Team Coach´s Best Tools
Knihu jsem si zvolil, jelikož v mém čtenářském portfoliu nemám moc knížek zaměřených na tým a zejména pak Tiimiakatemii. Nikdy však není pozdě, a proto se na to podíváme v dnešní eseji.
V první části se zaměříme na Rocket Model. Díky některým členům týmu bereme na Rocket Model již od prváku a párkrát do roka provádíme zhodnocení našeho progresu a případně ladíme akční kroky, jak cílů dosáhnout. Rocket model utváří celkem 14 procesů rozdělených do 3 částí.
Cílem ATP je nabrat teorii a vyzkoušet jí praxi. Jedině tak se něco skutečně naučíme. Důležitým bodem je samozřejmě reflexe, bez ní se také nikdy nikam neposuneme. A to platí nejen v Tiimi, ale kdekoliv. Zkrátka dokud naučené věci nevyzkoušíme v praxi, nemůžeme se bavit o tom, že něco umíme. A bez reflexe si neuvědomíme chyby a nepoučíme se = neposuneme se.
Součástí by měla být pre a post motorola. My jsme ji dříve psali vždy u každého projektu. Postupem času jsme od upustili, jelikož jsme začali upřesňovat spíše business plány, ve kterých jsme viděli větší přínos.
V BG jsem vždycky viděl smysl a je to jedna z věcí, kterou mám v Tiimi nejraději. Ovšem první rok až dva jsem to bral ze špatného konce. Nastavovali jsme cenu (věřím, že z velké části díky mým názorům), relativně vysoko za neurčitou práci. Přičemž už z počátku jsem měl problém s důvěrou v BG, jelikož jsem v něm neviděl přidanou hodnotu od nás, co jsme dříve absolutně nic neuměli. Proto jsme asi také měli problém s prodejem. Je za mě tak trochu spekulativní, jaký přínos má dělat BG v prváku (týmově, komunitně ano) dokud nejsou teamprenéři skutečně zkušení. Dnes však vím, že jsme udělali chybu z cenou, měli jsme ji dávat zdarma nebo velice levně -> formou konzultace na 8,12 nebo 24 hodin a v případě spokojenosti navázat na zákaznický projekt. Což jsme dříve rozhodně nedělali, naším byznys modelem byly pouze BG a ne nadcházející spolupráce. Problém však je, že většina BG jsou zaměřená na marketing, a tak vždy potenciální zákaznický projekt vezme Wild Bee :-D a není tak možnost účasti celého týmu. Co dalšího si zpětně odnáším je rozhodně důvěra v náš tým. Dnes už vím, jak jsme sakra dobří a diverzifikování a jsme tak schopni společně nabídnout maximálně objektivní řešení. A to je to, co si myslím, že jsme v prváku neměli. Proto se i dnes už tolik nebojím BG firmám nabízet a aktuálně mám ve hře 1 firmu + 2 před jednáním o BG.
Obojí mi dává velký smysl. Už jen proto, abychom věděli vzájemně o sobě v týmu, kde je kdo dobrý a kam chce směřovat, ale také pro uvědomění sama sebe a nastavení cílů. Jediné, v čem mi skill profile nevyhovuje je malá rozmanitost. Zkrátka je zaměřen pouze na Tiimi, ale ne i další věci, ve kterých se chceme jednotlivě rozvíjet a mohou týmu jako celku přinést přínos.
ATP
Z knihy si odnáším zejména reflexi na všechny jmenované body a uvědomění, že jsou místa, kde do toho je potřeba ještě trochu šlápnout. Například hodně nyní tlačím na BG a téměř všem podnikatelům, se kterými se bavím možnost BG nabízím, v případě, že řeší něco, co by pro nás mohlo být zajímavé.