Proč jsem si vybral právě tuto knihu?
Sprint jsem si vybral hlavně na popud zkoušek. Chuť knihu přečíst však přinesl workshop od Símy Špádové na Rocket days a nadchl mě princip sprintu. Takže knihu jsem nedočkavě vyhlížel a čekal, kdy si ji konečně budu moci přečíst.
Co je to sprint?
Sprint je jedinečný proces z dílny Google Ventures, jehož cílem je zodpovědět rozhodující otázky na základě tvorby prototypů a testování nápadů se zákazníky. Shrnuje „největší hity“ z podnikové strategie, inovací, behaviorální psychologie a dalších oblastí do postupu krok za krokem, který může využít jakýkoli tým. A to všechno během týdne. V pondělí zmapujete problém a vyberete důležitý bod, na který se zaměříte. V úterý načrtnete na papír možná řešení. Ve středu uděláte velká rozhodnutí a proměníte nápady v hypotézu, kterou lze ověřit. Ve čtvrtek se dopracujete k realistickému prototypu. A v pátek ho otestujete na živých lidech.
Jak si na sprint sestavit tým?
Sprinty jsou nejúspěšnější, když se sejde různorodá směs lidí: ti, kdo se přímo podílejí na realizaci projektu, spolu s pár dalšími experty, kteří přinesou specializované znalosti.
V první řadě budete potřebovat rozhodovače (někoho s autoritou k rozhodování). Rozhodovač je tím, kdo v projektu oficiálně rozhoduje. Bude-li se na sprintu Rozhodovač objevovat jen v krátkých výstupech, musí v zasedačce mít svého delegáta.
Měl by tu být také finanční expert – někdo, kdo umí vysvětlit, odkud se berou peníze (a kde mizí). Nesmíme zapomenout ani na marketingového experta – někdo, kdo utváří to, co o sobě vaše firma sděluje. Důležitou součástí je i expert na styk se zákazníky – ten, kdo je pravidelně v kontaktu s jednotlivými zákazníky. Skvělým pomocníkem je i expert na technologie/logistiku – někdo, kdo nejlépe ví, co vaše společnost dokáže vytvořit a dodat. Posledním velmi důležitým článkem je expert na návrh – někdo, kdo vám může pomoci váš prototyp vyrobit během dne.
Pravidlo vypnutých mobilů
Čas je během sprintu jednou z nejcennějších komodit, takže si v zasedačce nemůžeme dovolit žádné rozptylování. Proto máme jednoduché pravidlo“ nejsou povoleny žádné notebooky, telefony ani iPady. Odložit zařízení může být zprvu nepohodlné, ale je to osvobozující. A nezůstaneme úplně odříznuti od světa. Aby nikdo nepřišel o nic důležitého, má pravidlo vypnutých mobilů dvě výjimky:
- Můžete se zařízením pracovat během přestávky.
- Můžete se zařízením odejít z místnosti.
Pondělí
❏ Napište na tabuli tenhle kontrolní seznam. Až to budete mít, rovnou odškrtněte tuto první položku. Vidíte, jak je to jednoduché? Odškrtávejte průběžně celý den.
❏ Představení. Pokud se někteří účastníci navzájem neznají, udělejte představovací kolečko. Vyzdvihněte facilitátora a Rozhodovače a popište jejich role.
❏ Vysvětlete, jak funguje sprint. Představte pětidenní proces sprintu (můžete využít prezentaci z webu thesprintbook.com). Projděte tenhle kontrolní seznam a stručně popište každou aktivitu. kolem
❏ Stanovte si dlouhodobý cíl. Buďte optimističtí. Ptejte se: Proč tento projekt děláme? Kde chceme být za půl roku, za rok nebo za pět let? Zapište dlouhodobý cíl na tabuli.
❏ Sepište otázky do sprintu. Buďte pesimističtí. Ptejte se: V čem bychom mohli selhat? Přeformulujte tyto obavy v otázky, které můžete tento týden zodpovědět. Sepište je na tabuli. Tipy na otázky: Na jaké otázky chceme v tomto sprintu najít odpovědi? Co je potřeba zajistit, abychom dosáhli našeho dlouhodobého cíle? Představte si, že se vydáme do budoucnosti a zjistíme, že se náš projekt nepodařil. Co to mohlo způsobit?
❏ Nakreslete mapu. Vlevo sepište zákazníky a klíčové hráče. Vpravo nakreslete konec s vaším splněným cílem. A nakonec mezi nimi vytvořte vývojový diagram ukazující, jak zákazníci interagují s vaším produktem. Pojměte to jednoduše: pět až patnáct kroků. V průběhu týdne bude mít mapa zásadní roli. V závěru pondělka ji využijeme, abyste široce pojatou výzvu zúžili do konkrétního cíle sprintu. Později v týdnu poskytne mapa strukturu pro náčrty a prototyp řešení. Pomůže vám sledovat, jak do sebe všechno zapadá, a uvolní zatížení krátkodobé paměti.
❏ Pauza na oběd. Pokud to jde, najezte se společně (je to příjemné). Připomeňte lidem, ať volí lehký oběd, aby jim na odpoledne zbylo dost energie. Kdyby vám později vyhládlo, máte svačinky.
❏ Ptejte se expertů. Vyzpovídejte experty ze sprintového týmu i další hosty. Každý rozhovor by měl trvat 15–30 minut. Ptejte se na celkovou vizi, průzkumy mezi zákazníky, jak věci fungují a na předchozí snahy v projektu. Představte si, že jste novináři. Průběžně aktualizujte dlouhodobý cíl, otázky a mapu.
❏ Představte poznámky Jak bychom mohli. Rozdejte fixy na tabuli a lepicí papírky. Problémy přeformulujte jako příležitosti. Do levého horního rohu vždy napište zkratku JBM. Pište vždy jeden nápad na papírek. Skládejte si je na hromádku.
❏ Uspořádejte poznámky Jak bychom mohli. Připevněte všechny poznámky JBM na stěnu, v libovolném pořadí. Podobné nápady seskupujte k sobě. Označujte témata, která se začnou rýsovat. Nesnažte se o dokonalost. Věnujte tomu zhruba deset minut.
❏ Hlasujte o poznámkách Jak bychom mohli. Každý má dva hlasy. Je povoleno hlasovat pro vlastní poznámky nebo pro jednu poznámku dvakrát. Rozhodovači dejte samolepky čtyři. Vítězné poznámky přesuňte na mapu.
❏ Vyberte cíl. Zakroužkujte na mapě nejdůležitějšího zákazníka a cílový moment. Tým se může vyjádřit, ale konečné slovo je na Rozhodovači. Když máte cíl vybraný, vraťte se ke sprintovým otázkám. Obvykle se nepodaří zodpovědět všechny v jediném sprintu, ale minimálně jedna by měla být v souladu s určeným cílem.
Nejdůležitější zásady
• Začněte od konce. Začněte představou konečného výsledku a rizik, která se k němu vážou. Pak postupujte zpět a hledejte kroky, které vás k cíli dovedou.
• Nikdo neví všechno. Ani Rozhodovač. Znalosti sprintového týmu jsou uzamčeny v hlavách jednotlivých členů. Máte-li rozlousknout svou výzvu, musíte je dostat ven a vybudovat společné chápání problému.
• Přeformulujte problémy jako příležitosti. Pozorně naslouchejte problémům a pomocí obratu „Jak bychom mohli“ je převádějte v příležitosti.
Tipy pro facilitátora
• Žádejte o svolení. Požádejte skupinu o svolení řídit diskusi. Vysvětlete, že se budete snažit posouvat jednání dopředu, aby byl sprint pro všechny efektivnější.
• Základ: nepřestávejte zaznamenávat. Shrnujte debatu v týmu do poznámek na tabuli. Podle potřeby improvizujte. Ptejte se: „Jak mám tohle zapsat?“
• Ptejte se na samozřejmé věci. Dělejte naivního. Hodně se ptejte „Proč?“
• Postarejte se o lidi. Udržujte v týmu stabilní hladinu energie. Po hodině až hodině a půl zařaďte přestávku. Připomínejte lidem, ať si vezmou svačinu a dají si lehký oběd.
• Rozhodněte a jděte dál. Pomalé rozhodování odčerpává energii a ohrožuje časový plán sprintu. Pokud se skupina ponoří do dlouhé debaty, požádejte Rozhodovače o jasné slovo.
Úterý
❏ Bleskové ukázky. Podívejte se na skvělá řešení z nejrůznějších firem – včetně vaší. Na ukázku máte tři minuty. Ti, kdo jednotlivé produkty navrhli, je postupně představí zbytku týmu, co je na nich tak skvělé. Dobré nápady rychle načrtněte na tabuli.
❏ Rozdělte se, nebo jděte v rojnici. Určete, kdo bude kreslit jednotlivé části mapy. Pokud ve sprintu cílíte na velký kus mapy, rozdělte ho a přiřaďte řešitele každé části.
❏ Kreslení ve čtyřech krocích. Stručně vysvětlete čtyři kroky postupu. Všichni se dají do kreslení. Až budete mít hotovo, dejte náčrtky na hromádku a do zítřka odložte.
❏ 1. Poznámky. Dvacet minut. Tiše procházejte místností a dělejte si poznámky.
❏ 2. Nápady. Dvacet minut. Každý sám načrtněte prvotní nápady. Zakroužkujte ty nejslibnější.
❏ 3. Šílené osmičky. Osm minut. Složte list papíru tak, aby vzniklo osm okének. Do každého okénka načrtněte variaci jednoho ze svých nejlepších nápadů. Každému minináčrtku věnujte minutu.
❏ 4. Náčrt řešení. Třicet až devadesát minut. Nakreslete scénář o třech panelech – jsou tvořeny lepicími papírky, které nalepíte na jeden list papíru. Náčrt musí být srozumitelný sám o sobě. Nepodepisujte ho. Na kráse nezáleží. Na textu ano. Dejte náčrtu chytlavý titul.
Nejdůležitější zásady
• Kombinujte a vylepšujte. Každý velký vynález vychází z existujících nápadů.
• Kreslit umí každý. Náčrty řešení se vesměs skládají z obdélníčků a slov.
• Konkrétní vítězí nad abstraktním. Využijte náčrty k proměně abstraktních nápadů v konkrétní řešení, které mohou ostatní zhodnotit.
• Společná individuální práce. Skupinový brainstorming nefunguje. Místo toho dejte jednotlivcům čas v klidu rozvíjet vlastní řešení.
Získejte zákazníky na páteční test
❏ Určete někoho, kdo bude mít nábor zákazníků na starost. Zabere to každý sprintový den jednu až dvě hodiny práce navíc.
❏ Hledejte na inzertním webu. Publikujte obecný inzerát, který osloví široké publikum. Nabídněte odměnu (my používáme dárkový kupon v hodnotě 100 dolarů). Odkažte na výběrový dotazník.
❏ Napište výběrový dotazník. Položte dotazy, které vám pomohou najít cílové zákazníky, ale neodhalte při tom, koho hledáte.
❏ Najděte zákazníky prostřednictvím vaší sítě. Pokud potřebujete specialisty nebo stávající zákazníky, hledejte testery ve své síti.
❏ Dohodněte účast e-mailem nebo telefonicky. Během týdne se spojte s každým ze zákazníků a ověřte, že se v pátek skutečně dostaví.
Středa
❏ Lepení rozhodne. Nejslibnější řešení vyberete v pěti krocích:
❏ Výtvarná galerie. Připevněte náčrty řešení do jedné dlouhé řady na stěně.
❏ Teplotní mapa. Všichni si náčrty potichu prohlédnou a k částem, které se jim líbí, přidají malou kulatou samolepku – každý dostane celkem tři. Pro tvůrce není těžké opentlit průměrný nápad skvělými argumenty nebo dokonale vysvětlit nápad, který je nečitelný. Ve skutečném světě ale tvůrci prezentace a vodítka nabídnout nemohou. Ve skutečném světě budou nápady muset obstát samy o sobě. Pokud zmetou experty ve sprintu, dá se čekat, že budou matoucí i pro zákazníky.
❏ Rychlokritika. Tři minuty na náčrt. Ve skupině proberte nejzajímavější body každého náčrtu. Zachyťte klíčové nápady a důležité námitky. Nakonec se zeptejte autora, jestli skupina něco opomněla.
❏ Předběžné hlasování. Každý si potichu vybere nápad, který ho oslovil nejvíc. Všichni najednou pak umístí jednu velkou kulatou samolepku jako svůj (nezávazný) hlas.
❏ Superhlas. Dejte Rozhodovači tři velké puntíky, na které napíše svoje iniciály. Vysvětlete, že k řešením, která Rozhodovač vybere, vytvoříte prototyp a otestujete je.
❏ Oddělte vítěze od nápadů „možná časem“. Přesuňte náčrty se superhlasy k sobě.
❏ Souboj, nebo všechno v jednom. Rozhodněte, zda lze vítěze spojit v jednom prototypu, nebo jestli vzájemně neslučitelné nápady vyžadují dva nebo tři prototypy, které se utkají v souboji.
❏ Fiktivní značky. Dojde-li na souboj, metodou Piš a hlasuj vyberte fiktivní názvy produktů.
❏ Piš a hlasuj. Tato metoda se hodí pro rychlé shromáždění nápadů ze skupiny a jejich zúžení až k rozhodnutí. Požádejte účastníky, ať jednotlivě zapíší své nápady, sepište je na tabuli, hlasujte o nich a nechte Rozhodovače vybrat vítěze. Ale pozor. Když lidé pracují ve skupině, začnou se někdy obávat, zda dojde ke shodě, a snaží se rozhodovat tak, aby se jejich nápady líbily všem. Většinou to pramení z přátelskosti a touhy po soudržnosti ve skupině a částečně možná i z toho, že v demokracii se cítíme příjemně. No, demokracie je dobrý systém vlády ve státě, ve sprintu tu ale nemá místo.
❏ Oběd
❏ Nakreslete storyboard. K naplánování prototypu použijte storyboard. Vzhledem z napjatému rozvrhu vás bude lákat skočit do prototypování hned, jakmile vyberete vítězné nápady. Pokud ale začnete tvořit prototyp bez plánu, budete stále zabředávat do drobných nezodpovězených otázek. Jednotlivé kusy nebudou držet pohromadě a celý prototyp se vám může úplně rozpadnout. Storyboard využijete k lepší představě o dokončení prototypu, takže budete moci odhalit problematická a matoucí místa ještě před jeho vytvořením.
❏ Nakreslete mřížku. Zhruba patnáct čtverců na tabuli.
❏ Vyberte úvodní scénu. Představte si, jak se zákazníci s vaším produktem nebo službou nejčastěji setkají. Pojměte to jednoduše: webové vyhledávání, článek v časopise, regál v obchodě atd.
❏ Naplňte storyboard. Kdekoli můžete, přesuňte do storyboardu stávající náčrty. Když to nejde, kreslete, ale nevytvářejte společně texty. Zachyťte jen tolik detailů, kolik bude tým potřebovat k čtvrtečnímu vytvoření prototypu. Jste-li na pochybách, riskujte. Hotový příběh by se měl skládat z pěti až patnácti kroků.
Tip pro facilitátora
• Nedopusťte vyčerpání baterek. Každé rozhodnutí odčerpává energii. Vyvstanou-li náročná rozhodnutí, předejte je Rozhodovači. Drobnější rozhodnutí odložte na zítřek. Nedovolte, aby do debaty pronikly nové abstraktní nápady. Pracujte s tím, co máte.
Čtvrtek
Ve čtvrtek nám jde jen o iluzi. Máte nápad na skvělé řešení. Místo, abyste strávili týdny a měsíce jeho zhmotňováním, zkrátka ho nafingujte. V jediném dni vytvoříte prototyp, který působí reálně. Máte-li tvorbu prototypu zvládnout, musíte dočasně změnit přístup: neusilovat o perfektní, ale o dostačující, ne o dlouhodobou kvalitu, ale o dočasnou simulaci.
❏ Vyberte správné nástroje. Nepoužívejte nástroje, s nimiž každodenně pracujete. Ty jsou optimalizovány na kvalitu. Zvolte místo nich rychlé a flexibilní nástroje na hrubou práci.
❏ Rozdělte a panujte. Rozdejte úkoly: roli tvůrce, sešívače, textaře, rešeršéra a tazatele. Tvůrci (2 nebo víc) vytvářejí jednotlivé součásti (obrazovky, stránky, díly atd.) prototypu. Sešívač (1) má za úkol sesbírat součásti od tvůrců a propojit je tak, aby všechno všude navazovalo. Textaře (1) potřebuje každý sprintový tým – prostě píše dobré texty do prototypu. Rešeršér (1 nebo víc) pročeše web, knihovny obrázků, materiály k vašim produktům a každé další představitelné místo, kde lze tyto prvky najít. Urychlí to práci tvůrcům, kteří nemusí přerušovat své úkoly a hledat každou drobnost, kterou do prototypu potřebují. Tazatel (1) následně v pátek nad hotovým prototypem povede rozhovory se zákazníky. Ve čtvrtek by si měl tedy připravit scénář tohoto rozhovoru. Nejlepší je, když tazatel na prototypu nepracuje. Nebude tak na pátečním testu emočně zainteresován a nedá před zákazníkem najevo radost nebo zklamání. Můžete také rozdělit storyboard do dílčích scén a každou přiřadit konkrétním členům týmu.
❏ Tvořte prototyp!
❏ Oběd
❏ Tvořte prototyp!
❏ Sešijte to dohromady. Máte-li rozdělenou práci, snadno ztratíte pojem o celku. Sešívač kontroluje kvalitu a stará se o to, aby do sebe všechny dílky zapadly. Odpoledne, když tvůrci dokončí práci na součástech, se pak dají do sešívání.
❏ Spusťte zkušební běh. Projděte svůj prototyp. Hledejte chyby. Tazatel a Rozhodovač musí být u toho.
❏ Dokončete prototyp.
Během dne
❏ Napište scénář rozhovoru. Tazatel se připraví na páteční test sepsáním scénáře.
❏ Připomeňte páteční test zákazníkům. E-mail je dobrý, telefonát lepší.
❏ Zajistěte dárkové kupony pro zákazníky. My obvykle používáme kupony v hodnotě 100 dolarů.
Nejdůležitější zásady
• Prototypové myšlení. Prototyp se dá udělat k čemukoli. Prototypy jsou na jedno použití. Vytvořte tolik, abyste se poučili, ne víc. Prototyp musí vypadat reálně.
• Zlatá střední cesta. Kvalita prototypu musí být dostatečná k tomu (a jen k tomu), aby u zákazníků vyvolala upřímné reakce.
Pátek
Improvizovaná laboratoř
❏ Dvě místnosti. Ve sprintové místnosti bude tým sledovat videopřenos rozhovorů. Budete potřebovat ještě druhou menší místnost na samotné rozhovory. Postarejte se, aby byla uklizená a pro zákazníky příjemná.
❏ Nastavte hardware. Umístěte webovou kameru tak, abyste viděli reakce zákazníků. Bude-li zákazník pracovat se smartphonem, iPadem nebo jiným hardwarovým zařízením, nastavte vizualizér a mikrofon.
❏ Nastavte přenos videa. K přenosu videa do sprintové místnosti použijte jakýkoli nástroj pro videokonference. Ověřte kvalitu zvuku. Ověřte, že přenos videa a zvuku probíhá jednosměrně.
Nejdůležitější zásady
• Pět je magické číslo. Po pěti rozhovorech se zákazníky se objeví nepřehlédnutelné vzorce. Všech pět rozhovorů proveďte v jednom dni.
• Dívejte se spolu, poučte se spolu. Nerozpouštějte sprintový tým. Sledovat rozhovory společně je efektivnější a dospějete k přesnějším závěrům.
• Vždycky vyhráváte. Váš prototyp se může ukázat jako efektivní propadák nebo nedokonalý úspěch. V každém případě se ale dozvíte, co musíte udělat v dalším kroku.
Rozhovor v pěti dějstvích
❏ Přátelské uvítání. Uvítejte zákazníka a pomozte mu uvolnit se. Vysvětlete, že vás zajímá upřímná a otevřená zpětná vazba.
❏ Otázky na souvislosti. Začněte nezávaznou společenskou konverzací a postupně přejděte k otázkám týkajícím se tématu, které vás zajímá.
❏ Představení prototypu. Připomeňte zákazníkovi, že některé věci nemusí fungovat a že v žádném případě netestujete jeho. Požádejte zákazníka, ať uvažuje nahlas.
❏ Úkoly a pošťouchnutí. Sledujte zákazníka, jak se v prototypu sám orientuje. Začněte jednoduchým pošťouchnutím. Dalšími otázkami zákazníkovi pomáhejte uvažovat nahlas.
❏ Rychlé shrnutí. Prostřednictvím vhodných otázek zákazníkovi pomozte shrnout celkový dojem. Poté mu poděkujte, předejte dárkový kupon a doprovoďte ho k východu.
Tipy pro tazatele
• Buďte dobrým hostitelem. Během celého rozhovoru myslete na pohodlí zákazníka. Hlídejte si řeč těla, abyste působili přátelsky. Usmívejte se!
• Pokládejte otevřené otázky. Ptejte se kdo, co, kde, kdy, proč, jak. Nepoužívejte návodné otázky s odpovědí ano/ne nebo výběrem z více možností.
• Nedoříkávejte. Nechte nedokončenou otázku vyznít do ztracena. Ticho zákazníka povzbudí k hovoru, aniž ho jakkoli ovlivní.
• Zvědavý přístup. Nechte se upřímně fascinovat reakcemi a myšlenkami zákazníka.
Možná to nejlepší na spritnu je, že nemůžete prohrát. Když otestujete prototyp se zákazníky, získáváte fantastickou výhru – šanci se za pouhých pět dní dozvědět, zda jste se svými nápady na správné cestě.
Vedení sprintu je trochu jako pečení koláče: neřídíte-li se receptem, může vzniknout nevábná břečka. Asi byste nevynechali cukr a vajíčka, a nečekali, že koláč i tak vyjde. Obdobně nemůžete přeskočit vytváření prototypu a testování a očekávat, že sprint bude fungovat.
Moje ATP
Sprint a konkrétně agile mě velmi nadchnul a těším se, až si to vyzkouším v praxi. Podle mě je pravidelné ověřování porozumění se zákazníkem to klíčové, kvůli čemu tady na Tiimi jsme. po zkouškovém období, bych si tedy rád vytvořil tým a vyzkoušel si, jaké to je zkusit si sprint v reálu. Třeba nějaký ten červen :)