Mozek dokáže vnímat pouze 5 informací za sekundu. A oproti rozumu jsme primárně založení na emocích. To lze využít převážně v marketingu nebo při prodeji. Velké značky kolikrát ani na sociálních sítích nepřidávají fotky jejich produktů, ale vyvolávají emoce např. pomocí vtipných obrázků. V rámci brandingu lze cílit na emoce i pomocí barvy loga, kupříkladu modrá (Weam) značí důvěru nebo oranžová (projekt Blazzin) zase mládí, kreativitu a nadšení.
Nastavení emočního systému, je to jediné, co můžeme měnit svou vůlí. Proto skutečně můžeme být tím, čím nebo kým chceme. Náš mozek byl stvořen k tomu, aby pracoval. Je to stroj, který pracuje dle nastaveného programu. S tím jsou spjaty i návyky a disciplinovanost člověka. Lze si taktéž nastavit naši rutinu. Navyknou si například na čtení nebo pohybovou aktivitu, ale i spánkový režim či výživu. Veškeré tyto faktory totiž ovlivňují i naší následnou produktivitu a efektivitu práce.
„Snažíme se být dobří. Dobří pro ně. Chceme být přijati, milováni, chváleni. Sami sebe hodnotíme tímto pohledem. Jsem dost dobrý? Tahle otázka má vždy měřítko někde venku. Určitě jste se již mnohokrát ptali: „Jsem dost dobrý pro rodiče, pro učitele, pro kamarády, pro partnera?“ Napadlo vás však někdy zeptat se: „Jsem dost dobrý pro sebe?“
S touto myšlenkou jsem se naposledy setkala na zákaznické schůzce s Dušanem Havlátem, který se dlouhou dobu věnoval influencer marketingu jako online trenér, na svých sociálních sítích už však téměř nesdílí a přešel postupně do investování. K této obrovské změně došel právě proto, že si uvědomil, že to vlastně nikdy nedělal doopravdy pro sebe. Dělal to kvůli ostatním, aby ho chválili a uznávali, ale samotného ho to nikdy dostatečně nenaplňovalo. Od té doby si snažím při každém svém kroku zastavit a položit si otázku, zda jsem doopravdy já ta osoba, jejíž potřeby to uspokojí. Nikoho jiného.
Co je to sebevědomí?
„Je to schopnost být si vědom toho, kdo jsem, kam patřím, co chci a co nechci, co umím a co neumím, a schopnost sebe sama takového přijmout. Jestliže tohle dokážete, máte v ruce kompas, který vám ukáže cestu.“
Dlouho jsem si svých silných a slabých stránek vědoma nebyla a pomohl mi až příchod sem na Tiimi. Znalost našich silných a slabých stránek nám dává značnou výhodu jak v životě, tak v podnikání. V životě jsme si pak více vědomi svých rozhodnutích a dokážeme se rozhodovat na základě našich hodnot. V podnikání nám to pak dává znalost v tom, jakou práci si udělat sami a kterou delegovat a víme-li o našich silných stránkách, dokážeme na nich stavět a lépe se tak v těchto oblastech prodat.
4 dohody sám se sebou
1. Nehřešte slovem – říkat to, co si myslím, nepomlouvat sebe ani nikoho jiného
2. Nebrat si věci osobně
3. Nevytvářet si domněnky
4. Vždy dělat vše, jak nejlépe dovedu – v nemoci dělat, že jsem zdravá
a vyhnout se tak lítosti a soudům
Tyhle 4 dohody by měl každý člověk ve svém smýšlení zapracovat, přinesou mu totiž nespočet výhod, které si kolikrát ani neuvědomujeme. V mnoha věcech náhle máme jasněji, říci NE není žádná tragédie, máme ze sebe stále větší radost, uvědomujeme si, že nejsme tak marní, jak jsme si mysleli a okolí nás mnohem více respektuje.
Ve všech těchto 4 dohodách jsem se našla a myslím si, že s každou z nich více či méně ještě bojuji. Je to však proces, a i malé krůčky jsou krůčky k úspěchu.
5 bodů Vitaliho
1. Vědět, co chci – nesoustředit se na to, co nechci a co se mi nelíbí, ale na to, co chci a kde jsou mé silné stránky (v mém případě marketing a projektové řízení).
2. Vybrat si, co chci – nastavit si SMART cíl (aktuálně mám své SMART cíle nastavené v rámci learning contractu po dobu do 31. září)
3. Očistit se od všech negativních nebo omezujících přesvědčení
4. Vcítit se do toho, čím byste chtěli být, co byste chtěli dělat nebo mít (k tomuto uvědomění taktéž slouží learning contract)
5. Nechat to být, jednat podle intuitivních popudů
„…peníze mají sloužit k tomu, abychom mohli prožívat, co nejhodnotnější život. Měly by nám svět otevírat, ne jej oklešťovat, či se dokonce stát našim světem samotným.“
Tahle myšlenka je pro mě opravdu hodnotná, jelikož mám s tímto do jisté míry stále problém. Jsem kariéristka a jsem si toho vědoma, peníze a hmotný majetek jsou pro mě stále velmi atraktivní, ale snažím se s tím trochu bojovat, nechat si prostor i na sebe či vzdělávání a rozvíjení svých dovedností, protože jsou věci, které vám peníze nikdy nenahradí.
Existují pouze 4 skupiny lidí. A to: zaměstnanec (Z), podnikatel (P), majitel (M) a investor (I).
Zaměstnanec – vyměňuje svůj čas za práci, pracuje na základě smluvního vztahu, a to mu přináší jistotu.
Podnikatel – pracuje na sebe, ale je vyžadována jeho přítomnost, převážně služby a firmy.
Majitel – většinou nad 250 zaměstnanců, firma fungující bez přítomnosti majitele.
Investor – investuje peníze tak, aby generovali další peníze. Zpravidla musí vydělat peníze nejdříve pomocí Z, P, M a teprve potom může investovat.
Kde jsem já?
Aktuálně se řadím mezi skupiny Z, P a mým cílem je vybudovat M.
Ani jedna skupina není nadřazená, všichni jsou na stejné rovině, jediné, čím se tyto skupiny odlišují je ve způsobu myšlení.
Závěr
Díky knize jsem si potvrdila, že marketing i prodej je hra s emocemi. Je dobré stavět na našich silných stránkách a ty umět dostatečně dobře prodat. Je též důležité neustále pracovat na svém myšlení a snažit se jej rozvíjet.