Co je to strategie?
Strategie je dlouhodobý plán dílčích aktivit a činností, které směřují k určitému jednotlivému cíli. Zvolená strategie má velký dopad a někdy i fatální na úspěšnost dané firmy. Na základě strategie se rozhodujeme, jaké věci a úkoly jsou pro nás důležité a které naopak nikoliv.
Strategické rozhodnutí se odehrávají v každé části našeho života. Jak v osobním životě, tak ve světě byznysu a politice.
Co je to taktika?
Taktika je dílčí rozhodování během celé strategie.
Firma by si v rámci přijetí nové strategie měla položit tyto otázky:
Existují některé tržní segmenty, které již nepřinášejí zisk?
Nabízí naše firma některé prodělečné výrobky či služby?
Přicházíme o peníze, věnujeme se některým zákazníkům? Nechme je nakupovat u konkurence.
V organizacích by měla existovat jedna hlavní strategie, která určuje celkové směřování organizace.
Velké organizace dle svých potřeb dále pracují s hierarchií dalších podřízených strategií.
Rozlišujeme strategie:
Finanční
Strategie řízení lidských zdrojů
Strategie majetku
Marketingová strategie
Výrobní strategie
Bezpečnostní strategie
Strategie IT
a další
Zajímavé postřehy z knihy:
Společnost musí realizovat výrazné investice a smířit se s nižšími zisky, jen aby mohla v dlouhém období dosáhnout vyšších zisků.
Většina výrobků, služeb a značek se pohybují v rámci životního cyklu. Nabývají na popularitě, dosáhnou svého maxima a následně začnou klesat.
Mnoho produktů zestárne a je nahrazeno novými. Značky ovšem mají tu vlastnost, že mají delší životnost než jejich jednotlivé produkty. Například Mercedes Benz za svou dobu vyrobil několik produktových řad, které se již dnes nevyrábějí, přesto značka je po celou dobu stejná.
Příliš mnoho firem se zaměřuje na svou konkurenci místo toho, aby se zajímali o své zákazníky.
Žijeme ve světě ve kterém existuje převis nabídky v případě skoro každého statku. Nedostatkovým zbožím jsou pouze zákazníci.
V každém zavedeném odvětví se vyplatí se znovu zamyslet nad možnými novými nápady.
Nejlepší společnosti nezískávají zákazníky, vytvářejí si fanoušky.
Jakákoli země usilující o růst musí uznat, že jsou to právě podnikatelé, do kterých jsou při tvorbě pracovních míst vkládány největší naděje.
Strategie modrého oceánu:
Modrý oceán je místo na trhu, který ještě není známý. Jedná se o dosud nevyužitý a neobjevený potenciál.
Metody, které nám pomohou stanovit strategii:
Analýza pěti sil
SWOT analýza
VRIO analýza
PESTLE analýza
KPI
Strategické partnerství:
Strategická aliance: Rozhodnutí dvou či více firem spolupracovat v některých otázkách.
Obě společnosti mají známé jméno a navzájem si chtějí vypůjčit jméno té druhé. Cíle je samozřejmě většinou růst a podpora prodeje. Firmy si musejí dát pozor na to, aby druhá firma se nedostala do nějakých problémů, to by se ihned přeneslo i na druhou firmu a mělo by to špatný vliv na byznys.
Příklad:
Počítače firmy Dell na sobě mají nálepku, že používají procesory Intel.
Společnost Abrakadoodle, která podniká v oboru vzdělávání navázala spolupráci s firmou Crayola, která vyrábí kvalitní pastelky. Abrakadoodle používá značku Crayola ve svých reklamách, na oplátku Crayola poskytuje značnou slevu na své výrobky. Z této strategické aliance mají prospěch obě firmy a zároveň podporují kreativitu dětí.
Joint venture: Dohoda mezi dvěma společnostmi o vytvoření samostatného právního subjektu, který má konkrétní cíl a i omezenou životnost. Jedná se o kapitálový vklad obou partnerů vytvořený za účelem nového produktu.
Tvorba scénářů:
Tvorba scénářů je pro řízení rizik a nastavení správné strategie důležitým prvkem. Krizové scénáře mají i vlády jednotlivých států.
Různé scénáře se vytváří proto, aby se mohlo identifikovat, co se může stát s klíčovými proměnnými majícími na společnost zásadní vliv. Většinou se vypracovávají tři scénáře. Normální vývoj, pesimistický vývoj a optimistický vývoj.
Co si z knihy odnáším?
Odnáším si osobní přístup ke všem zaměstnancům a zákazníkům. Jedná se o maličkost, uložil jsem si datumy narození všech do mobilu a když nastane ten významný den, prostě jim popřeji.
Kniha mi pomohla si ujasnit svou vlastní strategii v rámci úklidových služeb na konkrétní období. Samozřejmě, že strategie se může v závislosti několika proměnných měnit a také to není nic špatného. Momentální strategie je soustředit se na pravidelné úklidy kanceláří. Po dosažení cíle 50 kanceláří se moje strategie zaměří na státní zakázky. Další strategií pro růst bude domluvit se s dodavateli čistících prostředků a toaletního papíru na množstevní ceně a zásobovat své zákazníky.
V rámci řízení rizik jsem si jako vlastní strategii stanovil zaměstnávat lidi pouze na DPP, rozmístění kanceláří primárně v centru Prahy za účelem jednoduché logistiky a managementu daných kanceláří, každému zaměstnanci přidělit cca 3-4 kanceláře. Momentálně by nemělo smysl někoho zaměstnat na HPP, to by bylo velké riziko.