Tuto knihu jsem si vybrala, protože mám vlastní blog, který bych chtěla zlepšit.
Esej je pojatá jako převod teorie do praxe. V knize nacházím teoretická východiska, která konfrontuji s praxí mého blogu.
Kdo je webdesigner?
· UX designer: Testuje průběžně hotová řešení, provádí uživatelský výzkum, nasazuje a vyhodnocuje analytické nástroje.
· Webový grafik: zasazuje web do grafického stylu klienta.
· Koder/front-end developer: přepis do HTML+CSS, aby se web dobře zobrazoval.
Díky tomu vím, že si v případě potřeby budu muset najmout člověka, co zná HTML a případně také člověka, který se vyzná v UX. Mně je blízký pouze webový design.
Web má přínos pokud:
· Lidé na něm provedou konverzní akci.
· Lidé na něm naleznou informaci.
· Lidé na základě webu získají určitý pocit.
Myslím si, že můj blog splňuje nalezení informace v podobě článků a získání pocitu, jelikož mám na blogu spoustu vlastních fotek a taky otevřený příběh o sobě. Co se týče konverzních akcí, tak jednou za čas si někdo stáhne e-book zdarma, ale je to cca 1x měsíčně, jelikož můj blog není tolik aktivní.
Jak se píše v knize, tak web nikdy nebude fungovat bez marketingu, a já mu ten marketing bohužel zatím nedodávám.
Návrh webu má následující fáze:
· Objevování – pochopení klienta a naplánování návrhu webu.
· Uživatelský výzkum – pochopení návštěvníků webu.
· Návrh webu – analýza získaných informací a vytvoření smysluplného návrhu.
· Evaluace – ověření, zda výsledek funguje tak, jak chceme a jeho vylepšení.
Co se týká mého blogu, tak jsem ho navrhla čistě podle sebe a málo sbírala zpětnou vazbu od návštěvníků. Je možné, že barva blogu se návštěvníkům nelíbí? Je možné, že se na blogu špatně orientují? I to mohou být příčiny menší návštěvnosti, které jsem zatím nevzala v potaz.
„Úspěšné projekty mají vizi, se kterou se dokážou lidé ztotožnit, nikoliv pouze produkt.“
Vzhledem k tomuto tvrzení mám na webu osobní příběh, se kterým se návštěvníci v ideálním případě ztotožní. Nicméně co se týká mé profesní stránky, tak tam vize zatím pokulhává. A proč? Protože jsem si ještě neuvědomila, co mým zákazníkům mohu přesně nabídnout a jak to chci dělat. To mě opět vrací k otázce, že nevím, co můj zákazník chce a potřebuje.
Co se týče konkurence, tak dle knihy bych měla zmapovat další podobné weby, inspirovat se designem a udělat můj web ještě lepší.
Zaujala mě část uživatelský výzkum. Tento výzkum mapuje, jak uvažují návštěvníci webu. Cílem výzkumu je udělat takový web, který bude návštěvníkům dávat smysl a najdou tam, co potřebují. Jako metoda mě zaujal hloubkový rozhovor, který bych v budoucnu ráda udělala. Pojí se to s tím, že dostatečně neznám svého zákazníka a personu mám vytvořenou pouze na základě představ.
Co se mi zalíbilo ohledně tvorby webu, jsou checklisty. Checklist pomáhá nepřeskočit důležité aktivity v rámci tvorby webu. Body, které můžu použít na svůj vlastní web:
Web zapadá do života jeho návštěvníků
Jsou naplánovány kanály pro přivádění návštěvníků
Web je technologicky přizpůsoben vyhledávačům: Title je unikátní pro každou stránku
Web je dostatečně rychlý
Web se zobrazuje v pořádku v základních prohlížečích dle parametrů projektu
Navigace je jednoduchá a snadno pochopitelná
Web obsahuje adresu a kontakt na provozovatele
Na konec bych uvedla tři body, na které nesmíme celkově v podnikání, a i při tvorbě webu zapomínat:
· Řeší váš web něčí problém?
· Pálí ten problém dostatek lidí?
· Jsou za řešení ochotni zaplatit, aby se vám to vyplatilo?