Esej na Agilní přístupy
Agilita je v dnešním zrychleném světe velice důležitá. Znamená to být hbitý a rychle se adaptovat na změny. Co toto ovšem může znamenat v managementu? To nám může říct kniha o agilních přístupech…
Základem agility je Lean přístup v managementu. Má dva hlavní pilíře:
· Respekt k lidem
· Neustálé zlepšování
V praxi to znamená, že místo klasického diktování úkolů a postupů k jejich řešení od šéfa, je u řešení problémů poskytnuta zaměstnanci volná ruka (do jisté míry), neboť autonomie, osobní mistrovství a smysl dává dohromady vnitřní motivaci, která u zaměstnance způsobí inovativnější přístup, více energie a pocit větší zodpovědnosti za svou práci.
Zajímavým bodem bylo také, že vnitřní motivace se nedá zapříčinit finanční odměnou „někdy v budoucnu“. Lidé jsou komplexní živé organismy a fungují spíše na emoční rovině než té racionální.
V rámci Lean se snažíme především dostat hodnotu k zákazníkovi, to vyžaduje 5 kroků.
1. Identifikovat hodnotu
2. Zmapovat její toky
3. Vytvořit tok
4. Stabilizovat tok
5. Usilovat o dokonalost
V tomto duchu by měli fungovat týmy při spolupráci se zákazníkem.
4 nešvary
MUDA – plýtvání
MURA – nevyváženost
MURI – přetěžování
5 fází týmu
1. Forming
2. Storming
3. Norming
4. Performing
5. Adjouring
Scrum
Je agilní přístup k řízení složitých projektů. Jde o metodu, při které jde o krátkodobé správu projektů v týmech pomocí sprintů a jeho základními pilíři jsou transparentnost, přizpůsobení a pozorování.
Scrum master
· Dohlíží na pravidla
· Facilituje
· Vytváří ideální prostředí pro práci
Product Owner
· Vytvárí a spravuje produktový backlog
· Hlídá dodržování vize a požadavků produktu
Developers
· Pracují na vývoji produktu
· Zodpovědní za plnění cílů sprintu
Tým by neměl mít větší počet členů než 10. To zajistí efektivní komunikaci a maximální produktivitu při vývoji produktu.
Zajímavé pro mě taktéž bylo členění forem vedení organizací:
· Červená – smečka
· Jantarová – armáda
· Oranžová – korporáty
· Zelená – rodina
· Tyrkysová – organismus
Z knihy jsem využil metody jako Design thinking: Divergentní a konvergentní myšlení, kdy v první fázi dochází k rozvinutí potencionálních možností řešení a v druhé fázi dochází k jejich selekci. Toto využíváme pro hledání ideálních řešení problémů v týmu, nebo ve větší míře při vytváření týmového know-how na TS. Skvěle ohraničuje týmové myšlení.
Kanban: Skvělý managementový nástroj pro delegování úkolů, napomáhá k důslednosti při delegaci a strukturovanému přehledu při týmové spolupráci. Kanban máme společný v Notionu na týmové záležitosti.
Elevator pitch: forma rychlého představení produktu v pár větách za pomocí For? Who? Product. That. Unlike. Our Product. Tuto metodu stavby pitche jsme trénovali na TS, za účelem účinnějšího představování našich projektů. V praxi jsem ho zatím nevyzkoušel, veta se mi ovšem zaryla do hlavy a pasovat ji na různé produkty a projekty byla zábava.