Simon Sinek
„Začněte s Proč - jak vůdčí osobnosti inspirují k činům“
Proč jsem knihu začala číst?
Tuto knihu jsem začala číst, protože jsem si potřebovala znovu najít a ujistit se v mém „proč“. Tato kniha ale není úplně psychologická, spíše zaměřená na business. Když jsem si hledala různá videa na téma „WHY“ „PROČ“, tak jsem shodou okolností narazila právě na video od Simona Sineka (v tu chvíli jsem si ale nespojila, že je právě od autora knihy). Ve videu je jednoduše shrnut zlatý kruh a hlavní myšlenka knihy, takže pokud byste si o tom v pár minutách chtěli poslechnout, tak plně doporučuji.
Celá kniha vysvětluje, jak je důležité pro každou společnost mít/najít její proč, protože to přidává na její hodnotě, ať už prodává službu/produkty/technologie, software.
Hlavní myšlenky, co jsem si z knihy odnesla:
„Lidé nekupují to, CO děláte, ale PROČ to děláte.“
- zlatý kruh
Společnosti komunikují většinou z vnějšku dovnitř – vysvětlují, CO prodávají, JAK a poté se možná někde dostanou k PROČ – říkají co, ne proč to potřebujeme.
Inovativní firmy (firmy co znají své PROČ) naopak komunikují zevnitř ven, začínají svou myšlenku s PROČ, a tím jsou dost často inovativnější než firmy ostatní (př. Apple, ten nám popisuje ne CO dělá, ale PROČ to dělá, v co společnost věří).
Příklad, jak mocné je PROČ společnosti, můžeme vidět i na našem příkladu Applu a technologiích. Apple je společnost vynikající v počítačích. Společnost Creative Technology přišla na trh s MP3 přehrávačem. Apple přišel s iPodem až o něco později, ale protože to uvedli na trh jako 1000 písní ve vaší kapse (což vytvořilo chytlavý marketing), všichni to museli mít. Creative Technology měli lepší technologii, nemluvili však se zákazníkem jazykem „PROČ“ a dostatečně neuměli prodat svou technologii.
„Je důležité propojit člověka, který ví PROČ a ty kteří vědí JAK.“ - vize společnosti x a jak vizi uskutečnit
Typy proč - vizionáři, typy s nadprůměrnou představivostí, tíhnou k optimismu, věří, že věci které vymyslí, lze skutečně zrealizovat; zaměřují se na věci, které nejsou vidět pro většinu lidí - např. budoucnost.
Typy jak - drží se více při zemi, realisté, mají lepší představu o praktické stránce věci; zaměřují se na věci, které vidět jsou a také mívají lepší schopnost vybudovat struktury a procesy pro realizaci věcí.
-> lidé typu proč i jak jsou si jisti svou rolí v partnerství, vyžaduje to důvěru - většinou nejlepší pouto tvoří člověk proč a jak + někdo, kdo se zná - mají stejné hodnoty, nějaké pouto (př. Steve Jobs + Steve Wozniak; bratři Wrightové,..)
Závěr
V knize jsem úplně nenašla to, co jsem hledala, ale určitě bych ji doporučila někomu, kdo hledá lehčí čtení, které je ale i tak obohacené o informace k zamyšlení. Kniha je psaná jednoduše a spousta věcí se skrz knihu opakuje, že se až zdá, jestli jste se nevrátili o kapitolu zpět. To mi v knize úplně nevyhovovalo, ale pro někoho to může být naopak přínosné, protože opakování je přeci jen matka moudrosti a díky tomu si například věci jako zlatý řez, nebo „Lidé nekupují to, CO děláte, ale PROČ to děláte“ alespoň pořádně zapamatujete.