Úvod
Kniha, kterou přestože jsem četla poprvé tak jsem měla dojem, že jsme již staré známé. Hodně z jejich částí mi přišlo již mírně ohraných z jiných knih (možná ty jiné opisovaly, ne tato) a jako doplnění koukání na TED talky na téma Zlatý kruh. No musím se přiznat, že to bylo takové oddechové čtení a nic převratného mě neuchvátilo. I tak ale s autorem souhlasím s hlavní myšlenkou a to tou, že peníze by neměly být hlavní motivací a hledání Proč je více než vhodné.
Já a moje PROČ - Zlatý kruh
Proč pro moje podnikání jsem našla už dávno a peníze to opravdu nejsou. Kdyby byly tak Košilárium asi už není haha. Jak to teda je a jak jsem to díky knize vylepšila?
1. Co?
Teorie: Každá organizace na planetě ví, CO dělá. Jsou to produkty, které prodává, nebo služby, umí to jednoduše definovat.
Moje praxe/Košilárium: Co děláme? Upcyklujeme secondhand košile, naším produktem je tedy unikátní kousek oblečení.
2. Jak?
Teorie: Některé organizace vědí, JAK to dělají. Jsou to věci, jimiž se odlišují od konkurence.
Moje praxe/Košilárium: Jak to děláme? Osobně, udržitelně, co kus to originál:)
3. Proč?
Teorie: Jen málo organizaci ví, PROČ dělají to, co dělají. PROČ se netýká vydělávání peněz – to je pouze výsledek. PROČ je poslání, smysl nebo přesvědčení. Je to pravý důvod existence organizace.
Moje praxe/Košilárium: Co je naším PROČ? Košilárium vzniklo, protože chce dát lidem udržitelnou alternativu v oblékání, chce vytvářet jedinečné kousky a spojovat lidi.
Pořadí
Teorie: Pořadí je opačné než popisuji výše. Každá firma by měla své fungování zakládat na PROČ, následně postupovat k JAK a až nakonec se zaměřit na CO.
Moje praxe: Začínala jsem s PROČ a ostatní nabalila kolem a teď čekám: “Je-li úspěch motivován PROČ, nepochybně se dostaví”:)
Bod zlomu
Neuvěříte co se vyklubalo z bodu zlomu… no Gaussova křivka přece! (konkrétně Rogersova) - zásadním výstupem z této kapitoly jsou každopádně časní inovátoři (2,5% populace), kteří daný produkt či službu vyzkouší jako první a až poté ji je schopna přijmout většina populace, autor to popisuje jako paradoxní jev. Až poté může dojít k bodu zlomu.
Co si z toho odnáším já do praxe?
Více komunikovat své proč, aktivně hledat nadšence a dělat jim produkt dostupnější.
“Dejte lidem něco, v co mohou věřit.”
Závěr
Knihu bych určitě doporučila spíš do začátku podnikání, tvoření si hodnot apod. Teď mi její první část sloužila jako skvělé zvědomění a doplnění toho co dělám. Druhá část mi přišlo, že mířila spíše na velké firmy, kde jsem se spíše vzdělávala, ale nemohla jsem ještě provést ATP.