Tvorba byznys modelů
Má esej bude obsahovat část, kde porovnám knihu Tvorba byznys modelů a knihu Od nápadu k podnikatelskému plánu. Hned na začátek, kniha Od nápadu k podnikatelskému plánu je mi bližší, pro mě byla lépe uchopitelná, snadnější k porozumění a měla rychlejší spád, zkrátka jsem u ní dostala informaci a ta se vstřebala. Naopak z této knihy mám dojem mírně opačný. Knihou jsem se dlouho prokousávala, byla poměrně hutná a velmi podrobná, informace, které jsem v ní získala jsou bez pochyby užitečné, ale domnívám se, že ne pro mě v tuto chvíli. Ke knize se určitě vrátím, až dosáhnu jistých znalostí a budu je moci uplatnit v praxi na svém projektu. Co knize ale nemohu vytknout, je grafické zpracování. Velmi názorně přibližuje čtenáři skutečnosti, a tak se její náročná úroveň lépe vstřebává. Výborné jsou otázky na začátku knihy: Máte podnikatelského ducha?, Snažíte se objevovat inovativní způsoby podnikání, které by mohly nahradit metody zastaralé či překonané?, vybudily ve mně pocit, že kniha je pro mě to pravé. Určitě ano, ale až za čas.:)
Na knize nejvíce oceňuji příklady byznys modelů velkých firem jako je Google, Skype apod.. Překvapila mě jejich složitost. Celá kniha mi otevřela nové obzory a to, jak věci, odehrávající se kolem mě, mají za sebou mnohem více práce, než jsem si myslela. Před přečtením knihy jsem se začala konečně alespoň trochu cítit tak, že začínám rozumět věcem kolem sebe. Kniha mi velmi úspěšně tento pocit vzala a dokázala mi, že vím, že nic nevím. Velmi dobře jsem se sžila s Lean Canvasem, ale v knize je ukázáno tolik dalších byznys modelů, o kterých jsem dříve neměla ani tušení. Nevím po kterém z nich dříve sáhnout. Zvědomila jsem si fakt, že byznys model není stálá věc, musí se revidovat a stále zpochybňovat, znovu vyhledávat možná potenciální rizika atp..
Kniha také hovoří o síle vyprávění příběhu. Tu jsem také hned zkusila v praxi. Vytvořila jsem své plátno byznys modelu a snažila se svůj projekt představit ´´investorovi´´. Tuto roli prozatím představoval můj přítel, ale vybrala jsem si pro toto zkoumání úžasný vzorek, protože můj přítel totiž těžko udrží pozornost a sám se věnuje investování.Pro mě tedy prezentace byla vybuzující k vytvoření poutavého obsahu. Na tabuli jsem načrtla plátno byznys modelu, nalepila do jednotlivých sekcí lístečky s informacemi a začala jsem vyprávět příběh, s odvyprávěnou sekcí jsem místo lístečku s napsanou informací nalepila lísteček s obrázkem. To mělo efekt takový, že odvyprávěná sekce lépe zapadla do podvědomí naslouchajícího. Když jsem se zpětně odkazovala na jednu z daných sekcí, šlo to mnohem snáze. Jako test na závěr jsem investora nechala zopakovat příběh a ten byl odvyprávěn bez ztráty detailů příběhu. Takže tuto disciplínu hodnotím jako velmi užitečnou.
Na závěr přikládám dvojici obrázků, u kterých jsem měla AHA moment. Neskutečně oceňuji to, že je plátno koncipované do sektorů logika x emoce podle hemisfér a úměrně k tomu na plátně efektivita x hodnota. Dává mi tak mnohem větší smysl.