Učící se organizace – Ivana Tichá
Tato kniha je must-have pro koncept Tiimiakatemia. Měl by si ji přečíst každý student, aby pochopil, proč studujeme tak, jak studujeme, proč děláme to, co děláme a jaké procesy zažíváme. V porovnání s Pátou disciplínou je kniha dobře strukturovaná, stručná a přehledná. Kniha mi dala nejenom komplexní přehled, jak taková organizace má fungovat, ale i dobré tipy na omezení špatných postupů a zavedení nových (v souladu učící se organizace). Obsahuje také praktická okénka, která manažerům či studentů pomáhají zhodnotit své vlastní učení a jeho vazbu na podmínky v organizaci.
Poznatky z knihy, které mě zaujaly:
MENTÁLNÍ MODELY= Předpoklady, předsudky a způsoby, jakými vnímáme svět. Sbíráme je po celý život a dělají nás tím, kým jsme. Neseme si je od raného dětství, z rodiny a z prostředí ve které jsme vyrůstali a ze situací, které jsme zažili. Naše reakce na danou věc budou většinou odlišné, proto je důležité s ostatními sdílet svůj pohled na věc a diskutovat o ní.
SDÍLENÍ MENTÁLNÍCH MODELŮ = vede k organizačnímu učení
KNOW-HOW – ověřování, zkušenost, učení se „jak?“
KNOW-WHY – reflexe, vytváření konceptu, učení se „proč?“
ARCHETYPY – nástroje, které pomáhají k chápání propojenosti světa a k určení skutečného problému
K EFEKTIVNÍMU UČENÍ DOCHÁZÍ NA PRACOVIŠTI, NE V UČEBNĚ
BENCHMARKING – učení se na základě porovnání produktů nebo činností s konkurencí
EXPLORACE – experimentování s novými kompetencemi, paradigmaty a technologiemi
EXPLOATACE – zdokonalení a rozšíření existujících kompetencí, technologií a paradigmat
AKVIZICE KOMPETENCÍ – učení se na základě povzbuzování jednotlivců nebo týmu
Pět disciplín učící se organizace
Osobní mistrovství – Celý život pracovat sám na sobě, určit si vlastní vizi a hodnoty, stále se zdokonalovat jak v učení, tak ve vlastní osobnosti.
Sdílení mentálních modelů – Předpoklady, předsudky a způsoby, jakými vnímáme svět má každý jiný. Sbíráme je po celý život a dělají nás tím, kým jsme. Neseme si je od raného dětství, z rodiny a z prostředí ve které jsme vyrůstali a ze situací, které jsme zažili.
Sdílená vize – Vědět, proč jsme tam, kde jsme, proč jdeme tam, kam jdeme. Společná vize je myšlenka všech, kteří se podílejí na stejné věci.
Týmové učení – Obohacování se navzájem má velkou výhodu ve velikosti poznatků a úhlů pohledů, které si můžeme předat.
Systémový přístup - Způsob myšlení, kdy jsou veškeré jevy chápány komplexně. (nejtěžší)
Kniha pro mě byla příjemným úvodem do studia Inovativního podnikání, zároveň mi pomohla při psaní eseje na předmět Učící se organizace. Předpokládám, že jsem ji nečetla naposledy, určitě mi v budoucnu bude nápomocná při řešení problému s učením v naší komunitě.