Web ostrý jako břitva – Jan Řezáč
Jak poznat, zda web funguje?
· Když lidé na webu provedou nějakou konverzní akci (odeslání objednávky, registrace…), když na webu naleznou informaci a když získají z webu pocit, který si zákazník spojí s brandem provozovatele webu.
Jak udělat dobrý web?
· Nejdříve musíme jako tvůrci webu poznat podstatu podnikání klienta a motivaci jeho zákazníků.
· Dobrý web se tvoří více jak 3 měsíce.
· Trojimperativ z projektového řízení, který je potřeba si ukotvit s klientem: Co bude vytvořeno? V jakých termínech? Za jakou cenu?
Proces tvorby webu:
1. Objevování
· Zde musíme pochopit klienta a naplánovat rozvržení webu.
· USP – jedinečný prodejní argument = proč by si ml klient zvolit právě mě a moji značku?
· Dbát na vizuální prezentaci webu, znát archetypy, mluvit a konat skrz ně.
· Touchpoint – místo interakce
· Kdo jste? Co děláte? Proč by to mělo někoho zajímat?
· Dělejte projekty se strategií.
2. Uživatelský výzkum – seznámíme se s chápáním zákazníků
· Metody: online dotazník, analýza webů konkurence, výzkum v terénu, hloubkové rozhovory, focus group, stínování
· U tvorby profilu persony vtvořit i příběh, který ji propojuje s naším webem. Zamyslet se nad myšlenkami a potřebami, které mohou vyplynout u návštěvy stránky.
· Modely chování lidí: hledač (úkolem je zaujmout ho), porovnávač (přesvědčit ho pro náš produkt), nakupující (nechat ho nejrychleji a jednoduše nakoupit), zákazník (musíme se postarat, aby se vrátil na web znovu) – tyto modely korespondují s metodou SEE, THINK, DO, CARE.
3. Návrh webu – analýza získaných informací a vytvoření návrhu
· Stanovení směru – navržení struktury – prototypování
· Vytvoření tezí a jejich odprezentování klientovi ověří, zda postupujeme správný směrem.
· Používat brainstormnig, myšlenkové mapy a frameworky.
4. Evaluace – ověření fungování, vylepšování
· Uživatelské testování – lidé plní zadané úkoly na webu a nahlas je komentují.
· Guerillové testování – náhodně oslovíme lidi například v kavárně a poprosíme je, aby s námi strávili pár minut na tvorbě webu. – Nedostaneme se ale k naší cílovce.
· Heatmapy kliků – nástroj na monitoring pohybů myši na webu
· Testování je levnější než implementace nesmyslného návrhu.
Jak prezentovat návrh tvorby webu klientovi?
1. Uveďte zadání, se kterým jste pracovali.
2. Projděte podnikání klienta a jeho zákazníky.
3. Ukažte proces, kterým jste prošli.
4. Odprezentujte prototyp.
5. Odpovězte na otázky.
6. Dejte klientovi čas na zpětnou vazbu.
Maslowova pyramida webdesignu - nižší patra jsou o technologii, vyšší jsou o psychologii.
· Model potřeb zákazníka
· Smysluplnost – Řeší web něčí problém?
· Nalezitelnost – Zákazník ví o webu a přijde na něj.
· Dostupnost – Rychlý web bez viditelných chyb.
· Přístupnost – Co nejméně překážek na webu.
· Použitelnost – Snadná orientace a akce.
· Důvěryhodnost – Dostatečné informace.
· Přesvědčivost – Web nám prodá.
· Radost z používání – Gamifikace, emoce.
· Vytvoření zpětné vazby
Co z knihy použiji v praxi? Co jsem použila?
Netušila jsem, že tvorba webu je taková věda. S tvorbou webu jsem se setkala před měsícem u svého zákazníka a nyní si dokážu uvědomit chyby, kterých se při tvorbě dopustil. Byla jsem u toho, když se u zákazníka tvořilo rozvržení stránek a celkový design.
Chyby, kterých jsme se dopustili: Nebrali jsme v potaz cílovou skupinu (B2B ZÁKAZNÍK), podoba a rozvržení stránek nebyla s nikým z tohoto sektoru konzultována, tudíž nevíme, zda webové stránky tohoto zákazníka osloví a jestli se na nich bude orientovat. Fotky, které se na stránky daly, jsou v několika případech z fotobanky, chybí tak autentičnost brandu firmy. Dále jsme použili upravené texty, které byly na starých stránkách firmy. Chybí nám na stránkách tlačítko Call to Action, zákazníka nevyzýváme k žádné akci. Myslím si, že by se měl jako první udělat uživatelský výzkum, zjistit, co náš zákazník hledá a jak se chová. Poté se z výsledků analýz zaměřit na rozvrh webu.