Knížku 5 příčin selhávání týmů jsem si vybral, protože bych se rád v našem týmu těchto chyb vyvaroval. Navíc se mi kniha hodí i k předmětu Týmové dovednosti.
Kniha je rozdělena do dvou částí, první část je více teoretická, vysvětluje všech 5 příčin selhávání týmů a druhá část je psána formou příběhu o vedení společnosti DecisionTech. Díky tomu jsou všechny problémy velmi hezky ukázány na konkrétních příkladech. Čtenář může krásně vidět, jak členové týmu reagují na změny a jakým způsobem tým dosahuje progresu.
5 příčin selhávání týmů:
1. Absence důvěry
Obava či neochota se před týmem otevřít.
2. Obavy z konfliktu
Tým není schopen otevřené a konstruktivní diskuze a na místo toho se uchyluje k utlumeným debatám a rezervovaným komentářům
3. Nedostatek loajality
Bez ventilování názorů při otevřených diskuzích členové týmu jen zřídka kdy, pokud někdy, vezmou přijatá rozhodnutí za své a neztotožní se s nimi, i když se tak na poradách mohou tvářit.
4. Vyhýbání se zodpovědnosti
Členové týmu váhají upozornit (nebo neupozorní vůbec) na chování a jednání, které je kontraproduktivní vzhledem k prospěchu a cílům týmu a tedy i celé společnosti
5. Lhostejnost k výsledkům
Začnou se projevovat v momentě, kdy členové týmu dají přednost osobním cílům a potřebám (např. ego, kariéra, uznání)
Důležité myšlenky
Firma může mít nejvíce finančních prostředku, nejlepší vývojáře a nejlepší manažery, ale i přesto může zaostávat za konkurencí, pokud vedení nebude fungovat jako tým.
Úspěch týmu je nadřazený úspěchu jednotlivce.
Je důležité zajímat se o celý chod firmy, ne jen o své oddělení.
Konstruktivní konflikty jsou jednou z nejdůležitějších složek vývoje týmu.
Pravidelné porady
Nemá cenu držet v týmu lidi, kteří ho očividně rozvracejí a čekat na jejich změnu k lepšímu.
Závěr:
Myslím, že knihu 5 příčin selhávání týmů by si měl přečíst každý, kdo má o svůj tým zájem a chce něčeho v týmu dosáhnout. Pokud bychom neřešili příčiny zmíněné v knize, vedlo by to nevyhnutelně ke špatným výsledkům, případně úplnému selhání a rozpadu týmu. Všech 5 příčin se v našem týmu bohužel vyskytují, ale snažíme se je postupně odbourávat. Já osobně apeluji na potřebu konstruktivních konfliktů za účelem co nejefektivnějšího řešení problémů. Spoustu z nás má totiž stále pocit, že konflikt je veden proti konkrétním osobám, a proto se snaží konfliktům vyhýbat.