Učící se organizace


1 bod

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 06.11.2021

Učící se organizace   Ivana Tichá

Proč jsem si knihu vybrala?


Knihu jsem si měla přečíst pro předmět Učící se organizace. Původně jsem si chtěla přečíst knihu 5 disciplín, ale říkala jsem si, že tak zdatný čtenář ještě nejsem a radši si zatím přečtu kratší verzi za kterou jsem její autorce vlastně vděčná. 


Jak se může organizace učit?


1.      Získávání znalostí vede k tomu vědět proč (Know-why) 

2.      Získávání dovedností je vědět jak (Know-how) ve světě podnikání jsou ale důležité obě složky. 


Příklad na dvou tesařích: jeden má široký rozhled v oblasti architektury a designu, ale nikdy nezískal potřebné dovednosti k tomu, aby něco konečně postavil. Druhý byl mistrem v práci se dřevem, měl skvělé dovednosti, ale neznal základní principy budování pevné struktury věcí, a tak se jeho stoly a domy rozpadly. Ani jeden z tesařů tedy nebyl efektivní.


3.      Osobní rozvoj

-osobně růst a naučit se zvládat různé situace. Mně osobně k tomuto pomáhají různé podcasty a motivační citáty. 


4.      Společné bádání 

-jak dosahovat věcí společně (v týmu či organizaci) 

-věřím, že společné bádání nás může motivovat a dosáhneme také lepších výsledků


Mentální model: jsou představy o tom, jak vnímáme svět, co vidíme, slyšíme a čemu věnujeme pozornost. 

Sdílené mentální modely-když začneme sdílet své znalosti a zkušenosti s ostatními (Know-how, Know-why)

Rozdílené mentální modely-každý vnímáme realitu různým způsobem (dva muži jdou tmavou uličkou, najednou se před nimi mihne stín. Jeden se lekne a druhý zůstane klidný. 


Archetyp-model podle kterého jsou vytvářeny další věci stejného druhu, prototyp. 


5 disciplín učící se organizace

 

1.      Osobní dokonalost

-nikdy nikdo nebyl stejný jako já a nikdy nikdo stejný už na Zemi ani nebude


2.      Sdílení mentálních modelů

-mentální modely ovlivňují způsob, jakým se lidé vyrovnávají se skutečností. Učící se organizace je založena na kolektivním myšlení, dialogu a debatě, které umožňují sdílet rozlišné vnímání světa.


3.      Sdílená vize

-vytvořená budoucnost, která motivuje lidi k učení, protože sami chtějí. Myslím, že každá organizace by měla mít sdílenou vizi, lidem to pak hodně pomáhá. 


4.      Týmové učení

-hlavní součástí je dialog. Při dialogu se kreativně rozvíjejí myšlenky a přicházíme na různé nápady a stanoviska týmu či organizace


5.      Systémový přístup 

-je požadavek vnímat učící se organizaci jako živý celek, abych řekla pravdu tuto disciplínu jsem moc nepochopila.


Co využíváme ve škole:

 

Učení na pracovišti jde lépe

Zpětnou vazbu

Zkušenosti a dovednosti z TS




Můj názor na knihu

Abych řekla pravdu kniha se mi nečetla lehce, byla napsána velmi odborně a kolikrát jsem musela číst jednu stranu víckrát, abych pochopila, co se mi autor snaží předat. Byla to rozhodně jedna z těch těžších. Abych nebyla jen negativní, kniha mi aspoň trochu předala informaci, co vlastně učící se organizace je. V knize jsou také různé testy jako například sebehodnotící test pro tým. Na knihu už jsme dokonce měli ve škole i prezentaci a všichni jsme si navzájem vysvětlovali různé termíny a bylo to super.

 





Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (1):



Jonáš Plichta - 21.11.2021 - 16:53


Pěkné myšlenky jsi z knihy vytáhla. Rozhodně se neboj šáhnout i po 5. disciplíně, najdeš tam více o systémovém myšlení. Jak budeš teď nakládat s teorií učící se organizace? Jaké myšlenky z knihy chceš převést do praxe?

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

20.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

Kategorie: Učení

Body: 3

19.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

19.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

19.04.2024

Kategorie: Vedení

Body: 3

19.04.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: