Tvorba byznys modelů


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 24.03.2022

Tvorba byznys modelů   Alexander Osterwalder a Yves Pigneur

Název: Tvorba a implementace obchodních modelů v projektu Questopia

 

 Co jsem si z knihy odnesl?

  • než mít několik různých obchodních modelů, to radši rozdělte firmu
  • dlouhý chvost - prodávat vždy po pár kusech obrovský sortiment zboží
  • nedobývejte trh – vytvořte si vlastní a pobírejte procenta z každé transakce
  • Vydělávat na zboží nabízeném zdarma můžete třeba tak, že lačným zákazníkům nabídnete extra služby za příplatek. Vedle tohoto „freemiového“ modelu je ještě populární technika návnady a háčku
  • otevřené business modely
  • Prostě zkuste někomu prodat něco, co vyřeší jeho problém, a nesázejte na to moc, ať můžete v případě neúspěchu za pár týdnů zkusit najít nové řešení. Nebo nový problém.
  • Nezaměňovat business model s business plánem




Literární rešerše


Pro tvorbu business modelu, jsme vycházeli z mnoha zdrojů. První obchodní model a místo kde naše bádání začalo definovali Alexandr Osterwalder a Yves Pigneura - business model canvas. Při jeho studiu, jsme zjistili, že existují další obchodní modely, s pochopením a porovnáním přínosů, každého z nich nám pomohl webinář Jaroslava Salvy a Jana Adama Plačka na téma obchodní modely, kde nám kromě business model canvasu byl představen i value proposition canvas a lean canvas. Na základě webináře jsme se ve studiu dále věnovali problematice lean podnikání a obchodnímu modelu lean canvas. Dále nám v porozumění pomohl kurz IdeaBox by Outboxers a mentor Dalibor Pulkert, který popisuje proces tvorby lean canvasu i ve svém průvodci IdeaBoxem.

 

 


Popis reálné situace

Podnikatelům k dosahování jejich cílů pomáhají různé typy obchodních modelů. Za dobu našeho studia jsme na toto téma narazili mnohokrát a proto jsme se rozhodli se o obchodních modelech něco dozvědět a vypracovat je. Bussines model canvas, value proposition canvas, nebo lean canvas nám pomocí otázek a postupů pomohli rychle a stručně popsat klíčové složky našeho podnikání. V minulosti se nám nejvíce osvědčila práce s lean canvasem od podnikatele a knižního autora Ashe Maurya. Lean canvas stále iterujeme, nacházíme nové cesty k zákazníkům, nové cílové skupiny a v této turbulentní době nám nástroj slouží velmi dobře.

 

 

Úkol – Tvorba lean canvasu pro projekt Questipia podle Ashe Maurya

 

 

Jak postupovat při vyplňování Lean Canvasu?

 

1) Problém/potřeba

 

Nejprve jsme uvedli jeden až tři hlavní problémy, které se týkají zákaznického segmentu.

 

2) Přehled existujících alternativ

 

Hledali jsme odpověď na otázku “Jak podle nás prvotní uživatelé problémy řeší?”


3) Zákaznické segmenty

 

Dále jsme se pak přesunuli na zákaznické segmenty.

 

4) Návrh unikátní hodnoty

 

Jedná se o jedno z nejdůležitějších polí. Bohužel také patří mezi jedno z nejtěžších na vyplnění. Jedinečná hodnota se definuje takto: Čím se lišíme od a proč stojíme za to, aby nám byla věnována pozornost.

 

V praxi jsme využili tento vzoreček na definici UVP:

 

Naprosto jasný titulek = koncový výsledek požadovaný zákazníkem + konkrétní časové období + vyvrácení námitek

 

5) Řešení

 

Je možné, že problémy, které jsme si stanovili se během dalšího ověřování Canvasu změní. Proto není u řešení trávit spousty času, je dobré jen načrtnout nejjednodušší věc, která by problém vyřešila. Řešení s problémem je dobré pevně svázat co nejpozději.

 

6) Kanály

 

Počátečním úkolem projektu je učení, ne škálování. Je dobré se na začátku zaměřit na jakýkoliv kanál, který nás dovede k zákazníkovi.

 

7) Toky příjmů a struktura nákladů

 

Tyto dvě pole slouží k modelování životaschopnosti celého podniku. Nejprve jsme se snažili namodelovat prvotní kroky, které budeme muset provést, abychom vytvořili a uvedli náš MVP na trh.

 

Cena je součástí produktu -> cena má tu moc, že může změnit vnímání našeho produktu zákazníky.

 

Cena definuje naše zákazníky ->  výše ceny signalizuje zaměření na určitý segment a vypovídá o zákaznících, které chceme přilákat.

 

Dostat zaplaceno je první forma ověření -> Přimět zákazníka k tomu, aby nám dal peníze, je nejtěžší věc, kterou po něm můžeme chtít. Věříme, že prodej je ta nejdůležitější stránka ověření, kterou můžeme získat.

 

8) Nespravedlivá výhoda

 

Autor v knize uvádí zajímavou perspektivu, na kterou bychom neměli zapomínat. Říká, že, co stojí za kopírování, bude zkopírováno, zejména tehdy, když nalezneme životaschopný byznys model.

 

“Skutečná nespravedlivá výhoda je něco, co nelze tak snadno zkopírovat nebo koupit.”

-Jason Cohen, blog A Smart Bear

 

 

Řešení


 

1, Vylpnění 1. Lean canvasu.

Sepsali jsme si pre-motorolu (viz. premotorola) a pustili se do vyplňování. Pre-motorola

1, WHAT ARE OUR GOALS AND OBJECTIVES ?


-Definice cílových skupin a jejich persona.; Vypracování problému 2, BENEFITS TO CUSTOMER AND HIS ROLE?

-My jsme zákazníci; Users (value proposition)


3, WHAT THEORIES WE WILL APPLY IN THIS PROJECT?

-Lean Canvas – webinář Jan Adam Plačem;  Analýza konkurence, MVP,

4, WHAT KNOW HOW AND COMPETENCIES DOES THIS PROJECT REQUIRE?

-Znalost Lean Canvas – individuální vzdělání, webinář, konzultace s kouči 5, HOW DOES THIS PROJECT TAKE US CLOSER TO OUR VISION

Projektová vize: Každý dárek bude radost otevřít!


-       Jasně definujeme potřeby cílových skupin a problémy, kterými prochází, tak můžeme přijít s produktem který přinese radost otevřít!

Y vize: Učíme We do business to learn, to live fully we earn!

-       Lean canvas je prvním krůčkem v projektovém plánování, které je pro nás v podnikání nepostradatelné.

 


 

Reflexe


Proces nám zabral spoustu času a často jsme ani nevěděli, jak k jednotlivým polím přistoupit. Příště projdeme lean canvas rychleji a pokud nebudeme vědět co napsat do


jednotlivých polí, zavoláme si na pomoc člověka “z venku”. (Jaroslav Salva, koučové, jiný člen týmu…)

 

 

2, Iterace


Změnila se situace. Jiný výrobní postup, nová konkurence a spousta zpětné vazby od zákazníků. Bylo nutné lean canvas přepracovat.


Reflexe: Povedlo se nám procesem projít rychleji a reagovat na naše potřeby z hlediska cenového modelu a struktury nákladů, dokázali jsme si uvědomit rostoucí a nepřímou konkurenci. Nepovedlo se nám definovat jasné indikátory úspěchu, což nám brání v sestavení akčního plánu. Příští plán budeme sestavovat celou dobu s odborníkem.

 

 

3, Iterace, reakce na současný stav.


Díky krizi se objevuje řada příležitostí, proto jsme se rozhodli udělat další iteraci. Proces jsme absolvovali s Daliborem Pulkertem a zaměřili jsme se na věci které pro nás byli stěžejní problém-cílovka-řešení a indikátory.

 

 

Sebereflexe

1, co se povedlo?

-       Rychlý hladký průchod, správně identifikované problému. Promítnout zpětnou vazbu zákazníků do Lean Canvasu.

2, co se až tak nepovedlo?

-       Identifikovat víc metrik úspěchu. Přidat další konkurenční výhodu.

3, co jsem se naučil?

-       Nemusím vyplnit všechna políčka. Nástroje mají sloužit a pokud v danou chvíli neslouží dobře, můžeme si je adaptovat.

4, co příště udělám lépe?

-       Budeme se více ptát zákazníků. Mají totiž většinu odpovědí.


 

Doplnění Business model canvas

Klíčový partneři

-       Vinařství Volařík

-       Žatecký pivovar

-       Pálí.to

-       Dodavatel boxů

-       Dodavatel potisků

-       Koučové

-       TA komunita


Klíčové zdroje

-       Zásilkovna.

-       Sklad pro boxy

-       Obchodní místa partnerů


Klíčové aktivity

-       Tvorba úkolů!

-       Tvorba příběhů

-       Tvorba grafiky

-       Marketing organický

-       Systematické sbírání zpětné vazby

 

 

Zdroje:

https://strategyzer.uservoice.com/knowledgebase/articles/1194367-how-do-i-use-the-key-res ources-building-block-of-t https://www.youtube.com/watch?v=obX5yjFWnIM&ab_channel=AlexBoerger.com https://ideabox.outboxers.com/ https://moodle.czu.cz/pluginfile.php/1443040/mod_resource/content/1/The Explainer What Is a Business Model - HBR Video.mp4

 

Literatura:

Alexandr Osterwalder - Tvorba business modelů


Lean Podnikání - Ash Maurya



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: