Úvahy a projevy


2 body

Hodnocení: 60 %

Přidáno: 23.01.2021

Úvahy a projevy   Tomáš Baťa

Úvahy a projevy – Tomáš Baťa


Mé návštěvě Zlína a exkurze do muzea baťovských výrobků musí předcházet samotné seznámení s tehdejším velikánem, Tomášem Baťou. Vybrala jsem si knihu Úvahy a projevy, kterou jsem poslouchala jako audio knihu, protože jsme se obávala ztráty pozornosti při čtení obtížného textu, ve kterém se objevuje spousta zastaralých výrazů (jak finančních tak profesních). Audio kniha se skvěle poslouchala, vybrala jsem si kapitoly, které mi přišly tématem vhodné k podnikání, přestože obsahy sdělení se někdy překrývaly.

Kniha je sbírkou jeho úvah a projevů, které přednášel při nejrůznějších událostech. Jeho myšlenky pojednávají jak o vzpomínkách na své dětství a první podnikatelské kroky, tak i o výchově dětí, škole, světovému trhu a obchodním strategiím.


Z knihy si odnáším poznání jeho osobnosti a styl uvažování.


·      Tomáš Baťa byl již od útlého věku podnikavý muž, již od svých teprve 6 letech se zajímal o družstevní podnikání, vyráběl si malé botičky (jako hračku?) a byl svědkem obchodních procesů svého otce.

·      Největší školou života bylo pro něj zaměstnání. (- sběr znalostí, dovedností a zkušeností)

·      „Jsou to slova muže, jehož slova byla předchůdcem jeho činů.“ – o Baťovi

·      Je důležité mít přehled o všech procesech ve své firmě a průběžně jednotlivá oddělení kontrolovat. (Baťa byl nedůvěřivý k lidem, byl svědkem podvodů a nedodržení obchodních slibů.)

·      Kritizoval družstevní podnikání, kvůli povaze, jiným představám a přístupům lidí.

·      Jeho otec nebyl v podnikání vytrvalý, když se mu nedařilo, projekt ukončil a začal pracovat na novém. – To mi připomíná mou maličkost. Důležitá je vytrvalost.

·      Stupňující se úspěchy v něm vzbudily sebevědomí a v 15 letech se osamostatnil a začal vyrábět boty.

·      Místo toho, aby vyrobené boty prodal a z výdělku kupoval materiál a vyráběl další, rozhodl se vložit celý svůj kapitál jen do výroby. – Je důležité udělat analýzu trhu a ověřit si, zda je o můj produkt zájem.

·      V 16 letech jeho podnikatelského ducha začalo trápit, že se špatně prezentuje ve společnosti, protože neuměl dobře číst, psát a neměl základy společenského chování. – Již zde si uvědomoval důležitost self brandingu

·      Inovativní nápad při založení společnosti s bratrem spočíval v jasně dané pracovní době tovaryšů (6:00-18:00) a v týdenním vyplácením (do té doby se vyplácelo jen na základě výdělku).

·      Cesta do Ameriky – k získání zkušeností a znalostí, obdivoval amíky, špatné pracovní zkušenosti, nemohl sehnat práci, chtěl se měřit s americkým člověkem – „Nebudu jíst, dokud nedostanu práci.“ – ještě ten den dostal novou práci, takže o hladu dlouho nebyl

·      Hlavní příčina bídy je v srdci mužů. Údělem muže je živit svou rodinu i společnost.

·      Je potřeba děti učit finanční gramotnost již od útlého věku a podporovat podnikavost a hospodárnost. Například možností prodat již nepotřebné věci doma, sbírat papír, prodávat třešně.

·      Budujme, povzbuzujme a učme se!

·      Nechtěl vybudovat společnost, ale lidi, člověka, který bude sloužit zákazníkům a poté vybuduje závod.

·      Ať vůdce vybuduje nejdříve sebe po duševní i fyzické stránce.


Knihu jsem si vybrala i kvůli rozvoji v leadershipu, zde jsou vlastnosti Tomáše Baťi, které bych chtěla rozvinout i u sebe:

·      Vytrvalost

·      Ukázněnost

·      Cílevědomost

·      Víra – víra v samu sebe, v organizaci i cíle

·      Neúspěch posouvá dál

·      Empatie, zájem o lidi (= pracovat na lidech – budovat firemní kulturu a zázemí)

·      Začít od sebe 



Hodnocení: 60 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Jana Švecová - 29.01.2021 - 19:06


Ikona českého podnikání. Jiný mindset, zajímavé myšlenky. Líbí se mi, že jsi popsala, jak začínal od útlého věku - trochu mi to evokovalo cash cows, o které teď Dan tolik prosí. Jak chceš u sebe rozvinout popisované kvality?

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Společnost

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Inovace

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Inovace

Body: 2

28.03.2024

Kategorie: Jiné

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Marketing

Body: 3

28.03.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: