Web ostrý jako břitva
Jan Řezáč
Proč?
Od střední školy se věnuji tvorbě webů, proto jsem knihu tak dlouho odkládal. Na konci druhého ročníku jsem si jí stáhnul do čtečky a po prvním nahlídnutí jsem zjistil, že se jedná o věci které znám. K dalšímu otevření mě přinutil až Honzík, který mi řekl že tam kromě webařiny je i marketing a kniha je velmi kvalitní a možná by se mi hodilo přečíst něco o UX, abych mohl příště udělat web pro QuestRush trochu víc uživatelsky přívětiví. S UX jsem se setkal jen v práci a pod mentorem, tudíž mi chybělo celkové pochopení, které mi kniha nakonec nabídla.
Co jsem si z knihy odnesl?
- Web je realizován za účelem zisku. To není novinka. Zisk má nicméně mnoho podob, pokud se nejedná o účetní zisk.
- Kniha je zaměřená hlavně na lidi který chtějí pomocí webů vydělávat.
- Klíčem je obsah! Ne to, jak to vypadá. Mluvíme tedy o hodnotě pro návštěvníka.
- Nikdy nemůžeme říct, jestli web funguje a zda potřebuje předělat, pokud se nezeptáme zákazníků.
- Cíle webu: vyvolat konverzi; poskytnout informaci; poskytnou emoční prožitek.
- Když tvoříme web musíme k zákazníkovi a pochopit jeho niterní potřeby. Tady bych autora doplnil – best practice z MonsterMedia – pozvěte na pár konzultací i typického zákazníka vyvíjeného eshopu, vaše argumenty pak budou podpořené skutečným spotřebitelem.
- Web je investice – počítáme ROI
- Web bez marketingu nefunguje.¨
- Kraď jako umělec.
- Checklist je pro návrh webu jako dělanej.
Obecně
Kniha mě na mnoha místech pobavila, když jsem viděl podobnosti z mnou zažité praxe. Češi jsou národ kutilů to platí i u webařiny. Co Čech, to webař. :D Autor se dostává i Maslowě pyramidě potřeb což mě velmi zaujalo. Při čtení na mě skákaly aha momenty jako šílený. Web bez marketingu nefunguje.
Typy webových projektů
Existují tři typy webových projektů, které se liší podle cíle, s jakým jsou budovány.
1. Webová prezentace má za cíl ovlivnit či změnit chování určité skupiny lidí – prezentuje určitý produkt nebo službu a je často kanálem pro prodej. (často one page weby)
2. E-shop prodává produkty či služby online – cílem e-shopu není jen prezentace produktů, ale především jejich přímý prodej.
3. Webová aplikace řeší určitý problém svých uživatelů prostřednictvím sebe sama. Není kanálem pro prodej produktu, ale přímo produktem. Cílem designera webových aplikací je vytvořit nový návyk – aplikace tedy zapadne do života člověka, který ji používá.
Webdesigner jako pojem
- UXák: Testuje průběžně hotová řešení, provádí uživatelský výzkum, nasazuje a vyhodnocuje analytické nástroje.
- Webový grafik: zasazuje web do grafického stylu klienta.
- Forntenďák: to je ten co skutečně píše HTML, CSS, JSON, Java Script, Less, Sass a řadu dalších kódů. Jeho práce je služba všem protože je trychtýřem do kterého ostatní hází vstupy a on je musí zpracovat.
- Moje poznámka: V současnosti vycházejí aplikace které kombinují front end a back end. Zanedlouho dojde ke spojení těchto dvou disciplín. Nicméně kovaní a zkušení backendáci budou potřeba víc a víc zejména v oblastech mimo webařinu.
Úlohou realizátora webu je nahirovat dobrý tým. To nestačí, je nutné komunikovat se zákazníkem, pomoci mu definovat vizi projektu, protože s tou se dokážou lidé ztotožnit.
V QuestRushi máme vizi, misi i hodnoty. Věřím, že část copywritingu tomu odpovídá, ale nejsem si jistý zda celý web jako celej. Také beru za vážnou chybu, že vize není komunikována na přímo. Pro samotný web jsme nestanovili cíle a metriky úspěchu. V tom vidím velké nedostatky mé webařské práce.
Jak je u mě zvykem hodně mluvím o důležitosti koncových zákazníků. Dalším argumentem, který jejich důležitost podtrhuje je kapitola věnovaná uživatelskému výzkumu. Jeho cílem je identifikovat potřeby a motivy potenciální a stálých návštěvníku webu nebo eshopu a navrhnout řešení takového webu, který bude uživatelům dávat smysl. I tato kniha mi pomohla lépe pochopit deep dive method pro potřeby mé bakalářské práce. Práce je běnovaná smíšenému výzkumu který kombinuje kvantitativní a kvalitativní metody výzkumu. Jestli checte vědět podrobnosti tak napište nebo volejte.
Techniky: Work breakdown structure, See think do care, Analýza potřeb, Storyboard, checklist, Zlaté kruhy - začnetě s proč - Co, jak, Proč, resp. proč, jak, co