Umění války: Využití válečných strategií v byznysuMistr Sun-c´ a Vít Vojta
Umění války: Využití válečných strategií v byznysu
Mistr Sun-c´ a Vít Vojta
Proč jsem si knihu přečetl
V projektech jsem se často dostával do role, kdy jsem musel vymýšlet strategii a správně rozhodovat za tým. Proto jsem se rozhodl, že si přečtu knihu o válečných strategiích, které následně využiji v projektech.
O čem kniha je
Kniha stojí na tisíce let starém díle čínského válečného stratéga Mistra Sun-c´, který je přišel s všeobecnými principy vedení války, které platí dodnes. Tyto principy se však vztahují na jakékoli konkurenční prostředí, takže i na trh.
Důležité know-how z knihy
Sjednocená armáda se schopným vůdcem je základ
Tato myšlenka jde ruku v ruce s filozofií Team Academy
Tím, že svůj tým sjednotíme, budeme moci využít plný potenciál jeho členů. Jak řekl Abraham Lincoln: ,,Dům rozdělený vedví nikdy neobstojí”.
Vůdcem je myšleno vedení projektu. Schopný leader dokáže využít maximálního potenciálu svého sjednoceného týmu.
Tento bod se dá přirovnat k automobilovým závodům. Schopný řidič ve Ferrari zaručeně porazí neschopného řidiče ve ferrari i schopného řidiče v trabantu.
Dobyté pozice musí přinášet víc, než kolik spotřebují
Jinak řečeno, pokud dobyjeme nějakou strategickou pozici, musíme z ní čerpat zdroje a nesmíme ji dotovat
Příkladem pro podnikání by mohla být nová pobočka firmy. Pokud daná pobočka není schopná vydělávat ani sama na sebe, je potřeba se jí vzdát. Podle Roberta Kiyosakiho se jedná o pasivum, ale my cílíme na aktiva.
Válka je neekonomická
Při válce ztrácíme spousty zdrojů a oslabujeme se. Válka tedy škodí ziskům a přílišné válčení může dostat firmu až ke krachu. Obchodní válka je však stále daleko menší zátěží, než ozbrojená válka.
To je důvod, proč války vedou výhradně státy a nikoli firmy. Politik válčí za veřejné peníze, které nejsou přímo jeho, a tak je mu jedno, zda dostane svůj stát do horší ekonomické situace. Zato takový ředitel firmy musí vykazovat stálé zisky, jinak přijde o místo či zisky, proto se válce bude snažit vyhnout.
Blitzkrieg je nejlepší způsob války
Pokud už musíme do nějaké války, třeba té obchodní vstoupit, je třeba pamatovat na to, že čím rychleji vyhrajeme, tím méně ztratíme.
Rychlost je klíčová pro moment překvapení, nižší náklady a rychlejší výnosy.
Risk není zisk!
Tímto pravidlem se řídí například i Warren Buffett (Nejlepší investor všech dob).
Čím více eliminujeme rizika, tím spíš vyhrajeme. Proto je zásadní se pořádně připravit a zaujmout strategické pozice, než vyrazíme do přímého střetu.
Silnějšího soupeře je třeba zmást
K tomu je nejlepší kombinace hbitého pohybu a kamufláže. Hbitým pohybem a nepředvídatelností našich tahů zajistíme, že nás protivník nebude stíhat sledovat, bude muset rozmístit své síly rovnoměrně k obraně.
Koncentrovaný útok obrací poměr sil
To se váže na předchozí myšlenku. Tím, že soupeř rozdělí své síly, můžeme zaútočit všemi svými prostředky na jeden konkrétní bod, ve kterém budeme mít navrch.
Toto zafungovalo například při Vylodění v Normandii.
Vstup na trh vyžaduje oběti
Pokud máme předehnat zaběhlou konkurenci, musíme být rychlejší. To znamená, mimo jiné, i obětovat projektu svůj volný čas.
Manažer v poli musí mít důvěru nadřízených
Pokud se manažer v poli bude bát, že co udělá je špatně, tak neudělá nic a my prohrajeme.
Pokud budeme manažera v poli moc omezovat a řídit, můžeme udělat fatální chyby, jelikož na rozdíl od něj nevidíme situaci na vlastní oči.
Princip vedení války v kostce
Stačí se pohybovat cílovým směrem, využívat prostředí, budovat si pozice, nalézat a využívat zdroje a příležitosti. Přitom sledovat činnost konkurence a svých partnerů.
Disciplína
Bez disciplíny a řádného plnění povinností padá efektivita a morálka týmu na dno.
Útok ohněm
Jde například o fake news o naší konkurenci.
Nikdy se nesmíme sami dostat do protivětru, neboli vypuštěná zpráva nesmí nakonec zasáhnout nás samotné.
Je dobré tento typ útok provést, pokud víme o vnitřním rozkolu uvnitř soupeřových řad nebo se soupeř dostal do potíží způsobených vnějším prostředím (Špatné PR, útok dalšího konkurenta, negativní článek v novinách). Pamatujeme však na to, že naše fake news musí být o level výš než dosavadní negativní zprávy o dané firmě.
Využití know-how v praxi
Podle myšlenek z této knihy jsem začal uvažovat v pracovním i běžném životě. A světe div se, ono to fakt funguje! Všechny principy, které jsem zde zmínil a které jsem vyzkoušel, mi v praxi vyšly, a když jsem některý z nich porušil, tak jsem pohořel. Příkladem může být BG pro pana Moulise, kdy jsme se dostatečně nepřipravili na každý bod v našem plánu. Další příklady jsou projekt Poklad, kdy jsme se pořádně v týmu nesjednotili, či projekt Osmička, kde máme problém s disciplínou a pomalým pohybem, což nám zabraňuje dosáhnout cílených výsledků.
Hodnocení: 81.7 %
Nový komentář:
Komentáře (2):
Václav Švec - 14.11.2020 - 09:07
Filipe, moc pěkná esej. Našel jsi 12 principů (snad jsem počítal správně), kterým jsi porozuměl a dokážeš je vidět v praxi. To je skvělé! Jako námět ke zlepšení tvých esejí, o který sis řekl na Slacku, dávám do hry možnost víc investovat do části "Využití know-how v praxi". Oproti předchozí části, kde popisuješ možné použití objevených principů tato část jen naznačuje možnosti, které jsi zažil. Upřímně mne zajímá, jak si kterýkoliv z objevených principů využil v praxi (co nejvíce detailně popsáno) a jak ti posloužil, jak se změnilo tvé chápání daného principu, jinými slovy, kde se v provedení principu ve tvé praxi stala chyba a co konkrétně to způsobilo. A třeba i příklad, kde si princip ve své praxi dodržel a působil, jak je popsáno v knize (nebo jinak a pak jak a proč). Pojď ještě o jednu úroveň hlouběji! ;) To dáš! ;)
Lucie Opočenská - 13.11.2020 - 17:48
Pěkná esej, knihu jsem také četla, překvapilo mě, kolik věcí se dá aplikovat z válečných strategií do světa byznysu. Jen mě mrzí, že nemohu využít některá doporučení doslova :) Třeba takový útok ohněm....to by bylo!