Proč jsem si vybral tuto knihu?
Knihu jsem si vybral, jelikož jsem potřeboval přečíst poslední knihu ke splnění stanoveného limitu pro knižní body, a tak jsem se rozhodl své čtení zakončit knihou o týmových společnostech a znalostech.
Obsah
Samotná kniha zkoumá myšlenku tvoření znalostí a její význam pro produktivitu organizace. Autor tvrdí, že tvorba znalostí je proces, který zahrnuje přeměnu tacitních znalostí na explicitní znalosti. V knize jsou tři části. V první části je uvedena teorie generování znalostí a myšlenka přeměny znalostí. Ve druhé části knihy jsou představeny případové studie dvou podniků, které nejlépe demonstrují teorii generování znalostí. Autor zkoumá postupy a metody, které tyto podniky uplatňují při tvorbě a šíření znalostí. Závěrečná část knihy poskytuje manažerům užitečné rady, jak podporovat rozvoj znalostí uvnitř svých podniků.
Kontrast mezi tacitními a explicitními znalostmi, který autor v knize navrhuje, je jednou z nejdůležitějších myšlenek. Znalosti, které je obtížné sdělit druhé osobě pomocí slov či symbolů, se označují jako tacitní znalosti. Je to druh informací, které se učíme praxí a zkušenostmi, a může být obtížné je popsat. Například talentovaný hudebník může mít tacitní znalosti o tom, jak hrát na nástroj, ale může být náročné tyto informace vyjádřit. Stejně tak sportovec bude skvěle vědět jak si udrzet správné tempo při přespolním běhu, avšak popis toho co je správné tempo atd může opět být složitější.
Explicitní znalosti jsou naopak informace, které lze reprezentovat nebo sdělit pomocí slov. Jsou to znalosti, které lze vyjádřit a předat z jednoho jedince na druhého. Explicitní znalosti mohou být zobrazeny například v příručce, která popisuje, jak hrát na hudební nástroj. pochopení rozdílu mezi tacitními a explicitními znalostmi je klíčové, protože přeměna tacitních informací na explicitní znalosti je běžným procesem při vytváření znalostí.
Tacitní- Tacitní = Naučím se jezdit na kole názornou ukázkou od bratra
Tacitní – Explicitní = Vím, jak jezdit na kole, jelikož to umím už dlouho a nyní ten proces pouze sepíšu
Explicitní – Explicitní = Přečetl jsem si, jak se má jezdit na kole, sám to neumím a učím bratra teorii o tom, jak jezdit na kole
Explicitní – Tacitní = Neumím jezdit na kole, pouze znám jak na to a následně se mohu naučit jak najit balanc, přehazovat, nasedat atd.
ATP
- Socializace = Přímá zkušenost nebo výsledek sledování
- Externalizace = Převod informací na znalosti
- Kombinace = Více typů znalostí se spojí k vytvoření nové znalosti
- Internalizace = Převod Explicitních znalostí na tacitní
Závěr
Lze říci, že tato kniha zkoumá myšlenku tvorby znalostí a zdůrazňuje její význam pro úspěch organizace – tudíž je pro náš studijní obor stěžejní, jelikož naším hlavním cílem je vytvářet a předávat znalosti v našich firmách a týmech. Věřím tedy, že tato kniha je pro každého, kdo se zajímá o téma tvorby a řízení znalostí nejen jako jedinec, ale i ve skupinách.