Strategie modrého oceánu Renée Mauborgne, W. Chan Kim
Strategie modrého oceánu
Trh se dělí na 2 oceány:
Modrý oceán-žádná konkurence, příležitosti
Červený oceán-zahlcen kvanty podniků, ti samí zákazníci, zisky a růst firem se zmenšuje, velká konkurence
V dnešní době jsou si výrobky od různých firem čím dál tím podobnější-firmy bojují o ty samé zákazníky
Dříve byly lidé naprosto oddaní jedné značce z daného odvětví, jako u Colgate-zubní pasty, ale v dnešní době, pokud je ve slevě jiná značka, velice snadno přejdou k někomu jinému
V dnešní době se nevyplatí neustálá inovace starých produktů, zákazníci o to nemají zájem, spíše se vyplatí vytvářet nové inovativní produkty
Strategie modrého oceánu:
Hodnotová inovace-vyšší hodnota za nižší cenu
Vyšší hodnota neznamená vyšší cenu
Co nabízí za peníze zákazníkům konkurence? Co dostávají zákazníci hodnotou za své peníze?
4 akce-nová hodnota:
Eliminovat(snížení nákladů)-Jaké faktory, které toto odvětví bere jako samozřejmost, by měly být odstraněny?
Snížit(snížení nákladů)-Které faktory by měly být podstatně omezené pod standart odvětví?
Zvýšit(zvýšení a vytvoření vyšší hodnoty)- Které faktory by měly být výrazně zvýšené nadstandar odvětví?
Vytvořit(zvýšení a vytvoření vyšší hodnoty)-Které faktory toto odvětví nikdy nenabízelo a měly by být vytvořeny?
Příležitosti modrého oceánu-systémový rámce 6 cest:
Funkčnost a emocionální přitažlivost pro zákazníky-já váš produkt více funkční, nebo emocionální? Pokud více funkční, jak může být více emocionální, pokud je více emocionální, jak může být více funkční?
Alternativní odvětví- zaměřit se na odvětví, která jsou alternativou pro můj produkt.
Nabídka doplňkových produktů a služeb-když vezmeme v úvahu kompletní zákaznickou zkušenost, včetně toho, co se děje před použitím produktu, během něj a po něm, můžeme objevit nové příležitosti
Strategické skupiny v daném odvětví -kombinace nejatraktivnějších faktorů různých skupin v rámci svého odvětví
řetězec kupujících-uživatel, kupující a vlivné osoby