Toto byla paradoxně moje první kniha o koučování a hodně mi otevřela oči. Děje se toho v týmech tolik, že je velmi náročné to pozorovat a vnímat a ještě do toho zvládat ve vhodnou chvíli zasahovat.
Zaznamenám si tu myšlenky, které se mnou zarezonovaly a byly pro mě důležité.
Proces týmového koučování je ovlivněn týmovou dynamikou, vztahy mezi lidmi, formální i neformální hierarchií ve skupině.
Koučování znamená velký kus sebereflexe. Kouč potřebuje udržet nadhled i tam kde jsou emoce, které ho samozřejmě ovlivňují a prožívá je. Potřebuje ustát sám sebe a vnímat, co jsou jeho témata a co jsou témata skupiny. Je nutná supervize kouče – musí neustále řešit i sám sebe.
Tým má schopnost fungovat jako samostatný, vyvíjející se organismus. Potřebuje k tomu směr, důvěru a prostor.
Skupina roste snadněji, pokud se věnujeme rozvoji jednotlivců.
Vše co si lidé přinášejí, hraje v procesu koučování roli (batoh). Emoce a přesvědčení se vzájemně posilují a rostou. Proto je třeba počítat s fázemi skupinové práce, kdy si lidé vyjasňují různé názory. Každý člen může mít jiné představy a jejich sladění znamená táhnout za jeden provaz.
Koučování je způsob jak vytahovat z batohu témata je zpracování a postupně se jim věnovat. Nejde vyřešit vše. Cílem je, aby se skupina věnovala klíčovým tématům, aby každý odcházel s jasnou představou a plánem, co udělat pro společně definované cíle a aby měl o poznání lehčí zavazadlo.
To podstatné není koučink ale praxe - realizace výstupů! Ten pomáhá k tomu uvědomit si to, co chce, jak může cíle dosáhnout a pomáhá najít, jak může každý člen týmu je změně přispět.
U skupin kde se nesouhlas projevuje mlčením, se důsledky projevují až u akčního plánu.
Způsobuje to vágní nezávaznou formulaci, jsou přinášeny komplikace, které zpomalují proces. Pasivní přístup nesouhlasících členů skupiny oslabuje akceschopnost celé skupiny. Někteří to dělají opakovaně, protože je to pohodlné. Ztráta energie výrazně poškozuje skupinu. Parazitují tím na energii svých kolegů.
Vývoj týmu lze popsat ve spirále, kdy se střídá důraz na skupinovou soudržnost a vyzdvihnutí individuality. Pokud zraje vyváženě, vzniká v ní dobrá soudržnost a zároveň respekt k různosti a jedinečnosti každého člena skupiny.
Skupina roste tak vysoko, kam dorostou její členové.
Kouč může podpořit růst týmu tím, že jim pomůže uvědomit si, co se děje a snahu vnímat přínos změny.
Skupina se může vyvíjet, pokud se vyvíjí její šéf.
Nemůžeme vnitřně bojovat s člověkem, kterého chápeme.
Domněnky jsou většinou horší než realita.
O koučování mnohé ještě nevím, ale co vím je, že je to mnohem náročnější, než se zdá. Člověk musí být pozorovatelem, musí mít nadhled, ale zároveň vnímat detaily a naslouchat tomu, co je řečeno, vnímat skupinovou dynamiku a vhodnost načasování, zapisovat si poznatky a zároveň dodržovat linii kontraktu. Pochopit jaké téma skupina řeší, a jak jí může v řešení podpořit, a zvolit vhodný postup řešení. Chvílema se zdá, že to dokáže všechno správně snad jen nadčlověk:-).