agilitaa


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 23.04.2024

Agilní přístupy vývoje produktu a řízení projektu   Jan Doležal

Esej na Agilní přístupy

 

Agilita je v dnešním zrychleném světe velice důležitá. Znamená to být hbitý a rychle se adaptovat na změny. Co toto ovšem může znamenat v managementu? To nám může říct kniha o agilních přístupech…

Základem agility je Lean přístup v managementu. Má dva hlavní pilíře:

·       Respekt k lidem

·       Neustálé zlepšování

V praxi to znamená, že místo klasického diktování úkolů a postupů k jejich řešení od šéfa, je u řešení problémů poskytnuta zaměstnanci volná ruka (do jisté míry), neboť autonomie, osobní mistrovství a smysl dává dohromady vnitřní motivaci, která u zaměstnance způsobí inovativnější přístup, více energie a pocit větší zodpovědnosti za svou práci.

Zajímavým bodem bylo také, že vnitřní motivace se nedá zapříčinit finanční odměnou „někdy v budoucnu“. Lidé jsou komplexní živé organismy a fungují spíše na emoční rovině než té racionální.

V rámci Lean se snažíme především dostat hodnotu k zákazníkovi, to vyžaduje 5 kroků.

1.       Identifikovat hodnotu

2.       Zmapovat její toky

3.       Vytvořit tok

4.       Stabilizovat tok

5.       Usilovat o dokonalost

V tomto duchu by měli fungovat týmy při spolupráci se zákazníkem.

4 nešvary

MUDA – plýtvání

MURA – nevyváženost

MURI – přetěžování


5 fází týmu

1.       Forming

2.       Storming

3.       Norming

4.       Performing

5.       Adjouring


Scrum

Je agilní přístup k řízení složitých projektů. Jde o metodu, při které jde o krátkodobé správu projektů v týmech pomocí sprintů a jeho základními pilíři jsou transparentnost, přizpůsobení a pozorování.

Scrum master

·       Dohlíží na pravidla

·       Facilituje

·       Vytváří ideální prostředí pro práci

Product Owner

·       Vytvárí a spravuje produktový backlog

·       Hlídá dodržování vize a požadavků produktu

Developers

·       Pracují na vývoji produktu

·       Zodpovědní za plnění cílů sprintu

Tým by neměl mít větší počet členů než 10. To zajistí efektivní komunikaci a maximální produktivitu při vývoji produktu.


Zajímavé pro mě taktéž bylo členění forem vedení organizací:

·       Červená – smečka

·       Jantarová – armáda

·       Oranžová – korporáty

·       Zelená – rodina

·       Tyrkysová – organismus

Z knihy jsem využil metody jako Design thinking: Divergentní a konvergentní myšlení, kdy v první fázi dochází k rozvinutí potencionálních možností řešení a v druhé fázi dochází k jejich selekci. Toto využíváme pro hledání ideálních řešení problémů v týmu, nebo ve větší míře při vytváření týmového know-how na TS. Skvěle ohraničuje týmové myšlení.

Kanban: Skvělý managementový nástroj pro delegování úkolů, napomáhá k důslednosti při delegaci a strukturovanému přehledu při týmové spolupráci. Kanban máme společný v Notionu na týmové záležitosti.

Elevator pitch: forma rychlého představení produktu v pár větách za pomocí For? Who? Product. That. Unlike. Our Product. Tuto metodu stavby pitche jsme trénovali na TS, za účelem účinnějšího představování našich projektů. V praxi jsem ho zatím nevyzkoušel, veta se mi ovšem zaryla do hlavy a pasovat ji na různé produkty a projekty byla zábava.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: