Úvod
Jelikož je ImpEx zaměřený na mezinárodní obchod a zejména pak na vyhledávání nových vhodných produktů, které si sami necháváme ODM upravovat, tak nám další teamprenéři doporučili tuto knížku. Tato knížka by nám totiž měla svou metodou projektového řízení urychlit a usměrnit vývoj nového produktu tak, abychom se vyhnuli zbytečným přehlédnutým chybám, a to vše zvládli během jednoho týdne. Do toho zvládneme nový produkt otestovat a teoreticky bychom se neměli dopustit budoucího fiaska při zavádění nechtěného produktu.
Tato metoda je standardně užívána mnoha moderními společnostmi, jako jsou Google, Airbnb, a tak podobně.
4 hlavní kroky
Understand: V prvním kroku se tým soustředí na pochopení problému, který se chce řešit. Tým se zaměřuje na získání co nejvíce informací o uživatelích a jejich potřebách a požadavcích.
Diverge: v druhém kroku se tým zaměřuje na divergentní myšlení, tedy na generování co nejvíce nápadů na řešení problému. K tomuto účelu se využívají různé kreativní techniky, například brainstorming nebo mindmapping.
Converge: v třetím kroku se tým zaměřuje na výběr nejlepších nápadů a jejich transformaci do konkrétního prototypu.
Prototype and test: v posledním kroku se tým zaměřuje na vytvoření prototypu a jeho testování na uživatelích. Tento krok umožňuje týmu rychle získat zpětnou vazbu na svůj nápad a identifikovat případné nedostatky.
Tým
Pro tuto metodu je potřeba využít tým, který musí být složen vhodně pro daný produkt. Obecně platí, čím více různorodosti, tím více pohledů na práci a následný výsledek. Dle autora je nejlepším počtem týmu 7. Po utvoření týmu je důležité si stanovit roli rozhodovače, my to nazýváme projektovým manažerem. To je ten, kdo má rozhodovací pravomoc a během vývoje také poslední slovo. Zároveň by tým neměl postrádat tyto role: finanční, marketingový specialista, expert na vztahy se zákazníky, na technologii, na návrh a v neposlední řadě potížista, který dává protiklady na ostatní názory. Celý tým by měl být pochopitelně někým externě usměrňován, tuto pozici může zastávat facilitátor.
Průběh
Pondělí
První den je především organizační. Pobavit se o průběhu týdne a vydefinovat si cíle a výstupy z daného projektu. Na škodu není si utvořit myšlenkové mapy, pomocí kterých se můžeme dostat do větší hloubky překážek a dokáží je pochopit i ostatní členové týmu. Nesmí se opomenout zajištění konkrétních informací od specialistů.
Úterý
Druhý den se vyhledává konkrétní řešení. Ideální je využít klasické metody jako je například brainstorming, brainwritting, nebo třeba metoda 635. Cílem je vytvořit co nejvíce kreativních nápadů.
Středa
Třetí den se věnujeme analýze navrhovaných řešení a následnému výběru jednoho, které se zrealizuje. Případně se může z více řešení utvořit hybrid, který se následně doladí.
Čtvrtek
Čtvrtý dne je věnován vytvoření prototypu na základě definovaných kritérií a kroků z předešlého dne. Po vytvoření se prototyp testuje a v případě větších niancí se vracíme zpět a opakujeme předchozí kroky, dokud prototyp nevypilujeme.
Pátek
Poslední den se jde testovat přímo mezi potencionální zákazníky. Těm se pomocí drobných úkolů produkt představí. Je nutné veškeré reakce evidovat a následně vyhodnocovat. Autor doporučuje alespoň 5 zákazníků. Poté jsou 2 možnosti. Buď je produkt dokonalý a můžeme rovnou zahájit sériovou výrobu, anebo se vracíme opět zpět a produkt dolaďujeme, avšak poté musíme znovu projít fázi testování zákazníky.
ATP
Jelikož nám studijní týden nedovoluje věnovat skutečně 5 dní vkuse práci na vývoji, tak jsme si tuto metodu museli upravit tak, aby byla realizovatelná. Plné metodě se jistě budeme věnovat v létě, kdy nebudeme mít TS a další povinnosti a budeme vyvíjet další produkt do našeho sortimentu.
Když jsme vyvíjeli naše první psí hračky, tak jsme během jednoho večera definovali, co vlastně chceme. Stanovili jsme si, že chceme produkt, který je minimalistický a sloužil zároveň jako skvělá designovka. Také jsme si dodefinovali, že chceme barvy, které vidí pes dobře, a aby odstín byl pastelový. Materiály pro nás nebyly klíčové, ale důležité pro nás bylo, aby byl produkt neškodný a netoxický. Poté jsme se přesunuli na fázi, kdy jsme hledali konkrétní produkt. My jsme si produkt nevyráběli od 0 (OEM), a proto jsme přímo brainstorming nebo 635 pro jeho výběr neprováděli. Místo toho jsme prostě projížděli internet, co se nám líbí a odkazy shromažďovali na jedno místo. V dalším dnu jsme si zvolené výrobky projeli a vytvořili set z těch, které nás zaujaly nejvíce. Jelikož naše produkty jsou ODM, chcete-li „private labeling“, tak jsme si nadefinovali barvy a logo, které na produktech bude, včetně obalu. V dalším dnu jsme se pustili do výběru a obepisování vhodných dodavatelů, kde po delší době pomocí našeho tendru, který máme předdefinovaný s konkrétními požadavky pomocí výběrového síta, vyhrál jeden konkrétní dodavatel. Od tohoto dodavatele jsme objednali vzorky. V další fázi jsme vzorky ukazovali ostatním teamprenérům a pejskařům. Po vyhodnocení jejich reakcí jsme se shodli, že se ještě pověnujeme obalu, který jsme nyní zaměřili na kvalitnější, hezčí a ekologičtější obal. V následné fázi již byli potencionální zákazníci spokojeni a zboží bylo připraveno na objednání a hromadnou výrobu.