Proč jsem si knihu vybrala?
Knihu jsem si měla přečíst pro předmět Učící se organizace. Původně jsem si chtěla přečíst knihu 5 disciplín, ale říkala jsem si, že tak zdatný čtenář ještě nejsem a radši si zatím přečtu kratší verzi za kterou jsem její autorce vlastně vděčná.
Jak se může organizace učit?
1. Získávání znalostí vede k tomu vědět proč (Know-why)
2. Získávání dovedností je vědět jak (Know-how) ve světě podnikání jsou ale důležité obě složky.
Příklad na dvou tesařích: jeden má široký rozhled v oblasti architektury a designu, ale nikdy nezískal potřebné dovednosti k tomu, aby něco konečně postavil. Druhý byl mistrem v práci se dřevem, měl skvělé dovednosti, ale neznal základní principy budování pevné struktury věcí, a tak se jeho stoly a domy rozpadly. Ani jeden z tesařů tedy nebyl efektivní.
3. Osobní rozvoj
-osobně růst a naučit se zvládat různé situace. Mně osobně k tomuto pomáhají různé podcasty a motivační citáty.
4. Společné bádání
-jak dosahovat věcí společně (v týmu či organizaci)
-věřím, že společné bádání nás může motivovat a dosáhneme také lepších výsledků
Mentální model: jsou představy o tom, jak vnímáme svět, co vidíme, slyšíme a čemu věnujeme pozornost.
Sdílené mentální modely-když začneme sdílet své znalosti a zkušenosti s ostatními (Know-how, Know-why)
Rozdílené mentální modely-každý vnímáme realitu různým způsobem (dva muži jdou tmavou uličkou, najednou se před nimi mihne stín. Jeden se lekne a druhý zůstane klidný.
Archetyp-model podle kterého jsou vytvářeny další věci stejného druhu, prototyp.
5 disciplín učící se organizace
1. Osobní dokonalost
-nikdy nikdo nebyl stejný jako já a nikdy nikdo stejný už na Zemi ani nebude
2. Sdílení mentálních modelů
-mentální modely ovlivňují způsob, jakým se lidé vyrovnávají se skutečností. Učící se organizace je založena na kolektivním myšlení, dialogu a debatě, které umožňují sdílet rozlišné vnímání světa.
3. Sdílená vize
-vytvořená budoucnost, která motivuje lidi k učení, protože sami chtějí. Myslím, že každá organizace by měla mít sdílenou vizi, lidem to pak hodně pomáhá.
4. Týmové učení
-hlavní součástí je dialog. Při dialogu se kreativně rozvíjejí myšlenky a přicházíme na různé nápady a stanoviska týmu či organizace
5. Systémový přístup
-je požadavek vnímat učící se organizaci jako živý celek, abych řekla pravdu tuto disciplínu jsem moc nepochopila.
Co využíváme ve škole:
Učení na pracovišti jde lépe
Zpětnou vazbu
Zkušenosti a dovednosti z TS
Můj názor na knihu
Abych řekla pravdu kniha se mi nečetla lehce, byla napsána velmi odborně a kolikrát jsem musela číst jednu stranu víckrát, abych pochopila, co se mi autor snaží předat. Byla to rozhodně jedna z těch těžších. Abych nebyla jen negativní, kniha mi aspoň trochu předala informaci, co vlastně učící se organizace je. V knize jsou také různé testy jako například sebehodnotící test pro tým. Na knihu už jsme dokonce měli ve škole i prezentaci a všichni jsme si navzájem vysvětlovali různé termíny a bylo to super.