Flow je něco, co se musí stále pilovat a trénovat. Čím silnější flow jsme schopni dosáhnout, tím lepší budou naše výsledky.
Co to je stav flow neboli plynutí?
Autor tento stav popisuje takto: „Stav, ve kterém jsou lidé tak ponořeni do určité činnosti, že nic jiného se jim nezdá důležité“, okamžik, „kdy se naše tělo nebo mysl vzepne k hranicím svých možností ve vědomé snaze dosáhnout něčeho obtížného, co stojí za to.“
Co patří k zážitkům radosti?
Na začátku knihy autor popisuje svůj výzkum, při kterém zkoumal, co vlastně patří k zážitkům radosti. Byl jsem překvapen, jak podobným způsobem popisují lidé velice rozdílné aktivity, pokud jim jdou zvlášť dobře. Je celkem jasné, že pocity, které bude mít například Rafael Nadal, když vyhraje důležitý zápas jsou skoro identické s pocity golfového hráče, který trefí důležitou jamku. Každopádně mne zaujalo to, že všechny tyto pocity jsou v jistém důležitém ohledu stejné a vyskytovali se u všech účastníků výzkumu, od hudebníků skládající nový kvartet až k teenagerům z ghetta, kteří jsou zaujatí šampionátem v basketballu.
„Optimální prožívání a psychologické podmínky, které ho umožňují se zdají po celém světě stejné.“
Hlavní prvky nejpozitivnějších okamžiků, které lidé prožívají a mohou nás inspirovat například při vykonávání úkolů v Team Academy:
- Zážitek radosti obvykle nastává, jestliže se pustíme do úkolu, jenž máme šanci úspěšně dokončit
- Jsme schopni se soustředit na úkol, který děláme
- Úkol je SMART a poskytuje okamžitou zpětnou vazbu
- Úkoly vykonáváme s hlubokým zaujetím, ale přitom necítíme žádnou neobvyklou námahu.
- Je změněno vnímání času – hodiny míjejí v minutách a minuty se mohou protáhnout, takže se jeví jako celé hodiny
Normálním stavem mysli je chaos
„Když nemá mysl nic na práci, začne náhodně těkat a obvykle se zastaví u úvah nad něčím trýznivým nebo zneklidňujícím.“
Poznání jako celoživotní úkol
Většina lidí, jakmile vychodí školu, se přestane vzdělávat, protože 13 nebo ještě více let vzdělávání vnucovaného zvenčí pro ně představuje jen nepěkné vzpomínky. Takový člověk, ale nebude nikdy skutečně svobodný, jelikož jeho myšlení bude řízeno názory jiných lidí, žurnalistickými komentáři a televizními projevy. Vážím si toho, že v Team Academy má většina Téček vnitřní motivaci a sami chceme porozumět problémům, které se v našem týmu dějí.
Plýtvání volným časem
Na střední škole jsem se vždy těšil až půjdu domů a budu si užívat svůj zasloužený volný čas. Teď, když se ohlédnu zpátky, tak jsem vlastně vůbec nevěděl, co si s ním počít. Sám o sobě je volný čas nestrukturovaný, jelikož nepřináší cíl, zpětnou vazbu, nemá pravidla a úkoly - což je obrovský problém, jelikož to všechno jsou podmínky pro Flow.
„Budoucnost bude náležet nejen vzdělanému člověku, ale i člověku, který je vzdělaný v tom, jak moudře využívat svůj volný čas“ – C. K. Brightbill
Závěr:
Kniha byla přínosná, došlo mi pár „aha momentů“, doufám že ve mně poznatky vydrží co nejdéle a podaří se mi můj stav flow stále zlepšovat.
Trochu mě mrzí, že jsem v knize nenašel přesah významu flow. Například když dělám videa snažím se o to aby měly flow. Možná i tyto informace v knize jsou, ale musím číst více mezi řádky.