Pátá disciplína
Peter Senge
Autor se v knize věnuje organizacím, které se chtějí stát učícími se organizacemi. Podrobně v ní popisuje pět disciplín bez kterých tohoto cíle organizace nedosáhne.
5 disciplín: 1) Systémové myšlení
2) Osobní mistrovství
3) Mentální modely
4) Týmové učení
5) Společná vize
1) Systémové myšlení
V první disciplíně je zaměření spíše k jednotlivci. Podstata systémového myšlení spočívá v pochopení, že každý náš čin ovlivní fungování organizace a že každá činnost je provázána s následující situací celé organizace. Jedinec si musí uvědomit, že celá organizace je jeden systém složený z veškerých jednotlivců a jejich činností, že každá činnost má své důsledky a ty se odvíjí od kvality provedení daných činností. Jedinec by si tedy měl uvědomovat jak svým rozhodnutím a svojí prací ovlivní zbytek systému organizace. Ve stručnosti by měl systémově myslet, bez této disciplíny organizace fungovat nemůže, protože tým složený z jedinců nikdy nebude fungovat, pokud každý nebude chápat jak organizace funguje.
2) Osobní mistrovství
Druhá disciplína se znovu zaměřuje na jedince, tentokrát ale na pochopení sebe samotného. Jednotlivec musí umět objektivně posoudit jeho schopnosti a podle toho si nastavovat své cíle. Cíle si musí nastavovat taka by se posouval, aby byl ochoten riskovat neúspěch a selhání a pochopit, že i to k fungování patří a posouvá to schopnosti daného jednotlivce. Osobní mistrovství je důležité pro tým z toho důvodu, že tým je jen tak silný, jako jeho nejslabší článek. Pokud bude každý jedinec chápat a fungovat podle osobního mistrovství, tým se bude posouvat.
3) Mentální modely
Mentální model je složení osobních přesvědčení a životních perspektiv. Každý jedinec má svůj mentální model. Třetí disciplína pojednává o pochopení a uvědomění si svého mentálního modelu. Naše mentální modely se tvoří celý život na základě našich zkušeností, vzpomínek, názorů a našeho okolí. Pokud jedinec svůj mentální model chápe a je otevřený změnám ve svém modelu, dosahuje třetí disciplíny. Pochopení našeho mentálního modelu nám pomáhá pochopit svět klem nás a naší práci a být celkově efektivnější.
4) Týmové učení
Čtvrtá disciplína se věnuje fungování celého týmu. Aby týmové učení mohlo fungovat, je potřeba vytvořit takové prostředí, aby se tým dokázal společně učit a posouvat se. U týmového učení jsou podstatné společné cíle a vzájemné závazky. Dále také tzv. safe space, tedy prostředí v týmu, kdy se každý jedinec nebojí být otevřený vůči ostatním členům týmu, nebál se ukázat zranitelnost a sdílet své názory a myšlenky. Pokud takové prostředí tým vytvoří, bude se vzájemně učit a společně poroste a bude se vyvíjet.
5) Společná vize
Název páté disciplíny mluví sám za sebe. Společná vize musí být nastavena tak, aby tým hnala ke splnění týmového cíle. Důležité ale je, aby byla pro každého jedince dostatečně hmatatelná a osobní, aby fungovala pro každého jednoho člena a tým fungoval jak má a přibližoval se společným cílům.
Kniha Petera Sengeho popisuje účinný systém fungování týmu. Pro některé by mohla být poměrně dlouhá a složitější, ale člověk si na styl knihy poměrně rychle zvykne. S týmem jsme tuto knihu probrali i v rámci TS a snažíme se ji co nejvíce využít v praxi a splňovat podmínky učící se organizace.