Proč jsem si knihu vybral?
Doporučena na sociálních sítích. I přesto, že samotná kniha byla napsána pře několika sty lety, konkrétně v roce 1532 Niccolem Michiavellim, je známá především pro svou nadčasovost. Po přečtení 48 zákonů moci mi připadala jako ta správná kniha, kterou na téma moc a vliv pokračovat.
O čem kniha je?
Myšlenka knihy
Machiavelli se ve Vladaři nezabývá ideálními vládci ani spravedlivými státy. Místo toho se soustředí na realitu politického života, na to, jak se k moci dostat a jak si ji udržet. Jeho analýza je tvrdá a bez iluzí. Autor se nebojí popisovat i nemorální prostředky, které mohou být v politice nezbytné.
Hlavní témata knihy:
Moudra a myšlenky, které kniha přináší:
Komu bych knihu doporučil?
Dle mého názoru mnohem lepší kniha, než 48 zákonů moci. Dílo Vladař mě nijak nezklamalo, ba naopak mile potěšilo. Některé části je za potřebí si přečíst víckrát pro úplné pochopení, není to ale žádná filozofie, která by vám měla zamotat hlavu. Určitě doporučuji.
ATP model
Vedení a management
-> Být schopen přizpůsobit se měnícím se okolnostem
Zkušenost: Když rozvoj projektu naší první verze C+ zarazila událost odchodu výrobního ředitele, byl jsem postaven před následující rozhodnutí. Buď tento projekt zrušit a pokračovat v nějakém jiném, anebo ho přetvořit a pokračovat v něm. Rozhodl jsem se pro druhou možnost. Téměř celé prázdniny jsem pracoval na verzi 2.0, která je nyní kompletní a připravena na pitch, popřípadě na rozjetí v praxi.
-> Zlepšit se v rétorice
Zkušenost: Rétorika je umění mluveného slova. Ze zkušenosti ze schůzek, TS, BM atd. vím, že vládnout slovem nám dává strašnou sílu. Komunikace je kolikrát klíčem k uzavření obchodu a domluvě. Jedna a ta samá věc se dá říct několika způsoby. Chci se naučit v rétorice chodit takovým způsobem, že budu schopný říct přesně to, co chce druhá strana slyšet a získat tak výhodu při vyjednávání. Určitě si na tato téma přečtu v blízké budoucnosti knihu, kde budu moci ATP vyzkoušet v praxi a posoudit, zda zabírá.
-> Zvýšit delegaci, pravomoci a odpovědnost na své kamarády/kolegy.
Zkušenost: V mých začátcích na Tiimi jsem téměř vůbec nedelegoval a všechnu práci jsem se snažil dělat sám. Byl jsem kvůli tomu velice časově vytížen a nebyl čas na nic jiného než školu. Poté, co jsem se v knize dočetl, že pokud někdo je schopný zadaný úkol splnit ze 70 %, jak bych si představoval, měl bych na něj úkol hned delegovat. Tohoto pravidla se držím a rád bych do budoucna delegaci navýšil.
-> Při vybírání lidí do projektového týmu brát jen ty, kteří jsou na 100 % schopni dostát svým závazkům a dodržet slovo/termíny
Zkušenost: Měl jsem možnost být součástí projektů, které šlapaly jak hodinky i těch, kde byl jeden zádrhel za druhým. Uvědomil jsem si, jak je důležitý výběr lidí do projektového týmu. Dle mého názoru na lidech v projektu celý výsledek práce stojí a já vím, jaké osoby bych nejradši ve svém projektu měl, protože mi oni sami dokázali, že je na ně spoleh.
Politika a diplomacie
-> Nemít sentimentální přístup (dle knihy vede k neúspěchu)
-> „Be a good man, not a nice guy“
Zkušenost: Sám se za citlivého člověka nepovažuji. I tak se snažím být všem co nejvíce nápomocný, ale po nějaké době mi začalo přicházet, že někteří toho začínají využívat. Považuji však za důležité, aby si nepletli mou ochotu se slabostí, protože pokud to učiní, slabost nebude to, co si budou o mě pamatovat.
-> Myslet dlouhodobě a dopředu, pokoušet se předpovídat dopady našich týmových rozhodnutí a včas upozornit na případné následky
Zkušenost: Zde nemám zkušenost z prostředí Tiimi, ale z prostředí finančního trhu. Mým koníčkem jsou kryptoměny a zde je jak krátkodobé i dlouhodobé rozhodování otázka mnoha peněz. Krátkodobé i dlouhodobé obchody jsou každodenní součástí trhu, jen málo, lidí má však dostatek informací k tomu, aby správně předpověděla, zda půjde cena nahoru či dolu. Pokud jste ale holder a přemýšlíte dlouhodobě, není možné, abyste na svém obchodu prodělali.
-> Dávat si větší pozor na to, od koho informace přijímám a ideálně si je ověřit z dalšího zdroje
Zkušenost: V dnešním světě se k nám dostane mnoho nepravých a falešných informací. Je důležité se naučit hledat takové zdroje, které poskytují nezkreslené informace. K analýze trhu s kryptoměnami používám 6 různých na sobě nezávislých zdrojů, pokud všechny zveřejní jednu a tu samou informaci, mohu mít jistotu, že je tvrzení pravdivé a já mohu na to začít stavět své predikce.
-> Na ZS zkusit více vyjednávat lepší podmínky, než hned kývat na dobrou nabídku
Zkušenost: Na schůzce s panem Jehličkou z piva Proud jsem si mohl vyzkoušet opravdové vyjednávání a hledání motivace protistrany. Díky komunikačnímu šumu mezi ním a obchodnímu manažerovi piva Elektrárna vzniklo nedorozumění ohledně akce, kterou pořádáme. Po vyjasnění situace mi pan Jehlička řekl, že kdyby byl tvrdší obchodník, tak se na podpatku otočí a jede zpět. Začal jsem však hledat jeho motivaci, proč by měl s námi i za daných okolností spolupracovat. Po hodině vyjednávání jsme došli ke kompromisu a Proud nám poskytl sponzorský dar 6ti bas. Kdybych býval vyjednávání vzdal, sklopil hlavu a odešel, nedostali bychom nic. Nenechat se odradit hned a nekývnout na první nabídku považuji od té doby za osobní pravidlo.
Obchod a podnikání
-> Při další analýze konkurence udělat hlubší research
Zkušenost: V první verzi C+ se na první pohled mohlo zdát, že z hlediska kalorií je náš sacharidový prášek nejlepší na trhu a pár týdnů jsme v tomto domnění žili. Pokud si to správně pamatuji, Džakob si pak ale dal tu práci a znovu se na analýzu konkurence podíval. Zjistil, že náš model není bez konkurence a že existují další 2, kteří nám jsou schopni konkurovat. Proto jako ATP považuji pro příští analýzu konkurence si dát opravdu velkou práci při jejím vypracovávání a mít stoprocentní jistotu, jak si náš produkt stojí.
-> V projektu dát velký důraz na branding a budovat jméno značky tak, aby měla dosah, ideálně přesah
Zkušenost: Tuto zkušenost získám až tento semestr, kdy chceme aktivně začít budovat brand C+. Hodláme tak udělat silnou marketingovou kampaní s 2měsíční přípravou před spuštěním prodeje. Tuto zkušenost budu určitě reflektovat.
-> Sledovat trendy, které se týkají našeho projektu a předvídat nadcházející události, připravit se na ně
Zkušenost: Tato zkušenost mě také čeká hlavně tento semestr. Ale pokud bych měl reflektovat nějakou z minulosti, byla by to zkušenost při tvorbě PP na první verzi C+. Zde jsme zjistili, že trend pro tento náš projekt má příznivé podmínky. Fitness trend a celkově zdravý životní styl je v ČR na vzestupu a jakékoliv podnikání v tomto odvětví má za správných okolností velkou šanci na úspěch.
-> Aktivně rozšiřovat své portfolio s kontakty a známostmi
Zkušenost: V tuto chvíli mám dobré vztahy s lidmi z Proudu, Redbullu, na vedení ČZU, s Mikim Škodou aj. Několikrát jsem tyto kontakty již využil, hlavně při organizování seznamovacího kurzu. Do budoucna chci určitě své portfolio rozšiřovat a kontakty aktivně využívat.
Obecné životní lekce
-> Aktivně o ni pečovat, vylepšovat ji ve všech možných ohledech a dostát ji
Zkušenost: Aktuálně mám v Tapu pověst pracovitého a zodpovědného člověka. Na základě mé pověsti chci i tak nadále jednat, svou pověst obhájit a vylepšovat ji.
-> Chyby jsou nejlepším učitelem, tento bod ATP dodržuji již delší dobu
Zkušenost: Reflektování při mnoha projektech jak v Tapu i mimo něj.
-> Do it or die trying
Zkušenost: V podnikání jsem vždy chtěl myslet ve velkém, tomu odpovídají projekty v druhém semestru. Samozřejmě je důležité postupovat postupně a nastaly situace, kdy jsme si s projektovým týmem uvědomili, zda jsme si neukousli na začátek velké sousto. Jsem však zastánce pravidla čím víc do toho vložíš, tím víc se ti vrátí zpět. Proto projekty v mé hlavě nejsou jednoduše proveditelné, ale mají vysoké cíle.
-> Zkoušet jít štěstí naproti a nezavírat si zbytečně dveře
Zkušenost:
V únoru/březnu jsme byli s Vojtou a Kubou na přednášce v Point one od Michala Škody, v té době ještě majitele piva značky Proud. Díky small talku jsme se dostali ke sponzorování studentských akcí, které vyústilo v naši spolupráci. Do budoucna chci chodit na více takovýchto akcí a hledat v nich podobné příležitosti, které by nám mohli pomoci v projektech nebo i celé Tiimi.