Proč jsem si knihu vybrala ?
Párkrát se u nás v týmu o této knize mluvilo a vím, že ji zmiňovala Nikuš, jako takovou Tiimi příručku, kterou by doporučila přečíst hned jako první knihu. Byla jsem z toho trochu zmatená, protože jsem si myslela, že tou knihou by měl být dialog, ale kupodivu měla pravdu. V neposlední řadě mi Milan prozradil, že se jedná o knihu do 100 stránek, která je nahraná na disku a hlavně má hodnotu 3 bodů.
Co si z knihy odnáším ?
Část první - What is the team academy?
V začátku zde autoři (Niina, Johannes, Petri) popisují proč se rozhodli změnit koncept vzdělávání a jak ho hodlají přeformovat. Zde mě zaujala myšlenka cíle TA, kdy se snaží jedince povzbudit a dostat ho individuálním i týmovým vzděláním do fáze, kdy bude se svým pracovním prostředím spokojený. Bude si umět nastavit své vlastní hranice a cíle a bude je schopen sám plnit.
Zmiňuje se zde i o SECI modelu, díky kterému přeměňujeme tacitní (=přijmeme znalost, ale ještě ji nevidíme, přečtu si o daňových přiznáních, ale ještě jsem ho nezkusila podat) znalosti v explicitní (=získanou znalost již využiju, podám daňové přiznání). Jednodušeji řečeno applying theory to practice.
Část druhá - Learning community
Zde popisujeme důležitost komunity a týmu. Píše o fázích, kterými si každý tým projde, ať už se jedná o celtovým či pouze projektový tým.
Zaujalo mě zde, že díky týmu můžeme brát ohled na všechny styly učení, protože jedinec se vzdělá sám ve svým zvoleným odvětví a to poté nadšeněji předá týmu, kdežto ve škole nám pouze diktují, co se máme naučit a pro nás je to pouze otrava.
Neučí nás pouze pracovat jako já, ale učíme se i přizpůsobovat ostatním. Sama na sobě vidím, že díky Tiimi jsem více trpělivá a otevřená novým možnostem, protože sem si uvědomila, že nemůže být pořád vše pouze o mně.
Přidávám obrázek druhů učících se stylů a docela mě pobavilo, že v každém z nich již vidím někoho od nás z týmu, ač tyto “fáze” “role” nejsou pevné, přeci jen už se jako tým nějakou dobu formujeme je jednodušší určit, kdo je kdo a také k tomu člověku tak přistupovat.
Zde mi utkvělo v hlavě, že v nových týmech ve Finsku dostanou peníze na vybavení své kanceláře a je pouze na nich, co si vyberou. To zatím u nás nemáme, ale s naším stylem rozhodnosti, bychom ještě teď nebyli dohodnutí, co si pořídíme.
A pobavilo, že tým v nejlepší fázi vývoje je “Hot Group”. Jedná se tým, který je silně namotivován k výkonu. Nemusí být zrovna v symbióze, ale jejich motivace k cíli je tak silná, že odvádí skvělé výsledky. Tým vydrží do doby trvání projektu.
Část třetí - Learning individual
Všichni, co jsou součástí Tiimi, dříve nebo později poznají, že self-leadrship je dosti důležitý. Je pouze na nás, jak svůj čas investujeme, ale pokud nejsou vidět výsledky, brzdíme sami sebe i tým.
Pomocí individuálního vzdělání se snažíme dosáhnout osobního mistrovství. K tom by nám měli napomoci nástroje jako LC - zde si vytváříme závazky sami se sebou, projekty - díky, kterým získáme zkušenosti a zjišťujeme, jakým směrem bychom se v životě chtěli vydat v rámci práce.
Dále se vyvíjíme se pomocí sebevzdělání, týmu, projekty, zákazníkům, coachum a TA odměnám, která u nás může být například sticker v RM.
Část čtvrtá - Coach - manager of learning and leader of the community
Shrnula bych ji příslovím “Daruješ-li člověku rybu, nakrmíš ho na jeden den, naučíš-li ho lovit, dáš mu potravu pro celý život.”
Jako jednu z nejtěžších výzev vidím hned první krok vzbudit v jedinci zájem o učení/seberozvoj. Zase jakožto dost paličatého člověka mě jen tak něco nepřesvědčí, ale ve chvíli, kdy jsem doopravdy pochopila a přijmula fakt, že informace z knih dokážu využít během TS či na našich BG, začala jsem se o vzdělání zajímat sama od sebe.
Schéma životnosti kouče.
ATP