TÉMA: Kniha popisuje chování našeho mozku – tři druhy a každý má jiný vzorec jednání. Doporučení na knihu jsem objevil na Moodle, pod předmětem Týmové dovednosti a zaujala mě. Četl jsem si recenze, které byly opravdu povzbuzující. Lidé v nich zmiňovali své projasnění do skutečné stránky člověka, proč se určití lidé chovají podobně a z jakého důvodu tomu tak je – trojjedinost mozku…
STRUKTURA knihy:
Autor popisuje svůj proces sebepoznání metodou Structogram, která vychází z teorie „trojjediného mozku“ amerického neurologa. Odhalil, že náš mozek se ve skutečnosti skládá ze tří mozků, které vznikly postupně v rámci evolučního vývoje. Je tvořen mozkovým kmenem (plazí mozek), mezimozkem (mozek savců a šelem) a velkým mozkem (mozek primátů). Každá část plní odlišnou funkci z důvodů rozdílného stáří – produkují specifický způsob chování.
Psycholog Sigmund Freud definoval v oblasti psychoanalýzy, konkrétně věda o nevědomí, tři složky osobnosti: id – ego – superego. Platón, antický filozof, rozeznával tři typy povah u lidí: typ člověka filozofický (milující moudrost),vznětlivý (vítězství a čest), a žádostivý (hmotný zisk). Dle něho je pro filozofy nejvyšší morální kategorií moudrost, pro vojáky statečnost a pro pracující oddanost a trpělivost.
Plazí mozek – mozkový kmen – zelená
Nestarší. Umožňuje využívat zkušenosti a vzorce chování, základní návody na přežití. Mozek instinktu a podstatných podvědomých pudů. Orientuje se na naše myšlení do minulosti. Na výkony nehraje.
Mozek savců, šelem – mezimozek – červená
Produkuje nové chování – agresivnější. Cílem je „získat potravu“ – přežít. Formuje se do smeček, kde dochází k dělbě úkolů. Vytvářejí si pravidla a systém hierarchie. Nikdo se necítí zcela bezpečně. Mezimozek vytváří emoce, impulsivní reakce. Dokážeme posuzovat rizika a snažíme se zvítězit nad ostatními – chceme dominovat. Schopnost role přijmout roli poraženého i podřízeného.
Jdou po cíli. Je orientovaný do přítomnosti – nedumá nad tím, co bude. Záleží na jejich sebevědomí.
Mozek primátů – velký mozek – modrá
Tendence útěku a potřeba bezpečné orientace v prostoru. Umí rozpoznávat hrozící nebezpečí a bezpečná období. Schopnost orientace v čase – do budoucnosti. Díky této části mozku dokážeme plánovat, předvídat a zpracovávat symboly. Jdou po jistotě. Neúspěch vnímají jako selhání.
VYUŽÍTÍ TROJJEDINÉHO MOZKU
„Zamysleme se nad tím, které z popisovaných chování uplatňujeme nejčastěji, zejména v krizových situacích. Možná najdeme klíč k pochopení sama sebe.“
CHOVÁNÍ V KOLEKTIVU
MOZKOVÝ KMEN – žije ve skupinách/společnosti, víc hlav víc ví, přátelští, komunikativní, sociální cítění, cit pro lidi, intuice, nálady, zájem o vztahy, přehled o lidech, skvěle si pamatují od lidí informace, detaily, paměť, organizátor, momentový fotograf, “cetkař”, pracovití v týmech, tmelí tým, manipulovativní, pracovití, sympatičtí, řídící pozice, rodinný typ, podceňuje se, konzervatismus
Jak s nimi pracovat? Často prokazují sebelítost a jsou náladoví – ukažme pochopení, ale nepitvejme se v pocitech.
Jak se rozhodují? Na základě instinktů, pudů a zkušeností. Potřebují mít klid, prostor a být v komfortní atmosféře. Nemají rádi komunikovat s cizím člověkem po telefonu. Rozhodne pocitově a dle svých zkušeností.
Jak nakupují? Na jistotu a doporučení, nachytají se, nechají se přesvědčit, první dojem, v restauraci nesmí cítit pachy, jsou družní, obdarovávají, ocení osobní vztah a známé prostředí
Za co utratí více peněz? Za péči, které se jim dostane, a za potřebu obdarovat všechny kolem sebe
Jak hospodaří s časem? Plánuje podle důležitosti – a nejdůležitější je člověk. Proto pokud někdo potřebuje pomoc, je jeho povinností mu pomoc poskytnout a věnovat mu čas. Nedodržuje termíny a chodí pozdě. Nejcennější, co darují, je čas. (nezlobte se, pokud to zrovna nebude vám)
MEZIMOZEK – dominantní člověk v kolektivu, vůdce, extrovert, skáče do řeči, útočné a zpochybňující otázky, je hlučný, nespolupracuje s mozkovým kmenem, mají rádi tělesné a sportovní aktivity, risk, neustálé dokazování, soutěživý, dobrodružný, rádi delegují, egoistický, přirozená autorita, drzost, firma začíná doplácet na rozdělování do dvou týmů s vůdci (červení vs. zelení), výkony, prosazuje se, nemá rád prohru, orientace na osobní prospěch, potřeba se vybít, spekulanti, rychlé reakce
Jak s nimi pracovat? Připravme se na to, že budou s námi argumentovat a neustále dokazovat jejich tvrzení. Pravděpodobně to budeme my, na které oni delegují jejich práci. Štěstí přeje připraveným.
Jak se rozhodují? Vždy jedou na výhru, i když nejsou zcela přesvědčeni, že to zvládnou – jsou schopni si to obhájit. Je pohotový a neřeší, co bude, řeší, co je teď. Rozhodují se okamžitě!
Jak nakupují? Co nejrychleji, neřeší cenu a chtějí kvalitu, vyjednávají cenu, povyšují se.
Za co utratí více peněz? Za prestiž a rychlé vyřešení problému.
Jak hospodaří s časem? Čas vnímá jako příležitost. Být ve správnou chvíli na správném místě. Plánování berou jako nutné zlo a nejsou v tom příliš dobří. Improvizují a u časového plánu stejnak počítají, že bude úplně jinak. Nemají rádi dlouhé přípravy, vnímají to jako ztrátu času.
VELKÝ MOZEK (logický myslitel) – mimo tým, pozoruje ostatní, nemá emoční cítění, racionální smýšlení, klidní, pozoruje vztahy, ironie, sarkasmus, diskutéři, distancovanost – bojí se konfliktu, perfekcionismus, systematičtí, pořádek, organizovanost, argumentace, upřímní, rozvaha, promyšlenost, alternativní řešení, nervozita, cílevědomí, dlouhodobé strategie, vytrvalost, rozplánovanost, neradi se rozhodují, potřebuje klid, práci neukončí dokud není hotová
Jak s nimi pracovat? Důležité, aby se při spolupráci cítili komfortně a uvolněně, to mají rádi. Dá se na ně spolehnout, protože od práce neodejdou, pokud není dokončená. Je potřeba jim dopřát prostor na rozhodnutí a promyšlení – nedělají ukvapené závěry.
Jak se rozhodují? Mají rádi pohodlí a jsou pro to schopni udělat maximum – klidně si i koupit auto, jen aby nezmokli. Neradi se rozhodují, a tak nemohou mít příliš různých variant na výběr.
Jak nakupují? Nemají rádi, musí se rozhodovat, strach ze špatného výběru, poměr cena/výkon, technické parametry, vůči prodavači nedůvěra, sledování konkurence, co nejméně variant
Jak se vyjadřují? Jsou výřeční a nároční, často se vyptávají a zajímají se o konkrétní specifika. Nerozhodnou se do té doby, dokud nebudou mít pocit jistoty. Hodně váhají a nevědí, pro kterou variantu se rozhodnout. Prodavači mohou tito lidé připadat, že nevědí, co chtějí a časté připomínky ho unavují.
Za co utratí více peněz? Za technickou dokonalost a nové funkce, které většinou stejně nevyužijí.
Jak hospodaří s časem? Řekni bychom, že pouze modří umí nakládat s časem – ale ostatní také, jen jinak. Velký mozek má velkou výhodu – své myšlení orientuje do budoucnosti a plánování je jejich každodenní činností. Používají různé organizéry, diáře, plánovací záznamníky. Jsou inovativní a dokáží plán přizpůsobit každému úkolu. Chodí včas (s rezervou) a připraveni.
ZÁVĚR:
Kniha mi opravdu pomohla pochopit, jak my jako lidé, se chováme a přemýšlíme. Neuvěřitelné, jak se text ztotožňuje se světem a reálnými případy z mého okolí. Moc mi pomohly názorné příklady, jak s typy lidí jednat a reagovat na jejich chování. Ačkoli v knize nenaleznete žádnou metodu k uplatnění do praxe, předá vám široký rozhled na skutečné typy lidí – pomůže vám tedy otevřít oči, abyste pochopili, proč se někdo chová určitým stylem.