The Innovator's Dilemma


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 27.03.2024

The Innovator’s Dilemma   Clayton M. Christensen

Tato kniha se zabývá konceptem inovace a vysvětluje, proč některé úspěšné společnosti selhávají, když se snaží inovovat a přizpůsobovat se novým technologiím. Vzhledem k tomu, že za ani ne měsíc nastupuju do firmy která s inovacemi zabývá, mě tohle kniha zaujala na první dobrou a zde jsou moje poznatky. 


Autor popisuje dilema, které společnosti čelí, když mají rozhodovat mezi investicemi do existujících produktů a technologií nebo do nových a inovativních nápadů, které zatím nejsou zcela vyzkoušené nebo dokonce zavedené na trhu. Hlavní myšlenkou knihy je, že úspěšné společnosti jsou často příliš zaměřené na inovace v existujících produktech a technologiích, což jim brání v přijímání nových, disruptivních inovací. 


Co je inovace?

Inovace lze definovat jako proces vytváření a uplatňování nových myšlenek, konceptů, produktů, služeb nebo postupů s cílem dosáhnout zlepšení nebo přínosu. Jednoduše řečeno, inovace je změna - může zahrnovat různé oblasti, včetně technologie, designu, obchodu, organizace a procesů. Klíčovými prvky inovace jsou originalita, kreativita a přínos pro uživatele, společnost nebo organizaci. Inovace mohou být zavedeny jak v malém měřítku (např. vylepšením stávajícího produktu = udržitelná inovace), tak ve velkém měřítku (např. revoluční nový produkt nebo služba, která změní trh = disruptivní inovace). Inovace pomáhají k ekonomickému růstu a větší konkurenceschopnosti.


Udržitelná x disruptivní inovace 

Udržitelná inovace

Udržitelné inovace jsou ty, které děláme pro zákazníky = chceme něco zlepšit, aby byl zákazník spokojenější tzn. Častokrát se jedná o vylepšení již zavedeného produktu. Taková inovace je relativně častá napříč firmami různých velikostí, je rychlá, přináší i rychlé výsledky, nicméně dlouhodobě nemá tak velký efekt. 


Disruptivní inovace 

Disruptivní inovace má zpočátku pomalé výsledky spíš to vypadá, že jde všechno naopak. Disruptivní inovace pracuje s vědomím, že zákazník neví, co chce. V praxi to znamená, že zatímco udržitelné inovace uspokojují stávající zákazníky, disruptivní inovace míří na budoucí cílové zákazníky, kteří ani neví, že by produkt chtít. Disruptivní inovace jsou nedokonalé, mají zpočátku mnoho nedostatků, ale dlouhodobě, pokud jsou úspěšné, firmě přináší větší zisk a nové zákazníky. 


Firmy, které neinovují dlouhodobě (v horizontu desítek let) zkrachují. Je to z toho důvodu, že trh a jeho zákazníci se mění a vyvíjí, firmy tudíž musí být připraveny a schopny přicházet s novými nápady, aby si zákazníky a své místo na trhu udržely.

Jedním z důvodů, proč to mají start upy v tomto hledisku jednoduší než velké firmy je, že rychleji reagují a nejsou zatím tak zajeté, ani rozsáhlé, aby pro ně nebylo zvládnutelné dělat něco jinak. Současně start upy jako takové často přichází s něčím novým, což jim otevírá dveře k nově vzniklému či objevenému trhu. Startupy tedy dobývají nový trh, ale velké firmy se snaží mermomocí udržet na trhu, kde působí odjakživa.


Koncept disrupce

Koncept disrupce se zaměřuje na proces, při kterém nové a často méně vyspělé technologie, produkty nebo služby postupně nahrazují tradiční a osvědčené řešení na trhu. Disrupce mnohokrát vede k dramatickým změnám v odvětví a může mít vliv na tradiční hráče na trhu.



Co je potřeba k inovacím?


Můj pohled na následující problematiku je, že se firmy bojí inovovat. Je to taková změna, že s obojí, že to jejich firma nepřežije a tento strach převažuje nad vidinou možného přínosu inovace. Krásně to zase a znovu bylo vidět na našem finálním BG, kdy naše řešení spočívalo v úplné reformě branou a produktu, tudíž je hodně rizikové a náročné. Řešení druhého týmu bylo určitě více v souladu s zadáním, ale zároveň bylo bezpečné, rychlejší na implementaci a taky krátkodobé. Zákazník si samozřejmě vybral řešení číslo dvě. Rozumím proč, nicméně si dále myslím, že časem budou muset podniknout něco zajímavější, jinak nepřežijí, ale je to přesně to, o čem se kniha baví - strach a neochota začít dělat věci jinak dřív než ostatní a tím si získat náskok. 


Kniha se mi líbila, obohatila mě o terminologii a větší vhled do tohoto tématu, proč některé firmy reagují tak a jiné zase onak. Jsem vděčná, že stále jsem v prostředí, kde inovujeme a experimentujeme běžně a změna tvoří přirozenou součást našeho fungování. 



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 2

05.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

02.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: