Ve své knize „umění války“ píše čínský armádní vojevůdce Sun-C
„ten kdo již před bitvou
při poradě v chrámu stál na vítězství
zřejmě promyslel mnoho způsobů plánu
ten kdo již před bitvou
při poradě v chrámu nedokázal zvítězit
nepromyslel dostatečný počet plánů
Promyšlený plán přináší vítězství
nedostatečný plán nese porážku
Co teprv tam kde žádný plán nebyl!
Z tohoto pohledu jsou mi
vítězové i poražení
předem zjevní!“
Jinými slovy: ten, který jde na bojiště s úmyslem vítězství, předem prohrál. Ten, který jde na bojiště s promyšlenou strategií a plánem, bitvu dopředu vyhrál.
V byznyse se tato knížka dá všelijak interpretovat. Jako Vojevůdce si můžeme představit například nějakého leadera a armádu nějaký tým ve firmě. Dobrý vojevůdce (leader) se prokazuje tím, jak dobrý má vymyšlený plán a strategii, se kterou povede svoji armádu (tým) do bitvy.
„Působte slabě, když jste silní, a silně, když jste slabí.“
Cílem každého konfliktu je ovládnout soupeře a překonat ho. Ukážeme-li protivníkovi jen zlomek našich dovedností či síly může ho to vést k mylnému přesvědčení že jsme slabí.
„Promýšlejte důležitá rozhodnutí.“
V byznyse je důležité přemýšlet hlavě racionálně a logicky a nenechat se rozhodit emocemi.
„Plánujte věci dopředu a neřešte je za pochodu.“
Ten, co se připravuje na jakýkoliv scénář a připraví se na něj, tak jeho šance na úspěch raketově roste.
„Znáš-li nepřítele i sám sebe, můžeš bez obav svézt sto bitev.
Pokud znáš sebe, ale nikoli nepřítele, jednou vyhraješ a podruhé prohraješ.
Jestliže neznáš ani sebe ani nepřítele, prohraješ v každé bitvě.“
Pokud v byznyse neznáte svou firmu, ani svou konkurenci, tak budete vždy v ohrožení. Budete-li znát svoji firmu“ ale ne svoji konkurenci, prohrajete tolikrát, kolikrát vyhrajete. Výsledek je nepředvídatelný. Pouze leader, který má sebevědomí a znalosti o své firmě a konkurenci si může dovolit jít do bitvy a trvale vyhrávat.
ATP v týmu:
Dobrý vůdce vede příkladem, nikoliv silou - vést tým příkladem
plánování a strategie - v týmu je klíčové vše perfektně naplánovat
znát sám sebe - znát v týmu hlavně sebe a všechny členy
Mé hodnocení:
Knížka se mi velice líbí a je pro mě zároveň inspirací. Udivuje mě hlavně to, že byla napsána 500 l. př. n. l. a dodnes jsou využívány tyhle „válečné taktiky“ jak v byznysu, tak i v mnoha jiných aspektech života.
Proč jsem si vybral tuto knížku:
Knížku jsem si vybral hlavně z toho důvodu, že už jsem ji minulý rok četl a přišlo mi dobré ji znova vytáhnout a přečíst si ji. Také se mi líbí, že „válka“ může v knize představovat volný trh a konkurenci, těch interpretací tam může být samozřejmě daleko víc, jen tahle mi přišla jako nejlepší.
Co jsem si uvědomil:
Uvědomil jsem si hlavně to, že knížka není o válce, ale spíše o „umění strategie“. Po přečtení jsem si totiž uvědomil, že spousta taktik se dá využít i v osobním životě. Načasování, plán, strategie, plánování předem, přemýšlení nad důležitým rozhodnutím, atd…
ATP z knížky:
Plán a strategie - nejdůležitější část všeho, bez plánu a strategie se prostě jen plácáme a nevíme co děláme.
Znát nepřítele - znát konkurenci, vědět v čem jsou lepší a horší.
Znát sám sebe - vědět co dělám, jak vedu svůj tým
koncentrace - soustředit se na svůj cíl.
připravenost - být připraven na jakoukoliv nepřízeň a být schopen ihned jednat a odstranit problém.
načasování - vědět kdy, co udělat