Kubovo týdenní žvásty #46
Team Coach best tools
Proč ji?
Kdo nenapíše esej na Team Coach best tools, jako kdyby nežil! Knihu jsem si v průběhu studia přečetl pro lepší pochopení konceptu a metodiky Tiimiakatemie. Od Jonáše mi bylo doporučeno, abych si přečetl tuto knihu, abych se dovzdělal v některých oblastech, jako je například Rocket model. Je to skvělá příručka plná nástrojů a návodů na jejich správné použití. Napsal ji sám zakladatel finské TA, a i proto ji vnímám jako nejkvalitnější zdroj informací, na který se obracet.
Co jsem si odnesl?
ROCKET MODEL
Zmiňovaný rocket model je v knize popsán zcela do detailu. Obsahuje 14 oblastí, ve kterých bychom se jako tým měli dostat až ke třetímu stickeru. K evaluaci RM pak dochází 2x ročně a to 15. května a 15. prosince.
Bohužel v našem týmu nebyl zájem o celotýmové dodržování Rocket modelu, a tak jsme nemohli využít jeho plný potenciál. V rámci mého samotného rozvoje jsem se snažil jednou za čas reflektovat na Rocket model a kam se posunul oproti minule a kolik mi toho ještě zbývá do úplného cíle.
ATP
Aplikace teorie do praxe je nedílnou součástí studia v TA. Se správnou formou ATP bohužel bojuje většina studentů v komunitě a přijde mi škoda, že není větší zaměření a důraz na tuto techniku. Není podstatou to, kolik toho a co přečtete, ale jak získané poznatky přenesete do praxe a využijete ve svůj prospěch.
Kniha přesně určuje 5 základních otázek Pre-Motoroly:
- Jaké jsou cíle našeho zákaznického projektu?
- Jaká je hodnota našeho projektu pro zákazníka? Proč si ho koupí?
- Jaké teoretické znalosti budeme v rámci projektu aplikovat do praxe? Jakou teorii využijeme v rámci projektu?
- Jaké know-how a dovednosti vyžaduje tento projekt?
- Jak nás tento projekt posune směrem k dosažení našeho cíle?
Post-Motoroly:
- Co se povedlo?
- Co se nepovedlo?
- Co jsme se naučili?
- Co příště uděláme lépe?
- Co použijeme v praxi, abychom se přiblížili k našemu cíli?
TÝMOVÉ ROLE
Team Leader, Financial Manager, Account Manager, Communication Manager, Project Manager a Rental Team Leader jsou hlavní role, které kniha popisuje. U všech rolí je stručně popsán jejich purpose, potřebné skills, odpovědnosti a network. Je zajímavé zpětně zjišťovat, zda jsme si v týmu funkce těchto rolí vyložili správně, ještě před tím, než jsme knihu přečetli. Zrovna týmové role jsme si hodně poupravili a vymysleli jsme si několik nových na základě vlastní potřeby. Největší rozdíl oproti teorii pociťuji u Account Managera, kde výrazně postrádáme faktor zákazníka pro úplné plnění role.
JOHANNES’S LAWS
Zaujalo mě 7 pravidel, které sepsal Johannes Partanen na základě jeho 40leté praxe v oblasti byznysu.
- THE LAW OF NON-INTERVENTION Don’t intervene when you feel like you should. Intervene when you feel like you shouldn’t.
- THE LAW OF SLOW LEARNING Learning is much slower, rather than faster. After 40 years of experience, I would add another „much“. Much, MUCH slower than faster. It is a process of perception.
- THE LAW OF THE THIN, RED THREAD Trust the process and tolerate uncertainty and chaos.
- THE LAW OF THE LEARING ENVIRONMENT The learning environment is much more important than we understood at first.
- THE LAW OF THE TEAM COACH’S ROLE The team coach is not a member of the team. You are a friend, but you are not a friend.
- THE LAW OF THE CUSTOMER RELATIONSHIPS The more meetings, the more deals and contracts.
- THE LAW OF INTERVENTION You show the way because you care. You show love and care.
Závěr
Díky knize jsem se dříve dozvěděl o spoustě nástrojích, které se v TAP zatím ani nestihly uchytit – například Leadership pass, Diversity pass nebo Cross-fertilization pass. Naše TA jednotka funguje ale oproti té finské teprve 5. rokem a přístup ke vzdělávání je v Česku stále velmi konzervativní. Proto není divu, že nástroje teprve postupně objevujeme a snažíme se je pomalu implikovat do našeho prostředí. Děkuji, že mohu být součástí tohoto konceptu a doufám, že se bude u nás jen dál a dál rozšiřovat a zdokonalovat. Dávám obrovský palec hore a klobouček!