Umění války v byznysu


2 body

Hodnocení: 81.7 %

Přidáno: 12.11.2020

Umění války: Využití válečných strategií v byznysu   Mistr Sun-c´ a Vít Vojta

Umění války: Využití válečných strategií v byznysu

Mistr Sun-c´ a Vít Vojta


Proč jsem si knihu přečetl


V projektech jsem se často dostával do role, kdy jsem musel vymýšlet strategii a správně rozhodovat za tým. Proto jsem se rozhodl, že si přečtu knihu o válečných strategiích, které následně využiji v projektech.


O čem kniha je


Kniha stojí na tisíce let starém díle čínského válečného stratéga Mistra Sun-c´, který je přišel s všeobecnými principy vedení války, které platí dodnes. Tyto principy se však vztahují na jakékoli konkurenční prostředí, takže i na trh.


Důležité know-how z knihy


Sjednocená armáda se schopným vůdcem je základ

  • Tato myšlenka jde ruku v ruce s filozofií Team Academy
  • Tím, že svůj tým sjednotíme, budeme moci využít plný potenciál jeho členů. Jak řekl Abraham Lincoln: ,,Dům rozdělený vedví nikdy neobstojí”.
  • Vůdcem je myšleno vedení projektu. Schopný leader dokáže využít maximálního potenciálu svého sjednoceného týmu.
  • Tento bod se dá přirovnat k automobilovým závodům. Schopný řidič ve Ferrari zaručeně porazí neschopného řidiče ve ferrari i schopného řidiče v trabantu.


Dobyté pozice musí přinášet víc, než kolik spotřebují

  • Jinak řečeno, pokud dobyjeme nějakou strategickou pozici, musíme z ní čerpat zdroje a nesmíme ji dotovat
  • Příkladem pro podnikání by mohla být nová pobočka firmy. Pokud daná pobočka není schopná vydělávat ani sama na sebe, je potřeba se jí vzdát. Podle Roberta Kiyosakiho se jedná o pasivum, ale my cílíme na aktiva.


Válka je neekonomická

  • Při válce ztrácíme spousty zdrojů a oslabujeme se. Válka tedy škodí ziskům a přílišné válčení může dostat firmu až ke krachu. Obchodní válka je však stále daleko menší zátěží, než ozbrojená válka.
  • To je důvod, proč války vedou výhradně státy a nikoli firmy. Politik válčí za veřejné peníze, které nejsou přímo jeho, a tak je mu jedno, zda dostane svůj stát do horší ekonomické situace. Zato takový ředitel firmy musí vykazovat stálé zisky, jinak přijde o místo či zisky, proto se válce bude snažit vyhnout.


Blitzkrieg je nejlepší způsob války

  • Pokud už musíme do nějaké války, třeba té obchodní vstoupit, je třeba pamatovat na to, že čím rychleji vyhrajeme, tím méně ztratíme.
  • Rychlost je klíčová pro moment překvapení, nižší náklady a rychlejší výnosy.


Risk není zisk!

  • Tímto pravidlem se řídí například i Warren Buffett (Nejlepší investor všech dob).
  • Čím více eliminujeme rizika, tím spíš vyhrajeme. Proto je zásadní se pořádně připravit a zaujmout strategické pozice, než vyrazíme do přímého střetu.


Silnějšího soupeře je třeba zmást

  • K tomu je nejlepší kombinace hbitého pohybu a kamufláže. Hbitým pohybem  a nepředvídatelností našich tahů zajistíme, že nás protivník nebude stíhat sledovat, bude muset rozmístit své síly rovnoměrně k obraně.


Koncentrovaný útok obrací poměr sil

  • To se váže na předchozí myšlenku. Tím, že soupeř rozdělí své síly, můžeme zaútočit všemi svými prostředky na jeden konkrétní bod, ve kterém budeme mít navrch.
  • Toto zafungovalo například při Vylodění v Normandii.


Vstup na trh vyžaduje oběti

  • Pokud máme předehnat zaběhlou konkurenci, musíme být rychlejší. To znamená, mimo jiné, i obětovat projektu svůj volný čas.


Manažer v poli musí mít důvěru nadřízených

  • Pokud se manažer v poli bude bát, že co udělá je špatně, tak neudělá nic a my prohrajeme.
  • Pokud budeme manažera v poli moc omezovat a řídit, můžeme udělat fatální chyby, jelikož na rozdíl od něj nevidíme situaci na vlastní oči.


Princip vedení války v kostce

  • Stačí se pohybovat cílovým směrem, využívat prostředí, budovat si pozice, nalézat a využívat zdroje a příležitosti. Přitom sledovat činnost konkurence a svých partnerů.


Disciplína

  • Bez disciplíny a řádného plnění povinností padá efektivita a morálka týmu na dno.


Útok ohněm

  • Jde například o fake news o naší konkurenci.
  • Nikdy se nesmíme sami dostat do protivětru, neboli vypuštěná zpráva nesmí nakonec zasáhnout nás samotné.
  • Je dobré tento typ útok provést, pokud víme o vnitřním rozkolu uvnitř soupeřových řad nebo se soupeř dostal do potíží způsobených vnějším prostředím (Špatné PR, útok dalšího konkurenta, negativní článek v novinách). Pamatujeme však na to, že naše fake news musí být o level výš než dosavadní negativní zprávy o dané firmě.


Využití know-how v praxi


Podle myšlenek z této knihy jsem začal uvažovat v pracovním i běžném životě. A světe div se, ono to fakt funguje! Všechny principy, které jsem zde zmínil a které jsem vyzkoušel, mi v praxi vyšly, a když jsem některý z nich porušil, tak jsem pohořel. Příkladem může být BG pro pana Moulise, kdy jsme se dostatečně nepřipravili na každý bod v našem plánu. Další příklady jsou projekt Poklad, kdy jsme se pořádně v týmu nesjednotili, či projekt Osmička, kde máme problém s disciplínou a pomalým pohybem, což nám zabraňuje dosáhnout cílených výsledků.





Hodnocení: 81.7 %

Nový komentář:







Komentáře (2):



Václav Švec - 14.11.2020 - 09:07


Filipe, moc pěkná esej. Našel jsi 12 principů (snad jsem počítal správně), kterým jsi porozuměl a dokážeš je vidět v praxi. To je skvělé! Jako námět ke zlepšení tvých esejí, o který sis řekl na Slacku, dávám do hry možnost víc investovat do části "Využití know-how v praxi". Oproti předchozí části, kde popisuješ možné použití objevených principů tato část jen naznačuje možnosti, které jsi zažil. Upřímně mne zajímá, jak si kterýkoliv z objevených principů využil v praxi (co nejvíce detailně popsáno) a jak ti posloužil, jak se změnilo tvé chápání daného principu, jinými slovy, kde se v provedení principu ve tvé praxi stala chyba a co konkrétně to způsobilo. A třeba i příklad, kde si princip ve své praxi dodržel a působil, jak je popsáno v knize (nebo jinak a pak jak a proč). Pojď ještě o jednu úroveň hlouběji! ;) To dáš! ;)

Lucie Opočenská - 13.11.2020 - 17:48


Pěkná esej, knihu jsem také četla, překvapilo mě, kolik věcí se dá aplikovat z válečných strategií do světa byznysu. Jen mě mrzí, že nemohu využít některá doporučení doslova :) Třeba takový útok ohněm....to by bylo!

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Společnost

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Inovace

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Inovace

Body: 2

28.03.2024

Kategorie: Jiné

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Marketing

Body: 3

28.03.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: