Spotify


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 09.12.2022

Spotify: Příběh inovátorů, kteří porazili Apple, Google i Amazon   Jonas Leijonhufvud a Sven Carlsson

Proč jsem si tuto knihu vybrala?


Upřímně jsem od této knihy měla velké očkávání, protože jsem nedávno poslouchala audioknihu na firemní kulturu Netflixu a ta mě doopravdy velmi zaujala, a tak jsem si říkala, že bude dobré se dozvědět i více o Spotify. Momentálně totiž hudbu poslouchám přes Apple music, ale už poměrně dlouhou dobu přemýšlím nad přechodem ke Spotify. 


Ze začátku knihy jsem byla poměrně zklamaná, protože mě kniha nezaujala tolik jak jsem očekávala, ale v průběhu jsem jí přišla na chuť!

Líbilo se mi jak je příběh komplexní jak uvádí náhled i do jiných firem jako třeba v rámci vyjednávání spolupráce s Markem Zuckerbergem či překonávání konkurence- Steva Jobse, kterému se nelíbilo, že by hudbu mohl mít zákazník zdarma a celkové nahlédnutí i do dalších problematik s tímto tématem spojených jako např. hledání investorů, přesvědčování nahrávacích společností kvůli právům a licenci k hudbě, vyjednávání se zpěváky, předhánění se v inovování, uvádění produktu na trh atp. 


Jednoduše řečeno kniha popisuje celkový vývoj Spotify a ukazuje jak velkou práci a námahu byly potřeba vynaložit, aby vznikla dnešní celosvětová jednička ve streamování hudby. Avšak není až tak vdělávací je spíš životopisného rázu, kde rozebíra kontaktní sítě Eka na jeho cestě k úspěchu.


Jak to vzniklo? 

Spotify vzniklo jako StartuUp roku 2006 ve Švédsku na předměstí Stockholmu. Zakladatelem Spotify je Daniel Eka, který s touto myšlenkou přišel a díky spojení s investorem Martinem Lorentzonem jej realizoval. Tito dva lidé změnili, do té doby upadající, hudební průmysl a posunuly jej úplně na novou úroveň.


Freemium

Tento business model Ek zavedl, protože spolu se svým týmem řešil morální problém. Lidé ilegálně stahovali hudbu a tak si stanovil za cíl tomu zamezit. Chtěli jednoduše vytvořit cestu jak dostat k lidem hudbu legálním způsobem a zdarma. A tak přišli s variantou business plánu freemium- tento model již ve Švédsku využívala společnost Skype- nábízení varianty zdarma a variantu premium, varianta free byla bezplatná díky reklamám. Zde nastal problém, protože mnoho umělců nechápala jak jejich hudba může být nabízena zdarma a to EKovi a jeho týmu způsobovalo hodně problémů a vyžadovalo přemouvání, vyjednávání např.: s Taylor Swift. Vyjednáváč byla role Eka od začátku- vyjednával s nahrávacími studiemi a umělci avšak vývoj daného softwaru přenechával jiným. 


Vedení Spotify- 

Dle mého názoru je Ek v řízení dle knihy dobrý, vedoucí činosti nechává na manažerech. Celková kultura společnosti na mě dle knihy působí velmi přátelsky a nebyrokraticky. Nejedná se o žádný korporát, je to proudící inovující se firma, která jde s dobou. Stejně jako u Netflixu to způsobuje důvěra, kvalitní komunikace a hlavně jasná vize. Dále to podporuje výběr zaměstnanců, kteří musí zapadat zdo firemní kultury. Hodně se mi to pojí s kulturou Netflixu a s Tak it or leave it, které jsem si odnesla z výletu ve Finsku. 


Co si dále odnáším:

Vytrvejme! Věřme! Neprodávejme! Přinese to ovoce.

Dbejme na komunikaci. Pečlivjě vybírejme lidi okolo sebe ať už zaměstannce či spolupracovníky. Určeme kulturu a na tu vybírejme lidi ne opačně. Ber nebo nech být, každý ja nahraditelný. Důležitý je celek obrázku. Mějme vizi a jděmě. Překážky jsou, byly a budou, ale je jen nanás jak moc jsme ochotní…


Při psaní této eseje si až teď uvědomuji tu komplexnost propojení knih: Radikální otevřenost, Pravidlo žádných pravidel, Odse*te se…, Jak myslí milonáři. 



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Marketing

Body: 2

29.10.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 3

26.10.2024

Kategorie: Inovace

Body: 3

25.10.2024

Kategorie: Koučování

Body: 3

25.10.2024

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Sleduj nás na sociálních sítích: