho jeden člen zastupuje roli kouče. Je různorodá, aby její členové dokázali poskytnout různé perspektivy na problém. Různorodost je pojištěná odlišnými druhy vzdělání a pracovních pozic, které členi mají.
Naše skupiny byly dohromady tři, každá čítající 5 členů z týmu. Myslím, že podmínku různorodosti jsme splnili, už jen kvůli tomu, že každý jsme jiný, máme odlišné zájmy a než jsme se potkali v Tiimi, studovali jsme jiné střední školy.
Otázky
Dle mého názoru nejzajímavější složka AL, která se mi při čtení knihy hodně spojila s tím, jak by správně měli vypadat TS. Otázky jsou nepostradatelnou součástí této metody, protože vedou skupinu k učení se a reflexi. Za nejúčinnější jsou považovány otevřené otázky, nutící nás k hlubšímu zamyšlení a tím pádem i otevírají nové myšlenky. Otázky v AL taky mohou zpochybňovat způsoby, které jsou již funkční a tím vedou k inovativnímu řešení.
Musím říct, že neustálé dotazování se bylo velmi energeticky náročné, i kvůli tomu, že jsme se všichni snažili vymyslet dobré otázky, které nám dopomůžou k cíli. Na druhou stranu, nás musím pochválit za to, že padaly převážně právě již zmíněné otevřené otázky a dalšími jsme se dostali k jejich zpochybňování. Překvapivé, ale pozitivní je, že se nám dařilo dodržovat první pravidlo AL.
Akce
Podle knížky je velmi důležité, aby se vymyšlené řešení a strategie i zrealizovali. Hlavně z toho důvodu, aby skupina zjistila, jestli je řešení opravdu funkční a pokud je, následně se dá použít i na jiné problémy nebo v jiných odděleních firmy. Zároveň se tím učíme, kniha říká “skutečné učení bez akce neexistuje, stejně jako by neměla existovat žádná akce bez učení”.
Realizace naší strategie a akčních kroků, které jsme během BG vymysleli je trochu oříšek, protože ne vše bude pravděpodobně použito a pokud se bude realizovat, tak ne ihned, respektive chvíli to bude trvat. Proto se k této složce ještě v budoucnu vrátím a dopíšu, jaké výsledky to nakonec mělo.
Učení se
Členové AL se zavazují učit se, jak už jsem zmiňovala výše, skupina řeší problém, který je tak složitý, aby je nutil si nové informace dohledávat a tím se vzdělávat. Dalším způsobem učení se během AL je reflexe, na kterou se klade velký důraz. Bez reflexe si neuvědomíme, co jsme udělali dobře, co špatně a je pak náročnější učit se.
Myslím, že v našem případě byla složka učení se chce zanedbána, nejspíš i kvůli tomu, že AL trvalo jen 45 minut. Ne, že by se náš kouč nesnažil nám pokládat správné otázky vedoucí nás k reflexi, ale tím, že řešení zatím není zrealizované, máme málo podkladů k tomu se něco naučit. Nejvíc mě naučilo si AL vůbec zkusit, byla to nová, přínosná zkušenost.
Kouč
Kouč je důležitá a specifická role. Koučova úloha totiž není řešit problém, ale dohlížet na proces učení se a na to, že se skupina posouvá tím správným směrem. Správně by kouč měl už mít předchozí zkušenosti s AL, potřebuje je, aby se koučem vůbec mohl stát. Může to být externista nebo jeden člen ze skupiny. To nejzajímavější na jeho roli je, že se členové v této roli můžou střídat a že rozvíjí vůdcovské schopnosti. Správný leader totiž musí umět pokládat kvalitní otázky a to je přesně koučův úkol.
V našem případě bylo složité vybrat kouče, protože nikdo z nás doposud neměl s AL zkušenost, natož abychom si prošli workshopem, který nás na to připraví. Proto jsme zvolili jinou podmínku - mít přečtený AL a zvolili jako kouče BaTe. Roli kouče zvládla. Pokládala dobré otázky a snažila se nás nasměrovat. Dle jejích slov pro ní ale bylo nejtěžší nepřispět do řešení problému. Celou dobu měla nutkání se zapojit. Přiznala, že jí lehce iritovalo, že nemůže.
Z knihy si odnáším spoustu poznatků, speciálně důležitost otázek. Stojím si za tím, že je AL velmi účinné, pokud ho umíme dobře použít. Doufám, že to nebylo naposledy, kdy jsme otestovali tuto metodu a věřím, že do budoucna nám ještě pomůže při řešení náročných problémů.
ATP
AL jsme použili během týmového BG pro firmu 3RE. Bylo to pro nás všechny poprvé, co jsme AL zkusili na vlastní kůži. Jeho pravidla jsme se snažili dodržovat, i když jsme si je párkrát usnadnili tak, aby to pro nás bylo vůbec reálné ho použít. Celá zkušenost byla lehce vyčerpávající, ale napadly nás skvělé otázky, které později sloužily jako podněty k novým strategiím a řešení problému.