Proč jsem si tuto knihu vybral?
Tuto knihu jsem si vybral hlavně kvůli zkoušce k finančnímu řízení a orientaci ve financních a cenotvorbě a zjistit tak více jak cena a náklady se vzájemně ovlivňují
Co jsem si odnesl?
Analýza bodu zvratu (Cost-Volume profit/ Break-even analysis)
Bod zvratu je úroveň objemu produkce, do jehož dosažení výrobky pokrývaly pouze náklady a od kterého se začíná generovat zisk. Abychom tuto analýzu mohli provést je třeba předchozí klasifikace nákladů dle posledního přístupu (ve vztahu k objemu prováděných výkonů).
K bodu zvratu tak musím znát:
poté co všechno toto známe, tak můžeme přistoupit k počítání bodu zvratu. K tomu se dostanu podle jednoduchého vzrečku:
Přístupy stanoví ceny:
Tyto 3 základní přístupy mi přišly nejrelevantnější k mé potřebě
Členění nákladů:
A k čemu je to vlastně dobré? Pokud znám bod zvratu, tak mohu nastavit všechny ostatní strategie, zároveň na tom mohu pozorovat, co s mojí cenou udělá například optimalizace nákladů, různé zdražení atp.
Jelikož jednou ze společným měřitelným ukazatelem na světě jsou peníze, musím znát své procesy v číslech. Díky číslům pak mohu optimalizovat a zlepšovat a sledovat výsledky.
Co a jak využiji v praxi?
Knihu a její teorie jsem využil jednak při zkoušce na finační řízení, ale hlavně v projektu na poznávací kartičky, který bohužel pohořel na aktivitě jeho členů, kteří přesměrovali svoji pozornost k jiným činnostem a tak projekt zanikl. V této reflexy bych tedy rád shrnul celkový kontext, kde a jak jsem teorii využil:
Problém:
Aktuálně se nacházíme ve fázi, kdy se blížíme k ověřování se zákazníky a poté nás bude čekat již samotný prodej. Abychom si mohli ověřit i naši cenu, je potřeba základní odhad za kolik budeme naši službu nabízet.
Představení produktu:
Jedná se o konverzační karty se společensky aktuálními tématy na podporu umění konverzace, dialogu, společenské orientace a vyjádření vlastního názoru. Zaměřujeme se na vzdělávání umění konverzace na středních školách a víceletých gymnáziích, kde nabízíme workshop s touto tématikou, vedený pomocí konverzačních karet naší výroby.
Náklady na workshop
Jako první se podíváme, co vše potřebujeme, aby se workshop vůbec mohl uskutečnit. Budeme potřebovat hotové karty, kde bude potřeba vytvořit koncept karet, jejich design a následně samotná výroba. Poté bude třeba určitá forma propagace a akvizice zákazníků, zde půjdeme cestou webu a navolávání škola. Z čehož plynou náklady: doména, hosting, propagační video, telefonní paušál. Dále je třeba zohlednit lidskou práci nás jakožto vývojářů. Odhadově v číslech:
Fixní a náklady
tel. paušál 600 kč/měsíc
doména 100 kč/měsíc
hosting 100 kč/měsíc
propagační video 3000 kč
design produktu 4000 kč
výplata lidské práce 15000 kč/měsíc
součet: 24 750 kč
Variabilní náklady
tisk karet 62 kč/balíček
výroba krabičky (obal) 48 kč/ks
součet: 100 kč/balíček
Prodejní cenu workshopu jsme prozatím odhadli, dle konkurencí, na 25 000 kč. Součástí této ceny je: lidská práce společně s přípravnými fázemi, explicitní náklady (viz tabulka), tři balíčky karet a rezerva pro neočekávané položky.
S těmito daty se již můžeme podívat bod zvratu tohoto projektu.
BZ = 22800/ (25000 - (3x100)) = 22800/(25000-300)= 22800/24700 = 0,92
Z výpočtu bodu zvratu jsme zjistili, že po uspořádání jediného workshopu budeme mít dostatečné příjmy na splacení všech našich nákladů. Je však nutno podotknout, že výsledky výpočtu budou dosti zkreslené. Této zkraslující informace jsme si vědomi a při příštím nacenění, po ověření produktu, již s tím budeme lépe pracovat. A to hlavně z toho důvodu, že některé náklady, které by byli běžně zahrnuty jako samostatné položky jsou rozloženy do položky výplaty lidské práce.
Pro tuto fázi projektu to zatím není kritické, pokud bychom však takto postupovali i při expanzi projektu, budou nám dané položky ve výpočtu chybět a může se stát, že pak je zapomeneme zahrnout do zvýšení výplaty lidem, když se budou zvyšovat nároky na jejich práci.
Nyní nám tedy chybí položky jako je nájem a doprava do škol. Nájem ve výpočtu nemáme zahrnut, jelikož zatím nemáme vlastní prostory. Zastoupení této položky nám může být útrata v kavárnách, kde se odehrávají naše projektové meetingy. Další položkou je doprava samotných škol.
Jelikož je projekt ještě ve fázi, kdy se teprve rozjíždí a teprve bude testován, nelze s určitostí říci, zda je náš odhad a předešlá kalkulace správná či nikoliv. Zatím lze pouze pracovat s daty, které máme případně, které lze odvodit dle konkurence, a s postupem, který jsme zatím zažili.
Jeden z problémů, který jsem identifikoval při tomto procesu cenotvorby, jsou jednorázové vklady do zahájení projektu. Například jde o investice do počátečních návrhů na design produktu.
Po chvíli přemýšlení mi však došlo, že v průběhu vývoje produktu, budou zde vždy spojené nějaké nečekané výdaje a proto je dobré tyto náklady započítat do nákladů fixních, čímž si v cenotvorbě tvoříme přirozenou rezervu, právě na tyto výdaje.
Pokud si zjistím vše o svém produktu, mohu nastavovat své vize, pokud znám vize mohu nastavovat jednostlivé strategie, jak těchto vizí dosáhnout. Až poté mohu nastavovat jednotlivé dílčí cíle, které mi tvoří miníky, abych věděl jestli jsem nebo nejsem na cestě ke své vizi. Čísla v podnikání jsou faktické informace, podle kterých lze měřit.