Action Learning
Kniha je za 3 KB a také ke zkouškám. Toto byl můj přístup když jsem ji vzal poprvé do ruky, ovšem rychle se tento mindset přetransformoval k. Chci ji přečíst protože mi to pomůže pochopit částečně metodiku a lépe poznat sebe.
Action Learning představuje inovativní přístup k rozvoji jednotlivců a týmů v pracovním prostředí. Tato metoda spojuje praxi a učení prostřednictvím skupinového řešení reálných firemních problémů. V eseji prozkoumáme principy a výhody Action Learning, zdůrazňujíc jeho klíčový význam pro podporu kontinuálního rozvoje a inovace ve firemním prostředí.
Výchozím bodem AL je problém (projekt, výzva, otázka a úkol). Vyřešení má velký význam pro jednotlivce, tým i organizaci. Bez problémů nemůže dojít k AL. Problémy jsou příležitostmi k učení. Aby docházelo ke skutečnému učení musí být problém významný nebo kritický pro jednotlivce/organizaci. Mělo by se jednat o problém, který je skutečně aktuální, nemá smysl řešit hypotetické problémy a nebo problém jiné organizace či jednotlivce. Také je důležité dobře znát kontext problému, minimálně 2 členové by měli mít znalost kontextu situace. Rozdílný přístup volíme při řešení jednoho konkrétního problému a při práci na několika problémech najednou.
Problém jako příležitost k úspěchu a růstu.
AL vidí problém jako překážku, kterou musíme překonat, ale i úžasnou příležitost k růstu rozvoji dovedností, způsobilostí, procvičování a jednání. Skupiny AL jsou přesvědčeny o tom, že zdánlivě neřešitelné problémy je povedou k průlomovým řešením.
Základním subjektem v AL je skupina (tým) AL. Ideální tým se skládá ze 4 až 8 členů s různou odborností a praxí. Tato různorodost umožňuje sdílet širokou škálu pohledů a názorů, které skupinou přivedou k řešení.
Členové musí jevit zájem o vyřešení problému, se kterým se organizace/tým potýká. Zároveň tým nemůže být složen jen z nadšenců, ale je důležité přinést do týmu také míru odbornosti. Minimálně jeden člen odborné znalosti přinášet musí, aby se navzájem členové vzdělávali a řešení bylo přínosné. Ideální je, pokud jsou členové co nejrůznorodější.
Dobře pracující AL skupiny, jsou velice efektivní a vysoce kooperativní, zároveň se členové velice respektují a vytváří kvalitní pracovní prostředí. Členové skupiny AL jsou při řešení těsně propojení. _Silné vazby vznikají také při spolupráci a přeformulovávání problémů a rozvoji strategii. Důvěru posiluje, když si členové skupiny dokážou klást co nejvíce kvalitních otázek. Celý proces je mnohem efektivnější, když otázky převažují nad odpověďmi.
Otázky ve skupinách AL slouží mnoha účelům. Umožňují členům skupin pochopit, vysvětlit a otevřít nové směry zkoumání a řešení problému. Nabízejí nové vhledy a náměty pro strategické akce a potencionální cesty řešení. Otázky vedou k pochopení a vytvářejí základy pro získání podpory možných akcí. Otázky jsou také východiskem pro učení se.
Typy otázek v AL:
Jak vypadá dobrá otázka?
Nejúčinnějším způsobem, jak klást dobré otázky je navazovat nebo stavět na ty předchozí a navazovat na odpovědi. Je ovšem důležité svoji otázkou dialog nezastavit. Dosažení reflektivního dotazování spočívá ve vytvoření prostoru pro členy, aby odstranili své předsudky. V následné fázi se posouváme do dialogu.
Aby činnost skupin měla význam, musí své znalosti zkoušet v akci. Dokud není realizovaná akce, skupina si nemůže být jistá, že její strategie a nápady doopravdy k něčemu vedly, a že se členové při spolupráci něčemu naučili.
Přístupy k řešení problémů se v AL dělí na tyto dva:
Analytický/racionální - členové věří, že problém má jen jedno správné řešení.
Cíl: najít řešení, kvalita odpovědi
Integrující - správných odpovědí může být více, důležité je se při nacházení řešení učit.
Cíl: odhalení vzájemných vazeb, kvalita porozumění
Fáze řešení problému
Samotné fáze řešení problému se dělí na dvě poloviny. První dvě fáze tvoří diagnostickou část, kdy skupina řeší co je třeba dosáhnout, co dosažení brání a jaké překážky musí překonat. Druhé dvě fáze se týkají strategie a jejího zavádění do praxe.
Fáze 1: Pochopení a přeformulování problému
Fáze 2: Formulování cíle, jeho zasazení do kontextu
Fáze 3: Zapracování a prověření strategií
Fáze 4: Provedení akce a její reflektování
Ve zkratce jde o princip, aby docházelo k učení se na skupinové bázi, musí členové nejdříve začít na individuální úrovni. Pokud členové nezačnou u sebe, nebudou schopni měnit co se děje kolem nich. Pokud tento stav nastne, skupina bude obsahovat schopné jednotky, které budou schopné myslet, tvořit, jednat a učit se. V týmovém učení se tým vytváří a posiluje tyto charakteristiky:
Společný závazek k řešení problému - skupinu vytvoříme za účelem splnění konkrétního cíle nebo vyřešení problému. Členové musí spolupracovat, aby cíle dosáhli.
Jasný a společný cíl - Je dost nepravděpodobné, že se členové jasně shodou na skupinovém cíli, proto zpravidla první věcí na agendě je vyjasnění cíle, který bude skupinu motivovat.
Ochota spolupracovat s ostatními na vypracování strategií - Na cestě při řešení problému narazíme na překážky, které pro nás mohou být úplně nové. Pro pochopení problému a vypracování strategií jsou nezbytné znalosti, zkušenosti a názory všech členů.
Odvaha ptát se ostatních - AL vyžaduje aby si čelnové navzájem kladli otázky. To může být někdy skutečně náročné, ale to je také jedna ze složek učení se v týmu.
Jasné a přijaté normy - AL má nastavené jasné normy: reflektivní dotazování, otázky před oznamovacími větami, závazek učení se, důvěrnost informací, zaměření na vyřešení problému, provedení akce a spolupráce s koučem. Tímto se členové musí řídit a tyto normy respektovat.
Respektování druhých a podpora jejich myšlenek - Při působení 6 složek AL a při intervenčních sezeních s koučem, sdílejí své poznatky a odhalují svá zranitelná místa, tím vzniká vzájemný respekt.
Ochota učit se a pomáhat ostatním učit se - Činnost skupiny AL je řešení problému učit se. Přijetím odpovědnosti za učení se a pomoc ostatním, vytváří ve skupině podporující prostředí.
Soudržnost a důvěra - Důležitý princip je rovnocennost, a tím se rozvíjí vzájemná propojenost. Vysoká míra důvěry vzniká tím, že se členové nevyhýbají ani rozhovoru o svých zranitelných místech.
V rámci metody AL hraje kouč klíčovou roli v procesu řešení problémů a rozvoje jednotlivců a týmů. Kouč podporuje definování problému, poskytuje podporu během akční fáze, a usnadňuje skupinové učení a diskuse. Dále se soustředí na rozvoj potřebných dovedností, poskytuje zpětnou vazbu na akce a procesy a pomáhá překonávat překážky. Kouč také hraje roli strategického partnera při plánování dlouhodobého rozvoje, podporuje reflexi a přispívá k vytvoření podpůrného prostředí pro učení a inovaci. Jeho účast je klíčová pro dosažení cílů a optimálního využití metody AL.
Knihu jsem přečetl relativně nedávno, proto ji teprve budu využívat. Co jsem zjistil, jak se lépe vzdělávat na individuální úrovni a také v té skupinové.