Proč zrovna tato kniha?
Jelikož měla spoustu skvělých recenzentů. Dále jsem doufal, že mi pomůže rozvinout jednotlivé body (návyky), abych je mohl do svého života více aplikovat.
Myšlenky, které jsem si z knihy odnesl
Je důležité převezmout 100% odpovědnost za vše, co se nám v životě stane a přestat to svádět na okolnosti, které se v životě stanou či dokonce na jiné lidi. - Problém jsem už popsal v eseji jiné, nicméně v tom vidím problém velké většiny lidí v Tiimi včetně mě samotného.
Rozdíl je jen v přístupu, zda dokážeme přemýšlet růstově a snažit se najít jiné a vhodnější alternativy namísto odevzdaně smířlivého obhajovaného přístupu.
2.Vše musí začínat s myšlenkou od konce
Prolíná se mi to s knihou začněte s proč a s metodou 5x proč. Osobně už si myslím že nemám problém začínat od proč (alespoň v části svého života), ale přemýšlet “celkově” od konce je pro mě zatím nepředstavitelné.
Pro sebe jsem ale již udělal metodu 5x proč velmi dopodrobna a stala se z toho ve své podstatě má vize, která mě motivuje.
Jak jsem psal v eseji na koučování, tak tuto praktiku aplikuju i na děti, které trénuju. Snažím se jim vštípit myšlenku jednotlivých úkonů s propojením toho, proč že jednotlivé úkoly vlastně dělají. Osvědčilo se mi to na dlouhodobější bázi cca poloviny roku, což se snažím zefektivnit.
3.Umění prioritizace - dávat si důležité věci na 1. místo
Zde kapitola odkazuje k uvědomění, kolik času trávíme skutečně podstatnými a důležitými věcmi, které mohou posunout nás samotné, podpořit naše zdraví nebo potěšit lidi v našem okolí.
Covey zde ukázal nám známý kvadrant důležitosti a naléhavosti, kde bychom se měli snažit aktivně zaměřit i na věci, které jsou důležité a ještě “nehoří”.
Momentálně zaznamenávám v tomto bodě u sebe pokrok, jelikož se s mistrem F. S. pravidelně scházíme 2x týdně na řešení přesně takových věcí, které jsou v pravé horní části kvadrantu. Můžeme do nich řadit například čtení knih, psaní esejí a BP.
4.Myšlení win-win
Hledání úplně nové varianty, která bude vyhovovat naprosto každé zainteresované straně. Je zde samozřejmě velký rozdíl oproti kompromisům, které nevyhovují ani jedné straně.
5.Nejdříve se snažte pochopit a až poté být pochopeni
Základem je empatie, která nám pomůže pochopit druhou stranu. Jelikož jsme tvorové egocentricky založení, tak zpravidla chceme, aby ostatní pochopili převážně nás. V případě, že nejprve budeme naslouchat my, s větší pravděpodobností se dobereme k pochopení vzájemného a konverzace nebude probíhat jen neustálým přestřelováním myšlenek jako u stolního tenisu.
6.Tvoření synergie
Jde zde především o tým, který musí spolupracovat, aby mohl dosáhnout kvalitnějších výsledků než kdyby každý pracoval jednotlivě. Jednoduše víc hlav, víc ví a pokud najdeme do svého týmu lidi, kteří doplňují naše nedostatky, dokážeme se dostat dál.
7.Ostření pily
Tímto bodem je zde myšlen kvalitně strávený čas pro odpočinek fyzický a psychický. Měli bychom se snažit naučit prokrastinovat věcmi, které nám pomohou posunout se dál alespoň mentálně a u toho si odpočinout fyzicky a obráceně. Má oblíbené přísloví je: “Kdybych měl 6 hodin na kácení stromů, tak bych 5 strávil broušením sekery.”
Hodnocení knihy
Tato kniha obsahovala sice zajímavé myšlenky, nicméně to byly ty, které už ve třetím ročníku dávno známe a víme, jen je neděláme. Navíc tyto myšlenky nebyly rozvinuty podrobně, abych si z nich odnesl něco navíc a mohl bych si říct, že to stálo za to. Přijde mi, že autor vzal 7 myšlenek, přísloví a všeobecně známých faktů a jen je víc popsal. Zkusím uvést příklad na jednotlivých návycích.
Proto knihu doporučuji spíše lidem, kteří jsou v prvních ročnících nebo začínají s četbou této tématiky. Mrzí mě, že jsem se k této knize nedostal dříve a až poté rozvíjel ony jednotlivé body následnou četbou.