Týmový koučink


2 body

Hodnocení: 90 %

Přidáno: 03.10.2021

Týmový koučink   Eva Mohauptová

Týmový koučink

Eva Mohauptová

 

Proč jsem si tuto knihu vybral?

         Knížku jsem si vybral na základě doporučení a také kvůli své nové roli asistent kouče. Chtěl jsem vědět, jak se liší týmové a individuální koučování, na co si dát pozor, jak začít a tak. Jednoduše nasbírat inspiraci pro svou praxi v TAPu.

 

Jaké jsem si odnesl myšlenky?

        

Principy koučování:

a)     Pozitivní směr:

·       Co funguje?

·       Co už umíte?

·       Co bylo v té situaci v pořádku?

·       Kdy jste to zvládli?

·       Co je dobrého na tom, co se událo?

·       Pokud není nic dobře, za co dostáváme plat?

·       Co jsou silné stránky našeho týmu?

 

b)    Zaměření pozornosti do budoucnosti

·       Máme jasný cíl a směr, kam chceme dojít?

·       Vidím, cítím, vím, kam povede naše snažení?

·       Máme v tom jasno v týmu, ve skupině? Shodujeme se?

·       Když se nás někdo zeptá, čeho chceme dosáhnout, odpovíme přibližně stejně?

·       Zaměřujeme se na kroky, které můžeme udělat v budoucnosti?

·       Využíváme minulost pro lepší budoucnost?

 

c)     Zabývání se pouze tím, co může koučovaný ovlivnit, změnit – mít pod kontrolou

·       Pracujeme na oblastech, které můžete rozhodnout, změnit, ovlivnit?

·       Jaké máte možnosti, co s danou situací můžete dělat jako tým/ jednotlivec?

·       Co je výsledkem vaší činnosti v souvislostech skupiny/ týmů?

·       S jakými fakty, pravidly a podmínkami se musíte smířit?

·       Co je plně na vás?


 

d)    Práce v rámci SMART, UUU (uvidím, uslyším, ucítím)

·       Vím, co konkrétně a do kdy chci udělat pro pozitivní změnu?

·       Vím, podle čeho poznám změnu?

·       Vím, jak poznám, že ostatní udělali to, k čemu se zavázali?

·       Jaké kroky chcete podniknout?


 

e)     Odpovědnost za obsah a výsledek nese koučovaný, kouč nese odpovědnost za proces koučování

·       Čím se chcete zabývat?

·       Co je pro vás nejdůležitější?

·       Co je to nejlepší řešení? Jak ho poznáme?

·       Kdo rozhodne, když se nedomluvíme?

·       Čím se chcete zabývat teď?

 

f)     Respekt k systému, ve kterém fungujeme

·       Jaký vliv bude mít toto rozhodnutí na vaše okolí?

·       Jaký vliv budou mít vaše kroky na vaše okolí?

·       Jaké důsledky má toto řešení?

·       Co to přinese?

·       Co na to řekne..?


 

g)    Koučovaný má všechny, zdroje, které potřebuje ke změně

·       Co máte k dispozici?

·       Kdo vám může pomoci?

·       Kdo může ovlivnit tuto situaci?

·       Kdo už s tím má zkušenost?

·       Koho potřebujete informovat?

·       Co všechno už umíte?

·       Kdo ze skupiny se to může naučit?


 

Role kouče:

·       Vytváří bezpečné prostředí

·       Stanovuje a spolu stanovuje pravidla, hranice koučování

·       Vede proces koučování

·       Dává koučování odbornost, lidskost, vnímání

·       Pracuje na sobě jako profesionál – odbornost, sebereflexe, supervize


 

Kompetence:

·       Nadhled

·       Nestrannost

·       Vnímání dynamiky a energie týmu

·       Pasivní a aktivní role v týmovém koučování

·       Vytváření bezpečného prostředí a intervence v práci se skupinou

·       Navození procesu učení: to znamená, že je potřeba skupinu dostat mimo komfort, protože když jsme mimo komfort, tak se vzděláváme. V té fázi se dostáváme do zóny učení. Pokud toto, ale vstoupíme ze zóny příliš dostaneme se do zóny paniky. Zde se už neučíme, spíše nastupuje frustrace.


 

Každé téma má svůj čas, kdy je na něj energie, naladění, důvěra a otevřenost. A někdy je třeba trpělivě počkat. Trust the process

 

Ke koučování je potřeba mít důvěru v koučovaných. Dále je potřeba mít trpělivost. Ke zvýšení trpělivosti nám pomůže: Dělat něco jiného, nechat skupinu pracovat, chválit a dávat zpětnou vazbu, připomínat cíl a limity, připomínky nahradit otázkami.

 

Dynamika týmu: Jako kouč nebo lídr je potřeba pracovat s dynamikou týmu. Jako kouč si musíme udržet nadhled nad skupinou. Proto nás nesmí přemoci emoce, lítosti, zaujatosti, přátelství. Tyto emoce si můžeme představit jako batohy, které mají lidé při sobě. Jako kouč musíme zvládnout prokouknout co každý v batohu má a tak zvládnout emoce. Zároveň musí svůj batoh nechat mimo koučování nebo ho alespoň přebalit do příručního zavazadla. K tomu nám může v TS pomoci velmi dobře check-in.

 

Hygiena kouče: Jak se nezbláznit z koučování? Práce kouče je náročné, protože v podstatě neustále čelíte změně a výsledky jsou většinou nejasné. K osobní hygieně nám pomůže: Definovat kritéria úspěchu a chválit se za jejich naplňování; Vyprazdňovat své Ego – mít místo, kde můžeme uplatnit své znalosti; Najít si koníček pro radost; Stýkat a mluvit i s jinými lidmi. Mám za to, že tyto návody na hygienu mysli jsou platné nejen pro kouče, a že by mohli všem co se teď úplně necítí.  

 


 

Kreativní techniky:

 

Metoda 635: každý člen má papír a na něj během 5 minut napíše 3 nápady na problém, který skupina řeší. Po 5 minutách se lístečky posílají nalevo, člověk si nápady přečte a dopíše své. Takto se postupuje, dokud si každému neprojde rukou každý lístek. 6 znamená, že velikost týmu by měla být do 6 lidí.   

 

Disneyho metoda: Technika založená na společném hraní rolí v celém týmu. Tyto role jsou jasně definované a pojmenované. Celý tým v jednu chvíli má stejnou roli a tím i nastavení mysli. Jde o role: Vizionář – je zaměřen na tvořivost, vizi, nápady; Realista – je zaměřen na konstruktivní postupy, realizaci, uskutečnění myšlenek, hledá způsoby jak dojít k vizi; Kritik – tato role je důležitá na identifikaci slabých míst, problémů a rizik.

Při této metodě postupujeme následovně: Definujeme si své role. Začneme v role vizionáře: Co chceme? Co je naše vize? Čeho chceme dosáhnout? Poté co si toto definujeme přepneme se do role realisty: Jak to udělat? Jak toho dosáhnout? Jaké máme možnost, návrhy, řešení? Následuje role kritika: Jaká slabá místa řešení má? Jaké jsou kritické body? Opět se přepneme do role realisty, kde se snažíme najít jak řešení upravit, aby již slabé místo neobsahovalo nebo jak zmírníme riziko. Po změně plánu se vracíme do role vizionáře: Jak moc toto řešení naplňuje naši vizi? Pokud je třeba tento postup opakujeme. Důležité je zachovat pořadí rolí a hlavně to že vizionář a kritik nejdou nikdy po sobě, protože kritika k vizi prostě nepatří. Zároveň je důležité zachovat čistotu rolí a časový rámec. Princip této metody je na podobném základu jako 6 klobouků.

 

 

Zhodnocení knihy

         Kniha nabízí nejen informace pro týmové koučování, je vhodná i pro tým lídry či manažery. Díky knize jsem dostal návod jak postupovat při týmovém koučování, na co si dát pozor a inspirativní otázky, které mi můžou v mém působení pomoci. Knihu bych doporučil: lidem zajímající se o koučink, zlepšení TS, leadership.

 

Co a jak využiji v praxi?

         Tuto knihu budu využívat k přípravám a k reflexním pro své koučování v prvních ročnících. 




Hodnocení: 90 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Jana Švecová - 10.10.2021 - 11:08


Je potřeba vzít v úvahu i kontext, ve kterém týmové koučování uplatňujeme... Stále přemýšlím, kdo jsou naše smluvní strany při kontraktování...

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 1

Kategorie: Vedení

Body: 2

Kategorie: Vedení

Body: 3

27.03.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

27.03.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

27.03.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

27.03.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: