Proč jsem si vybral tuto knihu?
Knihu jsem si vybral, jelikož jsem v manažerských rolích jak v týmovém projektu Birthgivingů v roli projekt manažera, tak crossfertilizačnímu projektu, kdy zpracováváme sociální sítě hokejovému klubu. Kniha se mi naskytla jako audiokniha a na cestách jsem to tedy uvítal, jelikož mimo jiné spadá do kategorie nastavení mysli/vedení ostatních – odpovídá přesně tomu typu knihy na který jsem se toto léto rozhodl zaměřit.
Obsah
Knihu jsem poslouchal namátkově, když byl čas, avšak k mému údivu jsem si zapamatoval dost věcí. Je možné, že to vychází z faktu, že jsem sportovec a autor uvádí většinu svých příkladů právě na sportu, jelikož je sám vášnivým tenistou.
Autor v knize rozebírá mnoho zajímavých technik, kterými nám poukazuje na úzkou souvislost mezi nastavením mysli a podáváním výkonů – tedy naší inner game. Popisuje mnoho dalších technik a důvodů, proč je důležité dělat věci opodstatněně, tedy jednat s úmyslem. Z čehož plyne určitá mobilita, jenž má ovládat každý z nás. Vychází z našeho vlastního nastavení a motivace, proč věci, které děláme a proč je děláme právě tak. Je důležité z toho mít radost, podávat výkon a učit se u toho. Dále je to spjaté i s tím, jestli máme dostatečné schopnosti rozlišit co doopravdy chceme, či nechceme dělat – zdali nás práce skutečně naplňuje nebo ji děláme jen protože je třeba? . Hlouběji jsou nám zde popsány teorie prvního a druhého já, což jsou rozdílné stupně našeho vědomí. Tedy jak se nad věcmi dá uvažovat z dvou odlišných úhlu pohledu.
Zajímavé myšlenky z knihy
První a druhé Já
- 1. Já = První hlas se dá vnímat jako analytický, jelikož pozoruje, zhodnocuje, rozhoduje a následně přikazuje našemu druhému já, co je potřeba udělat na základě vjemů z momentálního okolního prostředí.
- 2. Já = Jako děti jsme měli jen tento hlas, který prováděl, co zrovna chtěl a nebylo za tím hlubší opodstatnění pro danou činnost. Tak je tomu i dnes, je to hlas, co dané činnosti vykonává a vychází to z našeho nitra – dnes je však do značné míry ovlivňován prvním hlasem. Autor popisuje jednu z cest, jak dosáhnout efektivnějšího propojení mysli a výkonů jako kladení důraz na poslouchání právě tohoto druhého hlasu v momentech rozhodování.
Schopnost nehodnotícího vnímání
- Je to další z cest, jež nám autor vysvětluje a spočívá v objektivním nadhledu za každé situace – tedy i v situacích kdy není po našem se snažit pochopit většinu, a naopak v situacích kdy dojde k přehlasování je potřeba vyslyšet potřeby menšiny, aby nedošlo v budoucnu ke konfliktům.
Time management
- Každý z nás jistým způsobem nakládá s time managementem na denní bázi. Jelikož čas je drahocenný je nezbytné ho využívat efektivně v náš prospěch. Abychom toho dosáhli snadněji – odkryl nám autor tyto tři faktory.
o 1. = Kolik času mi to zabere?
o 2. = Kolik času jsem tomu věnoval?
o 3. = Jak využívám čas vzhledem k prioritám?
- Všechny tyto tři faktory musíme vzít v potaz u každé činnosti co děláme a zhodnotit je, zdali nás to opravdu posouvat tam kde chceme být.
Technika QUEST
Q = Qualities
U = Understanding
E =Expertise
S = Strategic Thinking
T = time
Technika STOP
S = Step back
T = Think
O = Organize your thoughts
P = Proceed
ATP
- SMART cíle je něco, co jíž využívám ať už jako jednotlivec, tak v týmu. Tudíž ponaučení je, že je důležité v tomto pokračovat.
- Metoda STOP je využívána naším týmem v rámci společného projektu BG, kdy se zhruba v polovině našeho procesu zastavíme a znovu se podíváme na prvotní zadání a řešíme, zdali je potřeba upravit směr, kterým jsme se rozhodli jít nebo naopak pokud nás napadne něco nového k již vymyšleného nápadu.
- Otázkování a reflektování je nedílná součást našeho oboru a komunity, i tuto myšlenku zde autor popisuje jako důležitou.
Závěr
Kniha se mi líbila především díky její sportovní nátuře a příkladům z praxe (sportu), avšak nedá se říct, že by byla nějak extrémně bohatá na nové informace. Dále jsem došel k názoru, že náš obor využívá správné pilíře – tedy reflektovat a otázkovat, ale primárně že zde není kladen důraz na výsledky, tak jako na proces a prokázání nabytých znalostí při cestě za výsledky. Toto se mi pojí s metodou, co využil autor s tenisty, které trénoval a řekl jim že kdo v turnaji vyhraje, tak je vyřazen. Mezi tenisty došlo ke zvýšení koncentrace na výkon místo na výsledek.