Proč jsem si knihu vybrala?
Tato kniha je rychlé shrnutí knihy Pátá disciplína. Ráda shrnutí na knížky čtu po delší době od přečtení originální knížky. Pátou disciplínu jsem četla přes Vánoce, učící se organizaci jsem četla ted. Nic nového jsem se nedozvěděla, ale bylo to super opakování.
Styly organizačního učení:
Experimentování – hlavní zdroj učení jsou zaměstnanci a zákazníci, kde je proces založen na experimentu.
Akvizice kompetencí – snaží se o podporu a povzbuzování ostatních členů k tomu, aby získávali nové kompetence (zkušenosti)
Benchmarking – organizace se učí prostřednictvím toho, že zkoumají jak fungují ostatní organizace a díky tomu různé zkušenosti implementují k sobě a adaptují se.
Trvalé zlepšování – zlepšuje se tedy tím, co se už v minulosti stalo a díky tomu se zdokonaluje.
Řekla bych, že náš tým používá všechny styly učení, nejvíce benchmarking.
Jak se vlastně může organizace učit?
Celkově jsou 4 typy učení:
1) Získávání znalostí
Učit se co.
2) Získávání dovednost
Jak se danou věc naučit?
3) Osobní rozvoj
Naučit se jak co nejvíce využít svůj potenciál.
4) Společné bádání
Jak dosáhnout cílů společně.
Díky Tiimi používám všechny metody učení a velmi si toho vážím. Dává mi to možnost se maximálně rozvíjet.
Pět disciplín učící se organizace
1)Osobní dokonalost
Každý chce být dokonalý, musíme si tedy uvědomit naše přednosti a co nejvíce se v nich zdokonalit.
2) Sdílení mentálních modelů
Každý má své zažité způsoby, předsudky a mnoho dalšího. Celá učící se organizace je postavena na dialogu a debatě, kde se sdílí tyto osobní způsoby apod.
3) Sdílená vize
Cílem je, ať se jednotlivci v organizace neučí, protože musí, ale protože chtějí. Nejlepší cíl je cíl společný, který se dá společně získat. Díky společnému cílu se organizace více propojí a žene ji k dokončení daných problematik, které zrovna probírá.
4) Týmové učení
Sdílení svých předností a zkušeností je dle mého jedna z nejdůležitějších disciplín pro správnou učící se organizaci. (Sdílená vize je taky velice důležitá). – Pro sdíleních těchto předností se nejlépe využívají různé dialogy a diskuzí.
5) Systémový přístup
Systémové myšlení jsem pochopil tak, že bychom se měli na věci dívat z “druhé” strany. (Nedívat se na produkt jako na produkt hotový, ale jak produkt vznikl apod.)
Závěrem
Knížka je k ničemu. Pátá disciplína je mnohem lepší, hlavně díky obsahu. Obě knihy jsou napsané nudně a ke čtení se musíte nutit, jen jedna z nich vám skutečně něco dá.
Koncept učící se organizace je opravdu zajímavý. Chtěla bych si někdy zkusit v takkové organizaci třeba rok fungovat. Týmy v tiimi si berou části z tohoto konceptu, ale není to funkční, protože se to nepoužívá celé.