7 návyků skutečně efektivních lidí
K této knížce jsem se dostala přes nadšení mého přítele, který absolvoval stejnojmenné školení. A mé nadšení se také dostavilo.
Velmi podstatnou myšlenkou, kterou si z této knihy odnáším je to, že učením někoho dalšího se v dané věci sám zdokonaluji a rozvíjím. Říkával to už můj matikář na gymplu, kterého jsem 8 let nemohla vystát, v tomto jsem s ním ale naprosto souzněla.
NĚJAKÉ TY POJMY
V 7 návycích pracujeme s pojmem paradigma – to je způsob, jakým nahlížím na svět, jak vnímám dění kolem sebe.
Dalším je návyk. Návyk je přístup a z něj vycházející jednání, jež si lze osvojit, zautomatizovat a přijmout za část sebe sama. V principu je to soubor znalosti (co chci udělat), dovednosti (jak to chci udělat) a postoje (proč to chci udělat). Znát své proč je dle mého v životě velmi užitečné a důležité. Souvisí s vnitřní motivací člověka, která je naším motorem.
Efektivita je rovnováhou mezi produktem a produkčním potenciálem.
ROLE
V životě zaujímáme mnoho rolí. V rámci těchto rolí jsme buďto závislí, nezávislí a nebo vzájemně závislí. Vzájemně závislým se člověk může stát jen tehdy, je-li ve velké míře nezávislý.
NÁVYK 1. – PROAKTIVITA
Proaktivita vlastně znamená přijmout zodpovědnost za svou existenci, svou osobu a aktivně se podílet na svém bytí. Zde pracujeme s pojmem determinismus – ten může být buďto genetický (jsem Čech a proto jsem lakomec), psychický a nebo sociální. Principem proaktivity je nesvalovat vinu na svou determinaci, neomlouvat se svým původem či stavem a přijmout zodpovědnost.
Dalším bodem je zde svoboda – ta je buďto vnitřní nebo vnější. Naší vnitřní svobodu nám nikdo nemůže vzít. Je to naše svoboda myslet a vytvářet si úsudek.
NÁVYK 2. – LEADERSHIP HABIT
Leader určuje směr, zatímco manager určuje, jak bude probíhat proces. Líbil se mi příklad:
„Představme si skupinu v pralese. Manager stojí za pracovníky, kteří se prosekávají džunglí, brousí jim mačety a povzbuzuje je pokroku. Leader zatím vyleze na nejvyšší strom a oznámí: „Jdeme špatným směrem!“ Odpovědí managerů v ten moment může být, že přeci postupují.“
V rámci tohoto návyku by si měl člověk nastavit své krédo, hodnoty a formovat své poslání. Od začátku myslet na konec, dívat se na věci s delší perspektivou.
NÁVYK 3. MANAGEMENT HABIT
V rámci managementu se soustředíme na broušení sekery při prodírání se džunglí. Zde mě napadá myšlenka: „Kdybych byla nůž, brousila bych své ostří, svou tupou stanu, nebo snad dokonce rukojeť?“
Prvořadé věci dávejme na první místo. Neřiďme čas, ale sami sebe. S tím se pojí timemanagement. Zde máme důležitost a naléhavost, rozdělujeme úkoly do 4 kvadrantů.
První: spěchá a důležité
Krizové situace, řešíme se stresu a spěchu.
Druhý: nespěchá a důležité
Kvadrant, kterého si nejvíce všímáme. Abychom na něj získali co nejvíce času a eliminovali úkoly, které se nám z něj přelijí do kvadrantu prvního, je potřeba co nejvíce omezit kvadranty třetí a čtvrtý.
Je zde potřeba proaktivita
Třetí: spěchá a nedůležité
Může být důležitý pro ostatní, ale pro nás je nepodstatný.
Čtvrtý: nespěchá a nedůležité
Vyloženě prokrastinace a dělání neproduktivních věcí.
Naučit se říkat třetímu a čtvrtému kvadrantu NE je cestou k lepšímu timemanagementu.
Je zapotřebí mít disciplínu.
80:20
80% našich výsledků je produktem 20% našich aktivit.
Mentalita hojnosti vs mentalita nedostatku
Nevytvářet své hodnoty na základě srovnávání, nezávidět ostatním, snažit se podporovat ostatní a hledat v nich inspiraci pro sebe. Tyto první 3 návyky rozvíjí sebevědomí.
Čtvrtý-šestý návyk
Tyto návyky je třeba užívat společně. Navzájem se doplňují a rozvíjí.
Nehledat kompromis, ale lepší řešení pro obě strany. U kompromisu 1+1=1,5. U lepšího řešení se 1+1=3,4, klidně i 5.
NÁVYK 4. - WIN-WIN
Přemýšlet nad takovým řešením, aby získaly obě strany. Pokud se nepodaří takové řešení najít, dohodněme se alespoň na tom, že se nedohodneme.
NÁVYK 5. – KOMUNIKACE
„Lidé neposlouchají, lidé nabíjí.“ Tato věta se objevuje v knize Dialog od Williama Issaca. Zde jde o stejný princip, jako při vedení dialogu. Snažíme se porozumět druhému, nahlédnout na situaci jeho očima, vcítit se do něj a dát mu najevo, že nás jeho pohled opravdu zajímá.
„Nejprve si chci vyslechnout tebe.“
Naslouchat-zvážit-vyjádřit se - Další prvek shodný s dialogem – porozumění druhému formuje náš názor a náš pohled na situaci.
Je potřeba zachovávat k druhé straně respekt a úctu, naslouchat. Vycítit potřebu druhého být vyslyšen a pochopen.
„Nejprve se snaž pochopit a až poté chtěj být pochopen.
NÁVYK 6. – SINERGIE
Stav, kdy obě strany naleznou společné řešení. Tvořivostí hledáme nová, lepší řešení. Braním ohledu na potřeby a zájmy druhé strany se můžeme dopracovat výsledku. Nebýt diktátor, ale ani se nenechat spláchnout.
NÁVYK 7. – OSTŘETE PILU
Připomínat si návyky, neustále je mít na mysli a užívat. S tím se pojí právě sdělování svého poznání a šíření návyků mezi lidi ve svém okolí.