7 návyků skutečně efektivních lidí


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 29.04.2022

7 návyků skutečně efektivních lidí   Stephen R. Covey


Proč jsem si vybral právě tuto knihu?


Knihu 7 návyků skutečně efektivních lidí jsem si vybral především kvůli doporučení spolužáků, kteří knihu četli již dříve. Velmi mě zaujala část, ve které se autor baví o delegování a obecně vedení a řízení lidí. Hned několik návyků vnímám jako zcela zásadní pro fungování v efektivním a úspěšném týmu.


Hlavní myšlenky knihy 


1. Návyk: Buďte proaktivní 

Proaktivita je prvním předpokladem pro dosažení úspěchu. Jak všichni víme, tak každý úspěšný člověk nedosáhl svého úspěchu sám, vždy za ním stál tým lidí, který ho na jeho cestě podporoval a pomáhal mu dosáhnout těch nejlepších výsledků. Proaktivita je naprosto nezbytná součást týmové práce. Pokud jedinec není proaktivní, není schopen převzít zodpovědnost a činit rozhodnutí, nikdy nebude schopen správně pracovat, nebo dokonce vést, úspěšný tým a tím pádem ani nedosáhne úspěchu.


2. Návyk: Začněte s myšlenkou na konec 

Tento návyk nám říká, abychom si stanovili cíl / vizi, za kterým / kterou půjdeme a bude nám dodávat dostatečné sebevědomí a motivaci pokračovat v tom, co děláme. Bez jasné vize totiž nejsme schopni efektivně pracovat, vždy je důležité vědět za čím a proč vlastně jdeme. Stejný postup platí v tomto návyku pro jednotlivce i tým.


3. Návyk: Důležité věci na první místo

Tento návyk nás upozorňuje, abychom řešili v první řadě věci, které jsou opravdu důležité. Ať už jako jednotlivci nebo při práci v týmu musíme čelit nejrůznějším problémům, které jsou naléhavé vydávají se za důležité. My tyto problémy z pravidla ihned řešíme a ve výsledku zjistíme, že nebyly zdaleka tak důležité jako problémy, které jsme kvůli nim odložili na později. Naučme se řešit problém z kvadrantu 2 a zvyšme efektivitu naší práce. V týmu se s tímto problémem setkáváme poměrně často. Řešíme problémy, které jsou naléhavé, ale absolutně nedůležité, my se kvůli jejich řešení obereme o čas a na konci schůzky už nezbývá čas na řešení těch problémů opravdu důležitých.


4. Návyk: Myslete způsobem Win - Win

Častým úskalím práce v týmu je řešení konfliktů. V dobrých a efektivních týmech dochází ke střetu názorů poměrně často, klíčem k efektivnímu, pro obě strany výhodnému, řešení je správná komunikace a snaha o řešení situaci způsobem win  - win, kdy obě strany odejdou spokojené. Bohužel ne vždy nastane v byznyse win - win situace. Pokud to nelze takto vyřešit, je nejlepší varianta ukončit spolupráci, neztrácet čas a hledat jiné alternativy.


5. Návyk: Nejdříve se snažte pochopit, pak být pochopeni

Tento návyk ve mně evokuje pravidla dialogu, kterých se snažíme při práci v našem týmu držet. Pro dominantnější jedince je tento návyk opravdovým oříškem, ale pokud se ho naučí aplikovat, dokáží poté zjistit mnohem více informací, dokáží pochopit názor druhého a podívají se na věc jiného úhlu pohledu. Prosazování pouze svého názoru je značně omezující, ubíráme se totiž o spoustu nápadů a příležitostí.


6. Návyk: Synergie

Princip tohoto návyku je společně najít řešení, které je lepší než návrh na řešení kohokoliv z nás. Pokud dokážeme pracovat v týmu naše nápady získávají mnohem větší hodnotu, protože je společně dokážeme pozměnit, vylepšit nebo přicházet na úplně nové. Tento návyk zkrátka ideálně shrnuje práci v týmu, měli bychom si každý uvědomit, kam až nás práce v týmu může posunout i jako jednotlivce. 


7. Návyk: Ostřete pilu

Tento návyk nás upozorňuje na to vůbec nejdůležitější a to jsme my sami. Pokud nebudeme dostatečně ostřit naší pilu v oblastech fyzických, sociálních  mentálních a duchovních, nikdy nebudeme schopni dlouhodobě podávat kvalitní výkony. Jak autor říká: „Nikdy nesmíte mít tolik práce s řezáním, že si nestihnete naostřit pilu.“ Sám považuji tento návyk za jeden z vůbec nejdůležitějších, k dlouhodobě stabilníma dobrým výsledkům patří i regenerace a odpočinek. Bez těchto složek se totiž buď dříve, nebo později zhroutíme.


Nejzajímavější poznatek z knihy 


Delegování typu správce -  Tento způsob delegování by si měl povinně přečíst každý, kdo se ve svém životě setká s jakýmkoli typem delegování (rodič, manažer, leader, trenér…) Zatím jsem totiž neobjevil jednodušší a více přínosný postup při delegování a kontrolování řádného plnění úkolů.


Závěr 


V průběhu čtení jsem si začal konkrétně uvědomovat, jak obrovskou roli hraje každý z návyku v týmové práci. Snažím se aktivně uplatňovat všech 7 Návyku jak v osobním, tak v pracovním životě a zatím to přináší pouze kladné věci. Svůj pohled na knihu 7 návyků skutečně efektivních lidí a využití těchto návyků budu muset předat ostatním členům týmu hned na následujícím Training session.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: