Tohle je marketing


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 06.11.2024

Tohle je marketing!   Seth Godin

My všichni se s marketingem setkáváme od raného dětství. Marketing je jedním z komponentů, co vytváří náš moderní svět. 

Hlavní činností marketingu je vytvářet změnu a potom uvolňovat napětí. 

Jestli je potřeba něco zlepšit, máme marketingový problém. 

Kdysi byl marketing a reklama synonymum. Dnes už to neplatí a marketing je mnohem komplexnější. Zároveň se úplně změnil styl a nálada okolo něj. Už nevyhrává hlasitější, agresivnější a sobecký masový marketing. Do popředí marketingu se dostávají pojmy jako empatie a služba. 


Zámek a klíč

Nemá smysl vyrobit klíč a potom pro něj hledat vhodný zámek. Raději vyrobme klíč k zámku, který jej postrádá. 

Nehledejme pro náš produkt zákazníky. Mnohem efektivnější je najít zákazníky, kterým chceme plnit službu. 


Průměrné věci pro průměrné lidi

Když se budeme snažit vyhovět všem, nevyhovíme nikomu a neprodáme nic. Časy kdy agresivní marketing prodával velké skupině lidí už jsou dávno minulostí. 

Musíme si vybrat úzkou skupinu lidí, kteří budou naší myšlenkou skoro posedlí. Budou ji šířit dál, autor ji porovnává k evangeliu.


Marketing v pěti krocích 

Autor popisuje zajímavý plán oproti klasickému výkladu marketingu.

1.        Vymyslet něco, co za to stojí, ve všech možných aspektech. 

2.        Vytvořit to způsobem, který pár lidí mimořádně zaujme. 

3.        Vyprávět příběh, se kterým těch pár lidí velmi souzní. 

4.        Nadšení. Všichni jsou nadšení a příběh se šíří. 

5.        Být vidět. Pořád a neustále se připomínat. Žít tou změnou, kterou chceme uskutečnit. 


Nástroje marketingu 

1.        Vyprávění příběhů 

2.        Propojení lidí 

3.        Vytváření zážitků 


Člověk je iracionální

Předpoklad, že lidé se chovají racionálně, je již dávno vyvrácen v mnoha současných literaturách. Jestli se chceme orientovat podle čeho si lidé ve většině případů rozhodují tak to je:

        a) aktuální iracionální pohnutky 

        b) ignorace informací, které se příčí se jejich přesvědčeními 

        c) upřednostnění krátkodobých přínosů 

        d) ovlivněni skupinou, se kterou se identifikují


Předpoklad, že lidé se chovají iracionálně, platí do té doby, dokud nevezmeme vpotaz status. 

Status je hnací silou našich zákazníků. Jeho udržení nebo změna (výš i níž) je motivací v našich spotřebitelských rozhodováních, a nejen v nich. 

Status má různé formy a v jednotlivých kruzích se odlišně posuzuje. Není to jen číslo na bankovním účtu a počet sledujících na Instagramu. 

Hnací síla – ochrana nebo zvýšení (zlepšení) našeho sociálního statusu (to iracionální chování, není zas tak iracionální) anebo i snížení statusu + více nás žene touha zachování si statusu 

Mimo jiné musí marketér brát v potaz interní vs externí status. K tomuto pojmu autor předkládá graf, podle kterého můžeme osobu zařadit do jednoho z čtyř kvadrantů. 


Dominance a afiliace 

Slovo dominance mi bylo známé, avšak o afiliaci jsem ještě neslyšela.

Lidé se dají rozdělit i na základě těchto dvou pojmů. Lidé, kteří směřují k dominanci, nebo ti co směřuji k afiliaci. Afiliace je opakem dominance. Lidé se sklonem k afiliaci upřednostňují blaho pro skupinu/společnost. 

Moderní společnost je založená na afiliaci. 

Marketéří se ve většině případů snaží o afiliaci a funguje to.  


Hodnocení knihy

Je poznat, že kniha byla psaná marketérem. Je psána slovy a údernými frázemi, které zapůsobí.  

Často kniha působí tak, že její pojetí marketingu je jediné správné a nic jiného neexistuje. 

Připadá mi ve spoustě věcech abstraktní, ale vyvažuje to případovými studiemi, které informace přiřazují k reálným situacím v marketingovém světě. 

Kniha je čtivá a určitě si myslím, že stojí za přečtení.  



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: