Téměř 100 otázek, co reflektují na leadership a otázky


3 body

Hodnocení: 80 %

Přidáno: 30.12.2021

Leading with questions   Michael J. Marquardt

Tohle byla druhá kniha co jsem od autora Marquarta četl. V průběhu čtení jsem se nezamýšlel jen nad obsahem knihy ale taky mi jako u každé z knih došlo, že budu muset napsat esej. A také jsem se zamyslel nad podstatou eseje. Došlo mi, že bych měl reflektovat ohlédnout se zpět říct si to dělám, to nedělám to bych mohl zlepšit. Naštěstí o tom asi ví i sám autor, takže na konec každé kapitoly dává otázky k reflexi. Rozhodl jsem se teda udělat experiment a napsat esej v podobě odpovídání na tyto otázky. 


Kapitola 1. : Podceňovaný nástroj managementu


  1. Jak mohu používat otázky k tomu, abych byl lepším leaderem?

Prostě je víc pokládat. Pokud budu chtít někoho někam dovést, tak k tomu povede nějaká sada otázek. Ať už sugestivní či otevřené někam to povede. Největším pozitivem spojení otázek a leadera vidím v tom, že otázky věci zvědomují. 

  1. Jaké problémy jsem způsobil tím, že jsem se neptal?

Mám to platit ? Stačila jedna otázka a nemusel bych se vystavovat problému s placením zbytku za fakturu za advokáta.

  1. Jaké jsou nějaké skvělé otázky na které jsem se zeptal ostatních?

Neuvědomuji si nějakou konkrétní, ale na tuhle otázku se mi vybaví TS, které jsem vedl na téma grown up digital. Jednou otázkou jsem způsobil to, že jsme celou TS mluvili a zapojovali se. 

  1. Jaké užasné otázky mi kdy byli položeny?

Otázka jak se máš mi přijde sama o sobě hrozně úžasná. Hlavně v situaci, kdy jste s člověkem, který tuto otázku pokládá v bližším vztahu. Je to otázka na takový chcek reality, který je velmi často potřeba (třeba i každý den). Tohle dělá hodně Nikuš a vždy mě ta otázka přijde super a neomrzí se. Dobré otázky mi byli položeny také, když jsem řešil něco čemu jsem nerozuměl. 

  1. Jsem schopný říct “Já nevím”?

Ano jsem schopný to říct a poměrně často mě to těší, když něco nevím. Prostor pro to se dozvědět něco nového, naučit se něco nebo třeba dojít k pochopení. 

  1. Koho se ptám na otázky a proč ?

Na otázky se ptám úplně všech. Mám obecně rád otázky a chci se vždy něco dozvědět. Pokud to chci konkrétně a ne jen tokem konverzace, tak se musím doptat. Na otázky se ptám, protože mám zájem. Myslím si, že ti co se neptají, tak zájem nemají. (asi domněnka)

  1. Na jaké otázky se mohu ptát lidí okolo mě, aby se učili?

Řekl bych, že se mohu ptát na otevřené otázky. Těmi se učíme. 

  1. Jak mohou otázky postavit učící se kulturu v mé organizaci?

Otázky by ji mohli postavit tím, že pochopíme (já i ostatní) proč by jsme se měli a proč bychom chtěli se učit.

  1. Podpořil jsem ostatní k tomu, aby se ptali ?

Snažím se o to co nejvíce! TAP je v tom ještě dobrej, ale lidé v mém okolí nejsou moc zvyklí na to pokládat otázky. Hlavně ty hloubavé. Někdy mi však chybí prostor pro doptávání v rámci TS. V projektech je to o něco lepší.

  1.  Jak mohu zlepšit můj skill v pokládání otázek?

Zamýšlet se nad tím, jaké otázky jsou dobré, jasné a stručné. Používat je častěji a pak na ně reflektovat. Koloběh ptaní se otázky na otázku. Hustý :D Řekl bych, že je to prostě o tréninku. Ptát se na denní bázi. 



Kapitola 2. : Benefity kultury otázek

  1. Co je kultura otázek?

Já jsi pod tím představuji, to co je zmíněno i v další knížce od autora. Kultura otázek mi přijde jako Action Learning. Taky si pod tím představuji to, že v procesu řešení jsou výroky předávány jen tehdy kdy je položena otázka. V této kultuře jsou otázky základem komunikace, učení se a leadershipu. Otázky jsou podporovány a nikdy na ně nekoukáme špatně, protože špatná otázka neexistuje.

  1. Jaké jsou benefity této kultury?

Podpora, otázkování, jasnost, srozumitelnost

  1. Jak ji mohu vytvořit?

Načerpat nějaký koncept a následně ho šířit. Ptát se těch co jsou zahrnuti na to co si o tom myslí, jak oni sami by to tvořili či přetvořili.

  1. Jaké jsou možné strategie či akční kroky k tomu, abych tuto kulturu postavil, kde otázky jsou vítány, domněnky jsou prozkomávány a nové cesty k řešení jsou objevovány?

Nevím jak ji budovat, protože mám pocit, že ji nějakým způsobem v TAPu udržujeme, ale držíme ji na vlásku. Mám pocit, že neznáme pořádně sílu otázek. Na tom bych chtěl asi pracovat více. Ukazovat jak otázky pomáhají, pokládat je více. Kulturu bych tedy chtěl rozvíjet. Jde asi o zase jiný styl leadershipu, kdy to co děláme inspiruje ostatní k tomu aby to také dělali. Začít u sebe, najít si parťáky a pokládat otázky, které by nás vedli k tomu, že se budeme reálně ptát a doptávat. Akčním krokem je se spojit s Nikuš u které si už delší dobu všímám, že pokládá stále lepší a lepší otázky.  

  1. Jak mohu vybudovat důvěru, entuziasmus a odhodlání přes otázky?

První co se mi na slovo důvěra vybavilo byl vlastně TAP. Jak důvěřovat TAP a jak pro ní být zapálený a odhodlaný. Nejvíce se mi k tomu pojí se ptát na sugestivní otázky, které budou poukazovat na to, jak jsou na tom ostatní. Trend naší generace je se srovnávat. A přijde mi, že přes ptaní se k tomuto porovnání dostaneme. Druhou možností může být důvěra v tým či TL. Tam se mi to pojí stejně. Ptát se na reálné situace a reference. 

  1. Jaké otázky mohu použít k tomu, abych oprávnil své kolegy ?

Je to něco co by tě bavilo? Jseš ochoten tomu věnovat čas pro dobro kolektivu/firmy/týmu/projektu? Jak by jsi to pozměnil, aby tě to naplňovalo?  Jakým způsobem to tobě prospěje? Jak můžeš z toho a toho vydělat/naučit se/pomoci ke zkouškám?

  1. Jak mohu použít otázky k tomu, abych vytvořil lepší sebeuvědomění a sebedůvěru ve mě a ostatních?

Reflektovat si na to co jsem dělal. Prostě se ptát sám sebe a vést vnitřní dialog o událostech, co se děly v procesu dané aktivity. A u ostatních to vnímám jako koučování.

  1. Jaké jsou nějaké cesty k tomu, abych demonstroval otevřenost a flexibilitu díky otázkám?

Nechat se ostatní ptát na co oni chtějí. Když se budeme ptát, tak se nám nebude stávat, že nebudeme něco vědět. V tom vidím otevřenost. Flexibilitu v tom, že se otázkami můžeme dobrat k vzájemnému porozumění.

  1. Jak se mohu stát lepším “naslouchačem a komunikátorem” přes použití otázek?

Trénovat v naslouchání i pokládání.

  1. Jak mohu efektivněji zvládat konflikty tím, že se budu ptát na otázky?

Pro mě je efektivní zvládnutí konfliktu to, že nenastane. Z toho mi plyne, že je prevence důležitější než hašení požáru. Tedy ptát se předem mnohem více než potom.

Kapitola 3. : Proč máme problémy s otázkami?

  1. Čeho se bojím, že nepokládám otázky?

Mám pocit, že se na otázky ptám dost často a problém mi to nedělá. Jako jediný strach co si představuji je to, že nedostanu odpověď kterou bych chtěl vnitřně slyšet. Na druhou stranu si pak uvědomuji, že je to prostor pro reflexi a znovu se podívání na danou situaci. Větším strachem je pak to, že otázky zaberou moc času. Na tom, ale začínám dost pracovat a všímat si toho, že “preventivní” investice je lepší než následující problémy. (Díky Jani tohle jsem si uvědomil díky tobě)

  1. Jak mohu vytvořit čas, který bych potřeboval k tomu, abychom se ptali?

Zatím mi přijde, že by bylo nejlepší si na to vyhradit konkrétní čas a říct, že je to must. Tohle bych ze začátku dělal z pohledu leadershipu. V osobní rovině mi přijde, že jde tohle udělat mnohem plynuleji. Čas na vnitřní otázkování si vždy najdu. 

  1. Jak mohu rozvíjet a zlepšovat svůj skill v pokládání otázek?

Čerpat dobré otázky od ostatních a sám si je zkoušet prostě se ptát. Ptát se i na naprosto random otázky či otázky, které druhého vykolejí. Následně si na to reflektovat nebo si vzít zpětnou vazbu.

  1. Jak mohu rozvinout svou kuráž k tomu, abych se ptal na otázky?

Prostě to zkoušet! JUST DO SOMETHING. Necítím, že s tím mám osobně problém.

  1. Jsem ochoten se ptát na otázky, na které ještě nemám odpověď?

Jistě! Ty jsou super, protože si tam často dojdeme k nějakému uvědomění.

  1. Bojím se toho, že dostanu odpověď, kterou nechci?

Ano někdy. Více se toho bojím v situacích, které jsem ještě tolikrát nezažil.

  1. Jak mohu být více v chillu jako leader aniž bych měl odpovědi na všechny otázky?

Neřešit to a nechat to na týmu :D Nějak to dopadne a je to zase prostor pro reflexi

  1. Jak mohu změnit korporát, který odrazuje otázky ?

Neuvědomuji si, že by teď byl problém s tím, že nám někdo odrazuje otázky. Osobně to nevnímám. Změnil bych ho tak, že bych na ně šel vlastní zbraní a to nějakou super silnou otázkou. Nedokážu si představit, že by byli otázky naprosto zakázané, takže na nějaké musí být zodpovězeno.

  1. Jak mohu vymodelovat otázkování a reflexi v mé organizaci?

Myslím si, že je důležité poukazovat na to, co nám to přináší. Dát si na to prostor. To mi v tuhle dobu přijde mega aktuální, protože nepocituji, že bychom měli tolik prostoru pro to, abychom se ptali.

  1. Jak mohu ostatním pomoci s jejich strachem ze ptaní se na otázky?

Každému by vyhovovalo něco, ale pro mě by to bylo se nechat inspirovat a pocítit to, že nějaká otázka je prostě suprová.


Kapitola 4. : Ptaní se na ty pravé otázky

  1. Jak mohu vytvořit uvědomění toho, že jsou tu možnosti?

Dát na příklad. V týmu si to představuji i tak, že je důležité zdůraznit to, že jsme tým. Ten má víc členů a každý člen dokáže něco.

  1. Vím, co si přeji aby moje otázky způsobovaly?

Přeji si, aby moje otázky něco předávali. Hlavně asi uvědomění. Přál bych si také, aby moje otázky vyvolávaly další přemýšlení. 

  1. Jaké typy otevřených otázek používám?

Otázky, které začínají slovem jak. Ty jsou asi nejčastější. Dal bych je pod typ “zamýšlecí”. Pak otevřené otázky pro prodej. Další typ bych pojmenoval jako “uvědomovací”, které jsou ale většinou uzavřené. 

  1. Jak se mohu ptát na otázky, které mě vzdělávají a jsou důležité pro ostatní?

Představuji si tyto otázky v rámci TS, kdy se mohu ptát na otázky, které by nějak rozvíjeli téma, které řešíme.

  1. Kdy je pro mě vhodné používat uzavřené otázky?

Při rozhodnutích vnitřních, nebo těch, co se týkají jen mé zodpovědnosti. Některé uzavřené otázky mi přijde velmi vhodné používat při rozhovoru mezi 2 lidmi. 

  1. Jaké otázky mohu používat, aby lidé okolo mě byli úspěšnější?

Otevřené otázky, které budou podporovat myšlení ostatních. Tím, že se nad tím zamyslí se o něco zase zlepší. Pak si tam ale představuji nějaký navazující otázku na to, jak by tu danou věc realizovali nebo se nad ní znovu zamysleli a reflektovali na to. Tím že se z jakékoliv věci člověk něco poučí mi přijde že se tak stává úspěšnějším. 


Kapitola 5. : Umění ptaní se na otázky

  1. Rozumím rozdílu mezi otázkou která něco soudí a otázkou, která učí?

Otázku, která něco soudím používám třeba při vyjasňování. Doptávání se na fakta. Otázka co učí mi přijde jako otázka, která zase rozproudí mé myšlení. Otevírá perspektivu.

  1. Jaké možné cesty jsou k tomu, abych lépe orámoval své otázky?

Shrnout to co se událo předtím. Následně se zeptat v rámci toho.

  1. Jak mohu určit, kdy je nejlepší čas na to se ptát na otázky?

Nejlepší čas na otázky je z mého pohledu hrozně těžké stanovit. Na osobní rovině to pocituji velmi často, protože člověk musí být na otázky připraven. Já sám jsem schopný odpovědět asi kdykoliv. Nepocituji na sobě moc často, že by se mi nechtělo nebo tak něco. Přijde mi, že když se na to kouknu z teoretického hlediska, tak by měl čas na otázky nastat vždy po divergenci. Otevřeš nápady a pak se ptáš.

  1. Jak mohu hledat příčinu bez toho, aniž bych něco vyčítal?

Myslím si, že systémovým myšlením, které je spojené i s pokládáním otázek se dá přijít na příčinu bez toho, aniž by se něco vyčítalo. 

  1. Jak mohu lépe ukázat zájem při odpovědích na mé otázky?

Řekl bych, že zevnějšku je to mimikou a řečí těla. Nasloucháním. Vnitřně je to pak umění navazovat na ty odpovědi. Ten co odpovídá pak cítí, že se navazuje přesně na to o čem mluvil.

  1. Naslouchám abych mohl klást lepší otázky?

Snažím se o to už od přečtení dialogu. To je asi na poli nějakých řešení problémů. Větší problém mi to asi dělá u sales. Sales bible je vlastně o tom, jak prodávat otázkami. Tam mi dělá větší problém se na ty odpovědi nacítit. Snažím se naslouchat, ale protože neumím pořádně sales, tak pak je pro mě složitější navazovat otázky.


Kapitola 6. : Tvorba kultury otázek

  1. Co mohu udělat pro to, aby moje organizace byla učící se?

Podporovat 5 disciplín. Teorie o učící se organizaci je mnoho.

  1. Jak mohu vytvořit více příležitostí pro ptaní se?

Mapovat situaci tím, že ho následně vytvořím ten prostor sám. Mohl bych upozorňovat na konvergenci a divergenci. 

  1. Jak podpořím a odměním ty co se ptají?

Podpořit tím, že jejich otázky uvítáme. Odměňovat nevím v jaké slova smyslu uplně. Dokážu si představit, pochvalu v podobě toho, že mají um na to se ptát na dobré otázky. 

  1. Jak můžeme spomalit tempo, abychom se více ptali a reflektovali?

Prostě si to jednou prosadit. Zaexperimentovat. Potom se ptát na tu reflexi. Jak to můžeme posunout co dobrého z té reflexe vzniklo. 

  1. Jaký trénink otázkování můžeme v naší organizaci nabídnout?

nejlepší trénink na otázkování mi přijdou jako zákaznické schůzky a cold calling

  1. Jak mohu bojovat proti odporu z otázek?

Necítím teď v TAPu odpor proti otázkám, ale kdyby se to dělo, tak je to o tom otázky prodat. Ukázat co a jak co přináší atd. 


Kapitola 7. :Používání otázek při managementu lidí

  1. Jaké otázky mohu použít, abych ostatním pomohl řešit jejich problémy?

Přijde mi, že jedna z možností, které je dosti funkční, tak je to GROW model, který je celý o otázkách, takže je vlastně odkoučovat. A v rámci koučování je pokládána řada otázek. 

  1. Jak mohu dosáhnout většího zapojení díky otázkám?

Ptát se s nadšením ptát se na zábavné a poutavé otázky. Druhá strana mince jako možnost je pak se ptát na hluboké otázky, které nejsou tak jednoduché. Přijde mi, že pro zapojení se více se musím ptát na otázku, které vzbudí nějaké emoce.

  1. Jaké otázky ve mě i ostatních vytvoří leadera ?

Otázky, které někam posunou a podpoři. Vybudují nějakou důvěru. Ta otázka způsobí emoci, která řekne, že “ano, u tohohle člověka mám důvěru jako v leadera”.

  1. Jaké otázky jsou nejlepší pro plánování a nastavování cílů?

Řekl bych, že hlavně konkrétní specifické. Držet se modelu SMART. Přijde mi však u toho důležitá otázka na každého člena v týmu, jestli plán či cíl přijímá. 

  1. Jaká otázka by byla nejlepší k tomu, abychom pomohli novým zaměstnancům?

Simuluji si to na nových téčkách v TAPu, takže bych se jich po jejich příchodu zeptal na to, čemu v rámci TAPu nerozumí. Ta je taková hodně otevřená, složitá a dlouhá, ale pro mě by byla důležitá. Jako další fajn otázka mi přijde jakou emoci v nich TAP vzbuzuje když si už prošili přijímačkama a jsou lehce seznámeni s komunitou. 

  1. Jak mohu dát feedback pomocí otázek?

Řekl bych, že je tu možnost člověka vlastně vykoučovat a zareflektovat na to jak sám to zvládl. Pokud bych chtěl dát nějakou kritiku a nesouhlasil bych s tím, jak si na to daná osoba zareflektovala, tak bych se ho mohl zeptat na to jak si třeba myslí, že to viděli ostatní. 

  1. Jaké otázky budou generovat kreativitu?

V zásadě ty otevřené. A přijde mi také důležié aby byli otázky čerstvé. Nebo třeba naprosto náhodné otázky mimo kontext generují kreativitu. 


Kapitola 8. : Používání otázek při tvorbě týmů

  1. Jak mohu podpořit iniciativu a risk taking?

Experimentování a ujištění toho, že se nic neděje. Ukázání příkladu.

  1. Jak mohu spolupracovat se členy týmu?

Jako leader co vede pomocí otázek mi spolupráce přijde v podobě koučování. 

  1. Jaké otázky mohu použít k tomu, abych lépe zvládal konflikt ?

Vyjasnit si situaci a následně se ptát na osobní rovině. Vlastně ptát se na konkrétní věci, které konflikt vyvolaly. 

  1. Jak vytvořím sdílenou odpovědnost ?

Sám nevím, protože na tom náš tým IMO pracuje.


Kapitola 9. : Používání otázek při řešení problémů

  1. Zaměřuji se na spíše na otázky než na odpovědi při řešení problémů?

Mám pocit, že při řešení problémů se dost často do toho zapletou emoce. Je pak složitější se zaměřovat na otázky. Sám jsem ale pocítil, že otázky položené v emocích mají kdy i větší sílu než ty, které podaváme tak jakoby na salámu.

  1. Reflektuji na to, na co se již bylo tázáno a učím se z toho?

Ano snažím se o to, ale není to vůbec sranda. Je to o tom, že jednáme z lidmi a ty jsou po každé jiní. Přijde mi že je pak podstatnější si člověka umět zařadit a jednat s nimi tak jako s podobnými předtím. Přijde mi důležitější tedy reflexe na pomyslnou sadu otázek, kterou používáme při komunikaci.


Kapitola 10. : Používání otázek k tvorbě strategie a změny

  1. Na jaké otázky se mohu ptát, abych transformoval vizi a hodnoty organizace?

Jak to s vámi souzní? Jedna z otázek, které mi přijdou jako velmi tranformační.

  1. Jaké otázky pomohou organizaci k adaptaci na rychle se měnící se prostředí?

Otázky systémového myšlení. Ptaní se na aktuální dění. 

  1. Jak mohu lépe zapojit zákazníky do procesu prodeje pomocí otázek?

To co naši generaci při nakupování charakterizuje. Prostě customizace.

  1. Jak používám otázky k tomu, abych přinesl nové perspektivy?

Ty co lehce souvisí s tématem, ale nějakým způsobem z něho odbíhají.





Hodnocení: 80 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Jana Švecová - 13.01.2022 - 09:39


Wow... tolik otázek a odpovědí :-). Jsem ráda, že se tomuto tématu věnuješ. Musím s Tebou souhlasit - pokládání otázek je potřeba zkoušet. Otázky by měly být ryzí, často se otázkami zakrývá náš vlastní názor, rada, kritika, soud, apod., a to není správně. Také bych v TS chtěla MNOHEM více otázek.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: