Důvod přečtení:
V rámci svého LC jsem měl za cíl zlepšit svou komunikaci a to primárně uvnitř týmu. Už z názvu téhle knihy vyplývá, že by mohla přesně tenhle cíl pomoct mi dosáhnout. Moje očekávání tedy bylo, že se dozvím jak komunikovat s lidmi v týmu se kterými mám neustále komunikační problémy. Navíc mě nadchlo, že by mi kniha mohla poskytnout způsoby jak takové lidi vést a motivovat.
Myšlenky knihy:
Každý člověk je jiný a tudíž bude do jakékoliv typologie lidí zapadat jen do určitého procenta. Jednotlivé typologie ale umožňují zjednodušení přemýšlení nad lidmi jako takovými, což následně umožňuje efektivní práci s lidmi.
Svou odlišnost si lidé budují celý život a v podstatě cokoliv co se jim stane, co zažijí a co udělají mění lehce, či zásadně jejich charakter. Nedává tudíž smysl jim jejich základní charakteristiky vyčítat a spíše je výhodné se s nimi naučit pracovat.
Faktory ovlivňující jednání člověka:
Znalosti - teoretické poznatky
Dovednosti - schopnost praktického využití nějaké znalosti
Vlastnosti - relativně stálý způsob jednání v různých situacích
Motivy - určují intenzitu a směr lidského jednání
Postoje - vyjadřují vztah k různým stránkám reality
Taktiky v komunikaci:
Harmonie - připodobnění ke stylu komunikace druhého
Převzetí způsobu argumentace - přijetí systému uvažování druhého
Protiargumentu - asertivní a důsledné oponování
Nátlaku - mírná forma vydírání
Obchodování - je založena na vzájemné výměně čehokoliv
Nástroje rozvoje a motivování:
Vzdělávání a trénink
Koučování
Stínování
Delegování
Týmová práce
Změna pracovní náplně
Přemístění
Pochvala
Kritika
Zadávání vhodných úkolů
Poté kniha obsahuje test na stanovení toho typu člověka ke kterému se blížíme. (Ten obsahuje 96 otázek a zabere poměrně dost času)
A následně už autor vypisuje jednotlivé typy lidí, kde je popíše, poukáže na to jak se projevují,popíše jejich silné stránky, obvyklé problémy, možné kořeny těch problémů, navrhne optimální způsob komunikace, dá několik příkladů jak to může vypadat, popíše co by mohlo daného člověka motivovat a rozvíjet a zakončí to metodou, která by mohla pomoct.
Jednotlivé typy lidí tady popisovat nebudu, protože je podle mě jednodušší pokaždé nahlédnout do knihy, když danou informaci potřebuju. Proto bych doporučil trvale tuhle knihu vlastnit, protože je velmi nepravděpodobné, že by si někdo zvládl všechny informace zapamatovat.
Myslící klobouky (E. de Bono)
Delegování
Asertivní technika gramofonové desky
Technika překonání strachu a trémy
Naslouchání
Stanovení osobních cílů, sebemotivace
Otevřená komunikace
Asertivní technika dotazování
Stanovení priorit
Negativní brainstorming
Rozvoj fantazie (brainstorming)
Trasování
Osobní analýza SWOT, systém týmových rolí
Rozvoj empatie
Nalezení osobní vize
Ďáblův advokát
Techniky zvládání pesimismu
metoda PMI - plus, minus, interesting
Akční program
technika GRID
Technika změny role
Stručná prezentace názoru (elevator pitch)
Interaktivní koučování
Hledání pozitivních příčin
Oddělení rolí
Praxe:
Jelikož kniha dalece předčila má očekávání, tak se z ní snažím využívat know-how téměř pořád a často se ke knize vracím. Rozhodně jsem zatím nestihl vyzkoušet komunikaci se všemi typy lidí a tudíž ani ne všechny metody a techniky. Zatím jsem vyzkoušel cca polovinu a musím říct, že se to rozhodně vyplatilo. Kniha mi dala obrovské množství možností, které můžu využívat v komunikaci, o kterých jsem doteď neměl ponětí. Ne vždy se mi tedy povedlo úspěšně použít to co jsem chtěl vyzkoušet, ale vždy jen protože jsem neměl knihu u sebe a zapomněl jsem některý z aspektů. Když jsem ale byl připraven na komunikaci dostatečně předem, tak se mi pozitivně osvědčily všechny využité rady. Můžu tedy říct, že k téhle knize se vrátím ještě spoustakrát, než vymasteruju jednotlivé rady.