5. Disciplína


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 18.02.2024

5. discpilína   Peter M. Sange

Knihu jsem si vybral, protože jsem se chtěl dozvědět podrobnosti o mentálních modelech a také o osobním mistroství. Nakonec mě zaujalo i systémové myšlení. Než jsem knihu rozečetl určil jsem si jak ji budu číst. Zaměřil jsem se především na části, které jsem si označil a tak věděl co mě čeká. Nakonec jsem zjistil, že se dá použít i tento způsob při těžší knize ke čtení.


Pátá disciplína Petera Sengeho: „Teotie a praxe učící se organizace“ je základním kamenem v oblasti organizačního učení, odhaluje komponenty nezbytné pro vývoj a prosperitu vzdělávací organizace. Tyto komponenty jsou tedy prakticky spojitelné s naší firmou UniWave. Senge objasňuje pět nepostradatelných disciplín, z nichž každá vysvětluje jedinečné stránky organizačního učení, čímž podporuje prostředí příznivé pro adaptaci, inovaci a neustálé posilování. Tyto disciplíny mají tak za následek rozvoj celé organizace a zkvalitnění pracovního prostředí.

 


METANOIA

Jednou z věcí, které mě zaujala před hlubším zkoumáním 5 disciplín bylo slovo a pojem „METANOIA“, v kontextu učení zahrnuje hlubokou změnu myšlení, postojů a přesvědčení, která vede k osobní transformaci a růstu. Praktikuje se jako proces reflexe, sebereflexe a aktivního zapojení do vlastního učení. Během metanoii jedinec prochází procesem přehodnocování svých myšlenek, postojů a přesvědčení, což může být iniciováno novými zkušenostmi, vnějšími událostmi nebo hlubokými introspektivními úvahami. Prvním krokem při praktikování metanoii je uvědomění si potřeby změny. Jedinec může začít tím, že si klade otázky ohledně svých přesvědčení, motivací a cílů. To může vést k procesu introspekce a reflexe nad vlastními zkušenostmi a chováním. Dalším krokem je aktivní zkoumání a prozkoumávání nových perspektiv a možností. To může zahrnovat studium nových témat, diskuse s ostatními lidmi, kteří mají odlišné názory, nebo zapojení do nových aktivit a zkušeností. Důležité je být otevřený novým myšlenkám a přístupům. Během tohoto procesu jedinec reflektuje nad svými mentálními modely, které ovlivňují jeho vnímání světa. Mohou být identifikovány a přehodnoceny staré, neefektivní myšlenkové vzorce a nahrazeny novými, které lépe odpovídají aktuálním potřebám a cílům. Metanoia je také spojena s přijetím odpovědnosti za vlastní učení a růst. Jedinec musí být ochoten přijmout riziko a vystavit se novým situacím a výzvám. To může zahrnovat i schopnost naučit se z chyb a neúspěchů, jakož i ocenit úspěchy a pokroky.

 

ATP:

Doslova došlo k uhození kladiva na hlavičku. To je něco co jsem nevěděl, že existuje, ale věděl jsem, že podobnou věc potřebuji žít celý můj život. Neustále sedování okolností a následná diskuse o mých postojích k tématu a samotná změna myšlení. Pokud je zde kniha, která zkoumá hloubkově tento pojem sem s ní. Když jsem nastavoval cíle mohl jsem pocítit sebereflexi a tak pochopit hlubší provázanost mezi mentálními modely a přítomným okamžikem a mým postojem k aktuálním situacím.

 

 

1.      Disciplína = Osobní Mistorvství

Osobní mistrovství je esenciální disciplínou, která ovlivňuje motivaci a angažovanost jednotlivců v organizaci. Jednotlivci, kteří mají vysoké osobní mistrovství, jsou motivováni k osobnímu růstu a rozvoji. Tato disciplína zahrnuje vytváření prostředí, které podporuje osobní růst a poskytuje jednotlivcům příležitosti k rozvoji svých dovedností a schopností. Osobní mistrovství je tedy nejenom důležité pro jednotlivce, ale také pro celkový výkon organizace, jelikož motivovaní zaměstnanci jsou obvykle produktivnější a loajálnější. Manažeři a lídři by měli být schopni vytvářet prostředí, které podněcuje osobní mistrovství a motivaci u svých týmů, což může vést k dosažení významných výsledků a úspěchů. Osobní mistrovství je klíčové pro udržení pozitivní pracovní kultury a vytváření prostředí, kde jednotlivci mohou plně rozvinout svůj potenciál.

 

ATP:

Tím že jednotlivec v organizaci bude rozvíjet sám sebe bude tak rozvíjet i samotnou organizaci a dojde tak ke zlepšení výsledků a znalostí. To je pro mě čtení a snaha dívat se na věci objektivním pohledem, někdy také analyticky. Kromě toho je nádherně vysvětlena osobní vize, při které dochází k takzvanému pnutí mezi samotnou vizí a skutečností.

 

2.      Disciplína = Mentální modely

Mentální modely jsou vnitřními představami, přesvědčeními a předpoklady, které formují naše vnímání a chování. Porozumění vlastním mentálním modelům nám umožňuje lépe porozumět jejich dopadu na naše rozhodnutí a jednání. Tato disciplína je klíčová pro efektivní komunikaci a spolupráci v organizaci, jelikož nám umožňuje lépe porozumět ostatním lidem a respektovat jejich pohledy a názory. Mentální modely mohou být ovlivněny našimi zkušenostmi, hodnotami a přesvědčeními, a proto je důležité být si jich vědomi a zkoumat je. Porozumění vlastním mentálním modelům nám také umožňuje lépe reagovat na změny a nové situace, jelikož nám pomáhá identifikovat a přehodnocovat omezení a bariéry ve svém myšlení. Mentální modely mohou být také sdíleny a společně vytvářeny v rámci týmového prostředí, což může vést k lepší spolupráci a inovaci.

 

ATP:

Jak si zvědomuji mentální modely? Zjistil jsem, že je to hloubkovými 1v1 v týmu, kdy se zamýšlím a retrospektivně reflektuji na moji aktivitu v rámci mých myšlenkových pochodů. Následně se snažím dostát Metanoii, kdy se snažím přijít na mentální model, uvědomit a zkoumat všechny aspekty, které mohou být příčinnou a výsledkem aniž bych si to uvědomil předtím při podvědomém myšlení.

 

 

3.      Disciplína = Sdílená vize

Tato disciplína zdůrazňuje důležitost jasné a inspirativní společné vize pro organizaci. Společná vize poskytuje směr a poslání organizace a slouží jako základní prvek pro dosažení souhlasu a angažovanosti v celém týmu. Jednotlivci se identifikují se společnou vizí a mají jasnou představu o tom, kam organizace směřuje a jak mohou svým přispěním přispět k dosažení společných cílů.


ATP:

(To be continued…)

 

4.      Disciplína = Týmové učení

Jednoduše 1+1=3 aneb.: Tato disciplína zdůrazňuje důležitost týmového učení a spolupráce v organizaci. Týmové učení posiluje schopnost týmů sdílet znalosti a zkušenosti, což vede k inovacím a efektivnějšímu řešení problémů. Díky týmovému učení se jednotlivci podporují a navzájem se učí, což posiluje jejich schopnost dosahovat společných cílů.


ATP:

Asi Training Session a také řešení problémů ve skupině, ale pokud jsem správně pochopil, tak strukturní chování jednotlivců může bránit v samotném aktu týmového učení, pokud někdo z mého týmu dočetl až sem, nemá to být ofenzivní. Dalším ATP je používání dialogu v rámci našich interakcí, nejen na TS

 

5.      Disciplína = Systémové myšlení

Systémové myšlení je klíčovou disciplínou, která nám pomáhá chápat organizaci jako komplexní a dynamický systém, ve kterém jsou všechny části vzájemně propojeny a ovlivňují se navzájem. Tímto způsobem můžeme lépe porozumět celkovému fungování organizace a jejím vzájemným vztahům. Systémové myšlení nás učí vidět organizaci nejen jako souhrn jednotlivých prvků, ale jako interaktivní systém, kde jsou změny na jednom místě schopny vyvolat důsledky v jiných částech systému. Díky systémovému myšlení jsme schopni identifikovat příčiny problémů a hledat komplexní řešení, která respektují celkový kontext. Je to klíčová disciplína pro manažery a lídry, kteří se snaží řídit organizaci v proměnlivém a komplexním prostředí.


ATP:

Především se snažím rozmýšlet výpovědi v dialogu přijímaní mých výroků ostatními v rámci týmu. V dalším aspektu se jedná o různé strukturalizace, které ovlivňují tým… SD9LEN0 FINANCE – ne že si budeme povídat haha… Jedná se o to jak stavět samotnou komunikaci, role a jejich působnost nebo akční kroky a to že činy mluví za nás.


 

Zákony 5. Disciplíny:


Část knihy, která se mi taktéž vryla do hlavy jsou zákony 5. disciplíny, které se prolínají celkem běžně s každodenním životem. Vybral jsem ty, které mi stále běhají hlavou.


a) Čím silněji tlačíme, tím silněji tlačí systém zpět

b) Snadná východiska z obtížné situace obvykle vedou zpět

c) Na nikoho a na nic nesvalujte vinu



Pátá disciplína mi přinesla hlubší zkoumání mého já a učení, které přináší změnu a adaptaci na nové výzvy. Kniha je velmi odborně napsaná s kapkou filozofie hehe. Ale díky tomu jsem měl možnost přemýšlet i svoji cestou nad informacemi, které jsem dokázal vštěpit od hlavy. 



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Jiné

Body: 2

16.09.2024

Kategorie: Jiné

Body: 2

15.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

15.09.2024

Kategorie: Management

Body: 3

15.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

15.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: