Správné návyky Kouče


2 body

Hodnocení: 90 %

Přidáno: 02.06.2021

Správné návyky Kouče, říkejte méně, žádejte více a změňte způsob vedení   Michael Bungay Stanier

Proč jsem si tuto knihu vybral?

Tuto knihu jsem si vybral na základě shánění literatury pro svou bakalářskou práci. Zároveň se chci rozvíjet v pokládání těch správných otázek, protože cítím, že mi otázky dodávají sebevědomí a moc měnit okolnosti (perspektivy, nastavení mysli, přístupy a tak dále)

 


Jaké je základní téma knihy?

Základní tématikou této knihy je samozřejmě koučování. Autor tuto knihu rozdělil do 7 částí, které nazval podle základních otázek. Za každou kapitolu však dodal jeden poznatek, který by nám měl v koučování zlepšit naše chování. Navíc dodává šablonu na vytvoření toho správného návyku. Co to znamená? Za každou částí s vámi kniha projde: 

  1. událost, která se děje (Co je spouštěčem?), 
  2. S čím chci přestat (starý návyk), 
  3. co budu dělat na místo toho (nový návyk).  


Jaké jsem si odnesl myšlenky?

Hlavní myšlenky jsem si odnesl právě 7 základních otázek:

  1. Vykopávací otázky: O čem byste si rád promluvil? → zde autor uvádí, že na jakýkoliv problém se dá nahlížet alespoň ze 3 různých perspektiv. A to z pohledu projektů, neboli aktuální práce. Z pohledu vztahů, lidí a naposledy z perspektivy procesu. Díky tomu se můžeme na sužovaný problém koukat mnohem komplexněji. Tato otázka je zkrátí úvodní rozhovory. Je jen jednoduché pravidlo, které zde platí: Prostě se zeptat.
  2. Zvídavá otázka: A co ještě? → Tato otázka je důležitá pro kreativitu, vymýšlení nových a nových řešení. Díky ní se také můžeme dostat do větší hloubky problému. Tuto otázku lze použít i při přecházení na jiné téma a to například formou: A co ještě máš na srdci? Cíl těchto otázek je dostat z dotyčného maximum informací a to, že jsme na konci poznáme jednoduchou odpovědí: už nic dalšího nemám. U této otázky se může objevit “radící příšera” to znamená, že máme v úmyslu člověku radit. To však není podstatou koučinku a proto většinou z nás vyjde tvrzení s ? na konci. Aby se to neopakovalo je dobré se pozastavit a vyslovit zvídavou otázku: A co ještě můžete udělat? 
  3. Zaměřovací otázka: V čem spočívá opravdový problém, se kterým se vy osobně potýkáte? → Tato otázka je skvělá na zjištění toho co opravdu budeme řešit. Dále díky této otázce můžeme zjistit jestli opravdu řeším ten správný problém, nebo jestli jej náhodou neřeším za ostatní či dokonce jestli ho vůbec řeším. 
  4. Základní otázka: Co chcete? → Tato otázka je vhodná do chvil, kdy nikdo neví kam se hnout. Zde je i důležité dát i vlastní názor co chcete vy jako kouč aby všechny zúčastněné strany věděli na čem jsou. Zde je potřeba obzvlášť naslouchat odpovědi, protože se zde může objevit: “Chtěl bych”, cože signalizuje určité taktické výsledky, které chce člověk dosáhnout. Nebo: “musím mít”, to nám ukazuje určitou potřebu. Zde můžeme využít potřeby, které definoval ekonom Manfred Max-Neef a to potřeby: city, tvořivost, odpočinek, svoboda, identita, pochopení, účast, ochrana, živobytí. 
  5. Líná otázka: jak vám mohu pomoci? → Díky této otázce můžeme člověka dostat z role jednoho ze 7 dysfunkčních trpaslíků: Trucoun, Naříkal, Křikloun, Mrzout, Mučedník, Vztahoun a Nevrloun (jména mluví samy za sebe nemyslíte?).
  6. Strategická otázka: Pokud jste se k tomu zavázal, co jiného jste kvůli tomu odmítl? → Tuto otázku jsem použil na TS, když jsme procházeli výběrem našeho týmového lídra. Otázka je skvělá na pozastavení člověka a uvědomění si jeho osobních priorit. Otázka mi dále pomáhá v rozhodování, když jsem do něčeho hrrr…
  7. Učební otázka: Co bylo na našem rozhovoru pro vás nejužitečnější? → Co tato otázka přinese? Jednak přináší benefit opakování a s tím spojení delší zapamatování věcí a kontextů, dále přináší uvědomělé učení a v neposlední řadě zpětnou vazbu pro všechny zúčastněné strany. 



Zhodnocení knihy

Tato kniha mi přinesla kromě otázek i principi chování, které pomáhají lepšímu půseobění otázek. Většinu z nich jsem již znal z jiných knížek nebo zkušeností. Například: Ticho by nás nemělo znervóznit, ale signalizuje, že lidé přemýšlí, nebo, že rady s ? na konci nejsou vhodné pro posun a vytvoření nápadu, nebo, že klást více otázek najednou nenese takoví benefit oproti položení otázek postupně (prostě vyslov otázku a pak mlč dokud nepřijde odpověď.). Co mne osobně překvapilo nejvíce byla forma většiny otázek. Když se podíváte všechny otázky začnají na “CO..?”. Autor i sám uvádí, proč nevyužívá otázky typu: “Proč..?”. Zjednodušeně je to protože chceme dostat koučovaného k řešení a né vždy k analytice. Navíc otázky Proč mohou vést klienta do defenzivi a uzavřenosti. 

Doporučení od autora: používat otázky na všech komunikačních kanálech, které máme. Protože komunikace není součástí čistě jen mluveného slova.


Komu bych knihu doporučil?

Tuto knihu bych doporučil všem, kteří si chtějí zlepšit úroveň otázek a naslouchání, vedení lidí i sami sebe.





Hodnocení: 90 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Švecová Jana - 14.07.2021 - 09:41


Ty jo, zrovna tuhle knihu jsem nečetla a vypadá zajímavě. Pobavila jsem se u těch rolí :-D... kvůli tomu bych si knihu snad i přečetla. Co si myslíš o tom, že by mohla být kniha užitečná i pro leadership?

Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: