StartUP za pakatel


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 24.01.2024

Startup za pakatel   Chris Guillebeau

Proč jsem si tuto knihu vybral?

Kniha mi leží na poličce určitě déle než dva roky a už si tak nepamatuji, proč jsem si ji poprvé koupil. Zároveň cítím, že se náš tým dostává do fáze, kdy můžeme začít rozjíždět projekty a vědět, jak vybudovat něco za pakatel by se nám mohlo hodit.


O čem kniha je?

Autor knihy objel mnoho států, aby mohl shrnout v této knize příběhy podnikatelů, kteří začínali za minimální peníze či úplně od nuly. Osobně jsem dost postupů, tipů a triků už věděl, ale stejně se zde našli zajímavé myšlenky, které mne zaujali a donutili mě nad nimi popřemýšlet. Tato kniha je o příbězích lidí, kteří rozjeli svůj mikrobyznys bez investic, bez zaměstnanců a často bez představy, co budou dělat.

Autor svou knihu otvírá okamžitě skvělou myšlenkou, která Vás vtáhne do děje – jakmile si zvyknete na svobodu, nepomůže vám žádná odvykací kúra. Po zjištění, jaké je to na druhé straně, nepřichází v úvahu, že byste ještě někdy dodržovali pravidla někoho jiného.


Jak vymyslet nápad?

Základ vybudování firmy je velmi jednoduchý, nepotřebujete na MBA, investiční kapitál ani podrobný plán. Potřebujete jen produkt nebo službu, skupinu lidí, kteří jsou ochotni za to zaplatit, a způsob plateb.

Pokud používáte pro vytvoření nového produktu či služby brainstorming, pamatujte, že jediným kritériem nejsou pouze peníze (byť jsou kritériem důležitým). Ke každé myšlence o nápadu si položte následující tři otázky:

              1) Jak za ten nápad dostanu zaplaceno?

              2) Kolik lze za něj získat?

              3) Existuje možnost, jak dostat zaplaceno víc než jednou?

Většina lidí totiž chce něčeho více (peněz, láska, uznání) a něčeho méně (stres, úzkost, dluhy). Vždy se soustřeďte na to, co můžete přidat nebo v čem můžete ulehčit, abyste jim zlepšili život – a pak se připravte, že za to dostanete zaplaceno.

(vášeň + dovednost) + (problém + trh) = příležitost

Nemá smysl něco zavádět nového, pokud je trh spokojený se stávajícím řešením. Vaše řešení musí být jiné nebo lepší.

Nezapomeňte, že cílem podnikání je zisk. Nejde o oblíbenost, nejde o obrovské zastoupení v sociálních médiích, ani o úžasné produkty, které nikdo nekupuje. Musíte dohlédnout na to, aby vaše opakující se aktivity, pokud možno přímo souvisely s vyděláváním peněž. Není nic špatného na tom mít nějakého koníčka, ale jestli tomu chcete říkat podnikání, musíte vydělávat peníze.

Výzva č.1: Každé ráno si vyhraďte 45 minut, kdy nebudete připojeni k internetu. Tento čas věnujte výhradně aktivitám, které zlepší vaše podnikaní – ne takovým, které ho udrží jen za chodu.


Opatrně na marketing ze staré školy

Když se soustředíte na to, abyste poznali „svoje lidi“, mějte na paměti tuto důležitou zásadu: většina z nás ráda nakupuje, ale nemáme rádi, když nám někdo něco prodává. Marketing ze staré školy je založen na přesvědčování, zatímco nový marketing vychází z pozvání. Při marketingu založeném na přesvědčování se snažíte lidi o něčem přesvědčit, ať už jde o to, že potřebují obecně vaše služby, nebo že to, co nabízíte, je lepší než u konkurence.


Programové prohlášení o 140 slovech

Rozvrhněte si plánovací proces na velmi jednoduché cvičení; vytvořme si programové prohlášení našeho podnikatelského nápadu (nebo naší firmy) o maximální délce 140 znaků. To je nejvyšší možný počet znaků pro zprávu na Twitteru a současně dobrý přirozený limit pro upřesnění koncepce. Třeba vám pomůže, když popřemýšlíte o prvních dvou charakteristikách jakéhokoliv podnikání; produkt nebo služba a skupina lidí, kteří za ně budou platit.


Prodej nabídky

Každou nabídku směřujte tak, aby z ní vyplynula další. Pokud narazíte na odpor obchodníka, který měl vůči spolupráci výhrady, upozorněte jej na skutečnost, že jiné firmy výhrady neměly. Tím jako by naznačujete: „Dělají to všichni ostatní. Pokud vy ne, zůstanete stranou.“

Nejlepší nabídky vytvářejí ve spotřebitelích pocit „To musím mít hned teď!“. Spousta nabídek dokáže uspět, přestože vyvolává mnohem menší pocit naléhavosti. Lehké pošťouchnutí subjektu, aby okamžitě začal jednat, je původním jevem decentní nabídky, při které nikdo netlačí na pilu.

Ihned poté, co si něco koupíme, nás často zasáhne bodavý osten úzkosti. Byla to dobrá koupě? Tohoto pocitu můžete lidi zbavit, vyvoláte-li v nich pozitivní emoce v souvislosti s právě realizovanou akcí. Nejsnazší a nejdůležitější metoda, jak utvrdit zákazníky v jejich rozhodnutí, je poskytnout jim rychlý přístup k tomu, za co zaplatili. Měli byste jít ještě dál a dopřát jim nadstandartní plnění, které překračuje jejich očekávání. Dejte jim víc, něž předpokládali. Toho můžete dosáhnout, když jejich nákup podpoříte neočekávaným zasláním ručně psaného poděkování nebo jakýmkoliv jiným způsobem.


Nabízejte (omezený) rozptyl cen volba počáteční ceny za službu, která vychází z přínosu poskytovaného zákazníka, je tou nejdůležitější zásadou zaručující ziskovost. Pro vytvoření ziskovosti, nebo alespoň lepší integraci do svého obchodního modelu, byste měli v příštím kole uvést svou nabídku s více než jen jednou cenou. Tato praxe totiž vynáší velký rozdíl do konečného součtu, protože vám umožňuje navyšovat příjem bez navyšování počtu zákazníků.

Varianta 1: Nejúžasnější věcička na světě (87 dolarů)

Varianta 2:

1. neúžasnější věcička na světě, úsporná verze (87 dolarů)

2. nejúžasnější věcička na světě, lepší verze (129 dolarů)

3. nejúspěšnější věcička na světě, premium verze (199 dolarů)

Klíčem k této strategii je nabídka v omezeném rozptylu cen: není tak velký, aby zákazníky zmátl, ale je dostatečně velký, aby jim poskytl rozumnou možnost volby. Všimněte si důležitého rozdílu, který se zde přirozeně objevuje. Místo, abyste se zákazníků ptali, jestli se chtějí koupit vaši věcičku, ptáte se jich, jakou věcičku chtějí koupit.

Nechte si zaplatit víckrát než jednou – zajistěte, abyste nedostali zaplaceno jen jednou. Nejlepší by bylo dostávat zaplaceno opakovaně – od stejných zákazníků, znovu a znovu, na pravidelné bázi. Možná jste slyšeli termín program komunity, stránka pro členy, předplatné. Všechny v podstatě znamenají totéž: nechat si platit znovu a znovu od stejných zákazníků, obvykle za průběžný přístup ke službě nebo pravidelné dodávce produktu.



Zajímavá myšlenka: Míváme tendence komunikovat o vlastnostech, ale protože většina lidí vychází z emocionálních rozhodnutí, je mnohem přesvědčivější hovořit o přínosech.

Zajímavá myšlenka: O tom, zda je vaše cenová politika fér, rozhodne lehce otázka: Kupují lidé to, co prodáváte? Pokud odpověď zní ano, jste na správné cestě. Pokud ne, máte problém.


Čím vylepšit své stránky?

Často kladené otázky – možná si myslíte, že stránka s často kladenými dotazy vzniká výhradně za účelem odpovídání na otázky. Tak pozor! Není to tak, nebo to přinejmenším není jediná funkce. Dobře vymyšlená stránka s často kladenými dotazy má také další mimořádně důležitý účel. Můžete tomu říkat „včasné podchycení výhrad“. Doplňkovým účelem často kladených otázek je totiž uklidnit potenciální kupující a reagovat na jejich výhrady. Vaše poslání, pokud se rozhodnete to přijmout, je odhalit, jaké hlavní výhrady budou mít odběratelé vůči vaší nabídce, a uvážlivě na ně předem zareagovat.


Seznam kroků pro uvedení produktu na trh

1. Ujistěte se, že z vašeho produktu/služby jasně plyne, jakou hodnotu nabízejí. Co získají zákazníci, když vydají peníze za vaši nabídku?

2.Rozhdoněte se, jaké bonusy, pobídky či odměny poskytnete prvním kupujícím. Jak budou odměněni za to, že neváhali?

3. Navodili jste před uvedením na trh atmosféru očekávání? Nemohou se potenciální klienti dočkat?

4. Navodili jste dojem naléhavosti nabídky – nejde o falešný pocit, ale skutečný důvod postavený na aktuálnosti?

5. Zveřejněte čas a datum uvedení na trh předem.

6. Pokud jde o on-linový produkt, máte správně nastavenou platební bránu nebo nákupní košík?

7. Napište svým čtenářům, zákazníkům a kamarádům výrazná vzkaz související s uvedením na trh.

8. Připravte si příspěvky na sociální sítě.

9. Naplánujte si uvedení produktu na trh tak, aby vyhovovalo vašim klientům, ne vám. Pokud se preference shodují, obvykle je nejlépe uvádět brzy ráno.

10. Napište prvním třem až pěti zákazníkům poděkování a zeptejte se jich, jestli při objednávce neměli žádné problémy.

11. Požádejte o pomoc při šíření informací. Mnoho potenciálních zákazníků i známých vám pomůže tím, že o tom řeknou přátelům a příznivcům, ale musíte si o to říct.

12. Napište obecný děkovný vzkaz, který obdrží všichni klienti, jakmile zakoupí produkt.

13. Načrtněte si obsah budoucí komunikace a naplánujte si ji na období, až se vzpamatujete po uvedení produktu na trh.

14. Jak můžete překonat očekávání a překvapit svým produktem zákazníky? Můžete do své dodávky zahrnout něco navíc, případně nějaké neinzerované výhody?

15. Existuje něco zvláštního, čím byste mohli zákazníkům poděkovat?


Dobrý produkt + skvělé služby + tvrdá práce = úspěšný byznys

 

ATP model

Tato kniha pro mne nebyla až tak v něčem nová, avšak dala mi mnoho poznatků k připomenutí. Určitě znáte ten pocit, když si říkáte: No jo, vždyť to já vím…proč to sakra nedělám? Přesně takhle jsem se cítil. Co určitě aplikuji ihned jsou poznatky z bodu prodej nabídky a často kladené dotazy. Musím kompletně předělat své webové stránky a upravit variabilitu nabídky. Chci jej hned aplikovat do svého projektu mimo Tiimi, kde se pomalu ale jistě chystáme na novou sezonu. Zároveň jsem si znovu uvědomil, že nemusím mít na rozjezd projektu statisíce, ale stačí mi „pakatel“. K této knize se budu vracet, pokud budu mít při tvoření svých podnikatelských plánů nějaké nejasnosti.


Zajímavé citáty:

„Podnikatelské příležitosti jsou jako autobusy; každou chvilku jede další.“ – Richard Branson

„Váš čas je omezený, tak jím neplýtvejte a nežijte život někoho jiného.“ – Steve Jobs

„Podnikání je hra pro dospělé.“ – autor


Zajímavé odkazy:

VisaHQ.com – dozvíte se zde o tom, jaká víza potřebujete do různých zemí.

Hithit.cz/Startovac.cz - lze zde získat peníze pomocí „crowdraising“

Finance.cz/Peníze.cz/Mesec.cz/Ucetnictvi-finance.cz – informace o financích

Formluare-ke-stazeni.cz – nejrůznější formuláře pro administrativu


Firma „za pakatel“ z ČR (návrh na ZS)

Kateřina Šumpíková – Alesio Café

Martina Vaculíková – Adaptia.cz

Aleš Zemánek – AZUB bike



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: