Proč jsem si knihu vybral?
Knihu jsem si vybral, protože s marketingem teď hojně pracuji ve svých projektech a spíše jedu styl learning by doing, než čtení teorie a tak jsem se chtěl obohatit i teoreticky, tím že nějaké zkušenosti už mám a vím, že je to jedna z oblastí ve které se chci nejvíce rozvíjet, protože mě baví a naplňuje. Narazil jsem na tuto knihu v knihkupectví a i tím, že mi o ni nedávno říkal kamarád jsem ji ihned koupil.
Co si z knihy odnáším?
Kniha Tohle je marketing mě zaujala svým jedinečným a provokativním pohledem na moderní marketing. Po přečtení této knihy jsem získal nový pohled na to, co znamená úspěšný marketing v dnešním světě. Kniha nabízí mnoho konkrétních tipů a myšlenek, které mě obohatily a posunuly ve výkonu v tomto oboru.
1. Emoce jsou klíčové - marketing by neměl být pouze o produktech nebo službách, ale měl by vyvolávat emoce a pocity u zákazníků. Lidé nakupují na základě emocí, a proto je důležité, abychom byli schopni tyto emoce oslovit a vytvořit pozitivní zkušenost.
2. Zaměření na malou cílovou skupinu - Tato myšlenka zdůrazňuje důležitost cílení na specifickou skupinu zákazníků, kteří mají skutečný zájem o naše produkty nebo služby. Místo hledání všech bychom se měli soustředit na ty, kteří jsou pro nás skutečně relevantní.
3. Vyprávění příběhů - Marketing by měl být o vyprávění příběhů, které rezonují s emocemi a sny zákazníků. Dobrý příběh je klíčem k tomu, jak efektivně komunikovat s vaší cílovou skupinou.
4. Získání pozornosti a důvěry - Důvěra je klíčovým prvkem úspěšného marketingu. Musíme si získat pozornost zákazníků a poté ji udržet tím, že budeme důslední a transparentní ve své komunikaci.
5. Personifikace a relevantnost - Měli bychom prodávat pocity, status a sounáležitost, ne jen produkty. Marketing by měl být personalizovaný a relevantní pro konkrétní cílovou skupinu.
6. Změna a napětí - Marketing může efektivněji působit, když vytváří napětí a změnu, kterou zákazníci hledají. Je to o provokaci a vedení k pozitivní změně.
Jedním z hlavních bodů, kterými mě tato kniha ovlivnila, je důraz na vytváření hodnoty pro zákazníka. Marketing by neměl být jen o prodeji produktů nebo služeb, ale měl by být prostředkem k vytváření hodnoty pro zákazníka. Toto pohlížení na marketing mě přimělo k přehodnocení mého přístupu k práci a k tomu, abych se více zaměřil na potřeby a touhy zákazníků. Říkám si to pořád, ale z mého pohledu je tohle jedna z nejtěžších věcí na marketingu a tím jak, má každý projekt úplně jinou cílovku, člověk se v tom jednoduše ztratí. Tohle pochopení hodnoty pro zákazníka je za mě i po přečtení této knihy totální základ pro celou následnou marketingovou strategii a typ contentu. Uvědomění, že to co baví a je hodnotné pro mě absolutně nemusí rezonovat s cílovkou daného projektu. Dalším zásadním prvkem je důležitost budování komunity kolem značky. Kniha předkládá koncept stoupenců, což jsou lidé, kteří nejsou jen zákazníky, ale aktivně podporují a propagují značku. Toto ponaučení mě motivovalo k většímu zapojení do konverzací se zákazníky a k budování silnějších vztahů s naší komunitou. Konkrétně v projektech více zapojovat sledující našeho obsahu a zapojovat je například do celkové tvorby obsahu. S tímto prvkem z mého pohledu pracuje velmi dobře například sportovní organizace Oktagon, který své fanoušky například na IG zapojuje neustále velmi inovativním způsobem, kdy například mohou vymyslet název pro nějaký z nadcházejících soubojů.
Jak být významný pro ty, kteří jsou pro mě významní? To je za mě hlavní otázka, nad kterou po přečtení přemýšlím.
ATP?
Poznatky z knihy jsem aplikoval na mé celkové vnímání marketingu jako takového. Víc teď analyzuji každý projekt jednotlivě a přemýšlím nad cílovýma skupinami daných projektů a jak jim co nejlépe vytvořit hodnotný obsah, který budou milovat a budou se k němu rádi vracet. Pořád jsem přesvědčený, že nejlíp se marketing mohu naučit tím, že ho budu co nejvíce dělat, ale zároveň mi dává smysl v průběhu toho číst takové knihy, které mě donutí zamyslet se a třeba i přehodnotit nějaké mé marketingové kroky.