25 typů lidí


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 30.09.2021

25 typů lidí, 3., rozšířené vydání   František Bělohlávek

Důvod přečtení:

V rámci svého LC jsem měl za cíl zlepšit svou komunikaci a to primárně uvnitř týmu. Už z názvu téhle knihy vyplývá, že by mohla přesně tenhle cíl pomoct mi dosáhnout. Moje očekávání tedy bylo, že se dozvím jak komunikovat s lidmi v týmu se kterými mám neustále komunikační problémy. Navíc mě nadchlo, že by mi kniha mohla poskytnout způsoby jak takové lidi vést a motivovat.


Myšlenky knihy:

Každý člověk je jiný a tudíž bude do jakékoliv typologie lidí zapadat jen do určitého procenta. Jednotlivé typologie ale umožňují zjednodušení přemýšlení nad lidmi jako takovými, což následně umožňuje efektivní práci s lidmi. 

Svou odlišnost si lidé budují celý život a v podstatě cokoliv co se jim stane, co zažijí a co udělají mění lehce, či zásadně jejich charakter. Nedává tudíž smysl jim jejich základní charakteristiky vyčítat a spíše je výhodné se s nimi naučit pracovat. 


Faktory ovlivňující jednání člověka:

Znalosti - teoretické poznatky

Dovednosti - schopnost praktického využití nějaké znalosti

Vlastnosti - relativně stálý způsob jednání v různých situacích

Motivy - určují intenzitu a směr lidského jednání

Postoje - vyjadřují vztah k různým stránkám reality


Taktiky v komunikaci:

Harmonie - připodobnění ke stylu komunikace druhého

Převzetí způsobu argumentace - přijetí systému uvažování druhého

Protiargumentu - asertivní a důsledné oponování

Nátlaku - mírná forma vydírání

Obchodování - je založena na vzájemné výměně čehokoliv


Nástroje rozvoje a motivování:

Vzdělávání a trénink

Koučování

Stínování

Delegování

Týmová práce

Změna pracovní náplně

Přemístění

Pochvala

Kritika

Zadávání vhodných úkolů


Poté kniha obsahuje test na stanovení toho typu člověka ke kterému se blížíme. (Ten obsahuje 96 otázek a zabere poměrně dost času)


A následně už autor vypisuje jednotlivé typy lidí, kde je popíše, poukáže na to jak se projevují,popíše jejich silné stránky, obvyklé problémy, možné kořeny těch problémů, navrhne optimální způsob komunikace, dá několik příkladů jak to může vypadat, popíše co by mohlo daného člověka motivovat a rozvíjet a zakončí to metodou, která by mohla pomoct.


Jednotlivé typy lidí tady popisovat nebudu, protože je podle mě jednodušší pokaždé nahlédnout do knihy, když danou informaci potřebuju. Proto bych doporučil trvale tuhle knihu vlastnit, protože je velmi nepravděpodobné, že by si někdo zvládl všechny informace zapamatovat.

Myslící klobouky (E. de Bono)

Delegování

Asertivní technika gramofonové desky

Technika překonání strachu a trémy

Naslouchání

Stanovení osobních cílů, sebemotivace

Otevřená komunikace

Asertivní technika dotazování

Stanovení priorit

Negativní brainstorming

Rozvoj fantazie (brainstorming)

Trasování

Osobní analýza SWOT, systém týmových rolí

Rozvoj empatie

Nalezení osobní vize

Ďáblův advokát

Techniky zvládání pesimismu

metoda PMI - plus, minus, interesting

Akční program

technika GRID

Technika změny role

Stručná prezentace názoru (elevator pitch)

Interaktivní koučování

Hledání pozitivních příčin

Oddělení rolí


Praxe:

Jelikož kniha dalece předčila má očekávání, tak se z ní snažím využívat know-how téměř pořád a často se ke knize vracím. Rozhodně jsem zatím nestihl vyzkoušet komunikaci se všemi typy lidí a tudíž ani ne všechny metody a techniky. Zatím jsem vyzkoušel cca polovinu a musím říct, že se to rozhodně vyplatilo. Kniha mi dala obrovské množství možností, které můžu využívat v komunikaci, o kterých jsem doteď neměl ponětí. Ne vždy se mi tedy povedlo úspěšně použít to co jsem chtěl vyzkoušet, ale vždy jen protože jsem neměl knihu u sebe a zapomněl jsem některý z aspektů. Když jsem ale byl připraven na komunikaci dostatečně předem, tak se mi pozitivně osvědčily všechny využité rady. Můžu tedy říct, že k téhle knize se vrátím ještě spoustakrát, než vymasteruju jednotlivé rady.





Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Společnost

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Inovace

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Inovace

Body: 2

28.03.2024

Kategorie: Jiné

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Marketing

Body: 3

28.03.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: